Circuit rijden
Moderator: Pieten
Circuit rijden
Ik was benieuwd naar jullie ervaringen/meningen over circuit rijden op bijvoorbeeld zandvoort (www.vrijrijden.nl).
Welke gevolgen heeft dit op de auto. Is dit alleen nadelig voor de slijtage onderdelen (banden/remmen/lagers) of kan het chassis ook mankementen gaan vertonen?
Welke gevolgen heeft dit op de auto. Is dit alleen nadelig voor de slijtage onderdelen (banden/remmen/lagers) of kan het chassis ook mankementen gaan vertonen?
- bond
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2202
- Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
- Type MR2: AW11
Dat licht een beetje aan je zelf. Als je een beetje hard op de bochten af ga hou dan wel rekenig met je remmen. Want deze worden dan wel warm (mits dat je speciale remschijven heb). Want na een aantal ronden wordt het wel wat eerder remmen ivm je remvlioestof deze wordt warm. Maar bij normaal gebruik op het circuit is het wel te doen (vindt ik
).
![Grin ;D](./images/smilies/grin.gif)
![Afbeelding](http://i58.tinypic.com/b8s66r.jpg)
Bijna weekend
- Knuckles
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
- Type MR2: SW20/21/22
Zo lang je de glimmende kant boven houdt en uit de vangrail/bandenstapel vandaan, dan kan het weinig last voor je chassis.
Er staat me wel iets bij van deuken in het dak als je geen motorkruis hebt gemonteerd. Maar kan zijn dat ik dat verhaal maar half gehoord heb en nu een hoop onzin de wereld in help
Dus pin me er niet op vast
Overigens is er komende zaterdag weer vrij rijden.
Hopelijk blijft de baan een beetje droog en kijkt het merendeel van de mensen die er altijd met vrij rijden zijn gewoon voetbal![Smiley :)](./images/smilies/smiley.gif)
Wel zo rustig![Zonnebril 8)](./images/smilies/cool.gif)
Er staat me wel iets bij van deuken in het dak als je geen motorkruis hebt gemonteerd. Maar kan zijn dat ik dat verhaal maar half gehoord heb en nu een hoop onzin de wereld in help
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Dus pin me er niet op vast
Overigens is er komende zaterdag weer vrij rijden.
Hopelijk blijft de baan een beetje droog en kijkt het merendeel van de mensen die er altijd met vrij rijden zijn gewoon voetbal
![Smiley :)](./images/smilies/smiley.gif)
Wel zo rustig
![Zonnebril 8)](./images/smilies/cool.gif)
![Afbeelding](http://members.tele2.nl/tbrandt49/img/Turbosign.png)
15 augustus voor het eerst zelf rijden op lelystad (officieel geen circuit)
http://www.tracktraining.nl/TrackTrainingLelystad.html
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Bestaat er niet ook zoiets voor de auto eigenlijk?
http://www.tracktraining.nl/TrackTrainingLelystad.html
![Grin ;D](./images/smilies/grin.gif)
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Bestaat er niet ook zoiets voor de auto eigenlijk?
- Eeuwige twijfelaar
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
- Type MR2: AW11
Een goed onderhouden MR2 zal niet sneller/meer slijten omdat de MR2 toch wat anders is dan de gemiddelde Golf of zelfs een BMW 3-serie.
Remmen en banden slijten natuurlijk wel wat sneller, maar dat is ook weer afhankelijk van welke remmen en banden je hebt.
Verder zal de gemiddelde 3S-GE bij zomertemperaturen iets meer olieverbruik vertonen op het circuit, maar zo lang je geen liters hoeft bij te vullen zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
Remmen en banden slijten natuurlijk wel wat sneller, maar dat is ook weer afhankelijk van welke remmen en banden je hebt.
Verder zal de gemiddelde 3S-GE bij zomertemperaturen iets meer olieverbruik vertonen op het circuit, maar zo lang je geen liters hoeft bij te vullen zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
Met standaard remmen van een '90 mr2 zou ik het circuit nieteens opgaan
Ben zelf eens een rondje nurburgring geweest maar daar begin ik niet meer aan met deze auto. Mr2 is voor een circuit beginner een lastige auto (middenmotor, achterwielaandrijving, veel grip, tot je op de limiet zit en dan is het over). De remmen vooral waren echt niet meer up to date vergeleken met de modernere auto's. Het is overigens wel echt supergaaf en om gewoon eens een rondje te kijken is erg leuk... als je jezelf maar kan beheersen. Het eindigt vaak zat in tranen:P
![Grin ;D](./images/smilies/grin.gif)
Ka heeft waarschijnlijk abs en rembekrachtiging. Mijn 90-er heeft geen van beide. Tevens is een Ka niet vooruit te branden dus als je moet remmen vanaf 100 km/u voor een bochten of 150 km/u maakt ook een verschil;)
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ja VAKER op het circuit. Maar een keertje proeven en een heat meerijden zou ik me er niet al te druk over maken.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
- Knuckles
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
- Type MR2: SW20/21/22
ABS heb je niet eens nodig op het circuit. Als de ABS ingrijpt ga je al veel te hard op een bocht afThomasK schreef:Ka heeft waarschijnlijk abs en rembekrachtiging. Mijn 90-er heeft geen van beide. Tevens is een Ka niet vooruit te branden dus als je moet remmen vanaf 100 km/u voor een bochten of 150 km/u maakt ook een verschil;)
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
Maar als je vaker het circuit op gaat zijn remmen wel een goede upgrade, maar zo nu en dan eens een heat rijden kan prima met de standaard remmen.
Tenzij je dat met een Peugeot 309 met standaard remmen doet.
Dan beland je na 3 rondjes in het grind bij de tarzanbocht omdat je last hebt van fading
![Blij :D](./images/smilies/cheesy.gif)
![Afbeelding](http://members.tele2.nl/tbrandt49/img/Turbosign.png)
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Als je ABS niet ingrijpt voor een bocht ga je er te langzaam in.. ![Grin ;D](./images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](./images/smilies/grin.gif)
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Rembekrachtiging heeft zelfs een MR2 van '90 wel hoorThomasK schreef:Ka heeft waarschijnlijk abs en rembekrachtiging. Mijn 90-er heeft geen van beide. Tevens is een Ka niet vooruit te branden dus als je moet remmen vanaf 100 km/u voor een bochten of 150 km/u maakt ook een verschil;)
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
![Wink ;)](./images/smilies/wink.gif)
![Afbeelding](http://www.amphibike.org/images/640_brakeMasterCylinder.jpg)
Het ronde zwarte ding tussen het schutbord en de remcilinder.
Ben zelf ook al een dagje op circuit geweest, maar na 5 ronde begonnen de remmen inderdaad wat minder te presteren. Ook weer op de public road had ik het gevoel dat ik veel harder moest remmen. Al geinformeerd bij JP voor redstuff, 110 euro voor de voor as. Alleen ik heb net nieuwe (lees: jaar oud) er voor op zitten. Nipparts 60 euro. Dus zonde om die nu al weg te gooien. En wil mischien in de zomer/najaar nog een rondje gaan rijden dus om voor die ene keer de remmen te vervangen...twijfel nog een beetje.
ThomasK schreef:Met standaard remmen van een '90 mr2 zou ik het circuit nieteens opgaanBen zelf eens een rondje nurburgring geweest maar daar begin ik niet meer aan met deze auto. Mr2 is voor een circuit beginner een lastige auto (middenmotor, achterwielaandrijving, veel grip, tot je op de limiet zit en dan is het over). De remmen vooral waren echt niet meer up to date vergeleken met de modernere auto's. Het is overigens wel echt supergaaf en om gewoon eens een rondje te kijken is erg leuk... als je jezelf maar kan beheersen. Het eindigt vaak zat in tranen:P
Heb ondertussen genoeg ervaring (lees=kale banden) met achterwiel aandrijving
![Grin ;D](./images/smilies/grin.gif)
Nieuwe banden + velgen zitten er nu op. 215 voor en 235 achter. Driften lukt alleen als je hem een goede zet geeft. Gewoon vol gas in de bocht hoef ik nergens bang meer voor te zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=TiDLuc1-W0U
Let niet op de date/time, die klopt niet. Maar ik was nogal bang dat ik een wiel zou afbreken met de breedere banden of dat ik zo'n KTM Crossbow van de weg zou rijden dus heb maar rustig aan gedaan. Ook de remmen maar gespaard door op tijd gas los te laten.
![Mini :mini:](./images/smilies/mini.gif)
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ligt er ook een beetje aan hoe je remt. Beter hard en vol remmen dan langer en zachter remmen. Vervang ook je remvloeistof is door iets met een hoger kookpunt. Scheelt alweer qua fading. En kan je toch je oude blokken blijven gebruiken.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Website:http://mymr2.nl/
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: