Circuit rijden

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Circuit rijden

Bericht door Watchdog »

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen/meningen over circuit rijden op bijvoorbeeld zandvoort (www.vrijrijden.nl).

Welke gevolgen heeft dit op de auto. Is dit alleen nadelig voor de slijtage onderdelen (banden/remmen/lagers) of kan het chassis ook mankementen gaan vertonen?
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Dat licht een beetje aan je zelf. Als je een beetje hard op de bochten af ga hou dan wel rekenig met je remmen. Want deze worden dan wel warm (mits dat je speciale remschijven heb). Want na een aantal ronden wordt het wel wat eerder remmen ivm je remvlioestof deze wordt warm. Maar bij normaal gebruik op het circuit is het wel te doen (vindt ik ;D ).
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

Zo lang je de glimmende kant boven houdt en uit de vangrail/bandenstapel vandaan, dan kan het weinig last voor je chassis.

Er staat me wel iets bij van deuken in het dak als je geen motorkruis hebt gemonteerd. Maar kan zijn dat ik dat verhaal maar half gehoord heb en nu een hoop onzin de wereld in help :P
Dus pin me er niet op vast

Overigens is er komende zaterdag weer vrij rijden.
Hopelijk blijft de baan een beetje droog en kijkt het merendeel van de mensen die er altijd met vrij rijden zijn gewoon voetbal :)

Wel zo rustig 8)
Afbeelding
miss2

Bericht door miss2 »

15 augustus voor het eerst zelf rijden op lelystad (officieel geen circuit)
http://www.tracktraining.nl/TrackTrainingLelystad.html
;D :P

Bestaat er niet ook zoiets voor de auto eigenlijk?
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

19 juni is er ook vrijrijden

dan zal het lekker rustig zijn ;)

je auto heeft altijd meer te lijden op het circuit dan op de openbareweg als je normaal rijd natuurlijk ;)
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Een goed onderhouden MR2 zal niet sneller/meer slijten omdat de MR2 toch wat anders is dan de gemiddelde Golf of zelfs een BMW 3-serie.

Remmen en banden slijten natuurlijk wel wat sneller, maar dat is ook weer afhankelijk van welke remmen en banden je hebt.

Verder zal de gemiddelde 3S-GE bij zomertemperaturen iets meer olieverbruik vertonen op het circuit, maar zo lang je geen liters hoeft bij te vullen zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
Gebruikersavatar
ThomasK
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 329
Lid geworden op: 17 aug 2008, 12:47

Bericht door ThomasK »

Met standaard remmen van een '90 mr2 zou ik het circuit nieteens opgaan ;D Ben zelf eens een rondje nurburgring geweest maar daar begin ik niet meer aan met deze auto. Mr2 is voor een circuit beginner een lastige auto (middenmotor, achterwielaandrijving, veel grip, tot je op de limiet zit en dan is het over). De remmen vooral waren echt niet meer up to date vergeleken met de modernere auto's. Het is overigens wel echt supergaaf en om gewoon eens een rondje te kijken is erg leuk... als je jezelf maar kan beheersen. Het eindigt vaak zat in tranen:P
Gebruikersavatar
Maarten
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:33

Bericht door Maarten »

Ach de remmen van mn Ka deden het prima op Zandvoort ;-)
Mag je toch verwachten dat die van een MR2 het ook wel doen?

Misschien niet echt een goede vergelijking...
Gebruikersavatar
ThomasK
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 329
Lid geworden op: 17 aug 2008, 12:47

Bericht door ThomasK »

Ka heeft waarschijnlijk abs en rembekrachtiging. Mijn 90-er heeft geen van beide. Tevens is een Ka niet vooruit te branden dus als je moet remmen vanaf 100 km/u voor een bochten of 150 km/u maakt ook een verschil;)
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ja VAKER op het circuit. Maar een keertje proeven en een heat meerijden zou ik me er niet al te druk over maken.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 413
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:14
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Knuckles »

ThomasK schreef:Ka heeft waarschijnlijk abs en rembekrachtiging. Mijn 90-er heeft geen van beide. Tevens is een Ka niet vooruit te branden dus als je moet remmen vanaf 100 km/u voor een bochten of 150 km/u maakt ook een verschil;)
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
ABS heb je niet eens nodig op het circuit. Als de ABS ingrijpt ga je al veel te hard op een bocht af ;)

Maar als je vaker het circuit op gaat zijn remmen wel een goede upgrade, maar zo nu en dan eens een heat rijden kan prima met de standaard remmen.

Tenzij je dat met een Peugeot 309 met standaard remmen doet.
Dan beland je na 3 rondjes in het grind bij de tarzanbocht omdat je last hebt van fading :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Als je ABS niet ingrijpt voor een bocht ga je er te langzaam in.. ;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

ThomasK schreef:Ka heeft waarschijnlijk abs en rembekrachtiging. Mijn 90-er heeft geen van beide. Tevens is een Ka niet vooruit te branden dus als je moet remmen vanaf 100 km/u voor een bochten of 150 km/u maakt ook een verschil;)
Als ik vaker op een circuit zou willen gaan rijden met een MR2 zou het eerste wat ik zou veranderen absoluut de remmen zijn.
Rembekrachtiging heeft zelfs een MR2 van '90 wel hoor ;)

Afbeelding

Het ronde zwarte ding tussen het schutbord en de remcilinder.
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

Ben zelf ook al een dagje op circuit geweest, maar na 5 ronde begonnen de remmen inderdaad wat minder te presteren. Ook weer op de public road had ik het gevoel dat ik veel harder moest remmen. Al geinformeerd bij JP voor redstuff, 110 euro voor de voor as. Alleen ik heb net nieuwe (lees: jaar oud) er voor op zitten. Nipparts 60 euro. Dus zonde om die nu al weg te gooien. En wil mischien in de zomer/najaar nog een rondje gaan rijden dus om voor die ene keer de remmen te vervangen...twijfel nog een beetje.
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

ThomasK schreef:Met standaard remmen van een '90 mr2 zou ik het circuit nieteens opgaan ;D Ben zelf eens een rondje nurburgring geweest maar daar begin ik niet meer aan met deze auto. Mr2 is voor een circuit beginner een lastige auto (middenmotor, achterwielaandrijving, veel grip, tot je op de limiet zit en dan is het over). De remmen vooral waren echt niet meer up to date vergeleken met de modernere auto's. Het is overigens wel echt supergaaf en om gewoon eens een rondje te kijken is erg leuk... als je jezelf maar kan beheersen. Het eindigt vaak zat in tranen:P

Heb ondertussen genoeg ervaring (lees=kale banden) met achterwiel aandrijving ;D .

Nieuwe banden + velgen zitten er nu op. 215 voor en 235 achter. Driften lukt alleen als je hem een goede zet geeft. Gewoon vol gas in de bocht hoef ik nergens bang meer voor te zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=TiDLuc1-W0U
Let niet op de date/time, die klopt niet. Maar ik was nogal bang dat ik een wiel zou afbreken met de breedere banden of dat ik zo'n KTM Crossbow van de weg zou rijden dus heb maar rustig aan gedaan. Ook de remmen maar gespaard door op tijd gas los te laten. :mini:
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Ligt er ook een beetje aan hoe je remt. Beter hard en vol remmen dan langer en zachter remmen. Vervang ook je remvloeistof is door iets met een hoger kookpunt. Scheelt alweer qua fading. En kan je toch je oude blokken blijven gebruiken.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
Watchdog
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 286
Lid geworden op: 21 jun 2009, 13:21

Bericht door Watchdog »

Zit toch een grote beurt aan te komen dus zal zorgen dat er goede remvloeistof in komt. Hoorde al iemand zeggen dat de goedkoopste remmen upgrade vloeistof vervangen is.
Gebruikersavatar
ThomasK
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 329
Lid geworden op: 17 aug 2008, 12:47

Bericht door ThomasK »

Heb jij ook de grotere 92+ remmen?

Even vraagje tussendoor. Passen de 92+ remmen/blokken zonder verdere aanpassingen op een '90 MR2?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Watchdog schreef:Zit toch een grote beurt aan te komen dus zal zorgen dat er goede remvloeistof in komt. Hoorde al iemand zeggen dat de goedkoopste remmen upgrade vloeistof vervangen is.
Denk dat ik dat geweest ben...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

nee 92 remblokken van de grote klauwen dus die passen natuurlijk niet op de 90 remmen
:)
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Plaats reactie