Motor afstel probleem

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dr. B
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 apr 2009, 14:55
Type MR2: SW20/21/22

Motor afstel probleem

Bericht door Dr. B »

Afgelopen winter is mijn gen2 turboblok gereviseerd. Het onderblok is aangepakt. De kop was daarvoor al een beetje aangepakt.

Rustig aan ingereden, en daarna nog eens nastellen. Probleem is dat de boel maar niet lekker blijft lopen. Eerst nog een aantal foutcodes, die er uiteindelijk verholpen waren. Turbodruk bleef ook achter. Nu ook op niveau gebracht.

Inmiddels heeft de wagen al de nodige uren op de testbank gestaan. Echter heeft het blok veel last van detonatie, en onderhand zit ik (maar ook de motormannen die het werk verrichten) met de handen in het haar. Om de boel soepel te laten lopen moet de ontsteking wat vroeger staan, maar dan pingelt ie er op de koppelpiek en bovenin het toerengebied er lustig op los. Nu staat ie op de grens, vlak na de 6 graden voorontsteking. Om veilig te zitten moest ie eigenlijk op 4 graden voor, maar dan loopt de boel helemaal niet meer.
Bovendien meet ie ergens nog iets niet goed, want onder vollast keldert de lambdawaarde; er wordt veel te veel brandstof in het mengel gespoten. Onder deellast is er niets aan het handje, maar knal je de turbo erin raast ie meteen naar onder de 0.7. Olieverbruik is in die omstandigheden belabberd, benzine niet.

Omdat ik af en toe ermee moet rijden, zit er op het moment Aral ultimate 102 in om de risico's te minimaliseren. Echter zit het dus nog niet goed.

Iemand die enig idee heeft, of zelfs de boel zou kunnen verhelpen? Onderhand heb ik mijn lesje wel geleerd wbt kennissen met verstand van zaken. Elke wagen is toch een specialisme op zich.:*(

Alvast bedankt voor de hulp.

Ik zal straks proberen een lijst te maken wat er is vervangen.
Dit kan ik al wel zeggen;
Upgrades:
- Berk intercooler (standaard fan)
- Berk 3" downpipe
- K&N vervangingsfilter
- Blitz Access ECU
- 2,5" sportuitlaat

Basisonderdelen
- Bougies (NKG6)
- Lagers onderblok
- Drijfstangen
- Koppen gevlakt
- Koppaking
- Zuigerveren

Redelijk standaard dus.
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

heb je de orgineel ecu nog..
sluit die eens aan
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

hoe hoog is je compressie?

olieverbruik is al niet normaal als je stock zuigers hebt.

tevens moet je onsteking op 10 graden voorontsteking staan, dat hij pingelt bij 4 graden is niet raar.

tevens kun je de onsteking niet afstellen op een stock of blitz ecu.. je basis (via stroboscoop en t1+te1 verbinden) moet op 10 graden staan en vanaf daar regelt de ecu het zelf. staat die basis niet goed klopt er van de hele onstekingsmap geen fluit, wat de rest van je problemen veroorzaakt

4-6 graden zijn E85 waardes.. e85 staat gelijk aan ron110/112

btw met stock ecu rij je onder vollast makkelijk 10.5 afr.. behoorlijk rijk. maar hierdoor zou hij niet mogen detoneren, mijn gen4 heeft een compressie van 9.1:1 en loopt 10.5 AFR op vollast en detoneert ook niet op euro 98.. en dit is op 1 bar
rijk mengels zou detonatie moeten verminderen, dus ik denk dat het aan je onsteking ligt, wil dat het probleem niet verhelpen denk ik dat je compressie ergens door veel te hoog is.. (verkeerde drijfstangen,teveel gevlakt, te dunne koppaking)

check ook even of je distributieriem goed optijd staat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dr. B
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 apr 2009, 14:55
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Dr. B »

Van de 10 graden voor wist ik, dus ik vond het vreemd dat ze hem daar niet goed op af konden stellen. Ik moet nog eens de compressiegegevens opvragen, die ontbreken in mijn documenten. Cilinder 2 staat op de zwarte lijst.
Ontsteking is misschien niet optimaal. Kunnen frisse kabels helpen?

Verder nog een keer met de originele ECU stellen. In mijn eigen zit een fout die er niet uit te halen valt, dus ze verdenken hem van een defect. Vind ik nogal vreemd, maar goed.
Zal kijken of iemand er een kan uitlenen.

Alvast bedankt.

(Btw, heb al de nodige draadjes verslonden, maar een gebrek aan praktische kennis en vaardigheid maakt het communiceren niet makkelijker)
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Probeer dan eerst maar eens de ecu ja.. En je basis onsteking gewoon op 10 graden zetten.. Dat is zoiezo een pre!
Afbeelding
Plaats reactie