banden en wegligging

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

banden en wegligging

Bericht door ronald50 »

Leuk ding die zzw30 ! maar ga me toch afvragen of het probleem met de wegligging bij andere ook bestaat ,er zitten voor en achter 17 inch velgen op banden 205-40 ,de auto spoort erg op de weg ,bij ribbels in de weg lijkt het wel of ik van de weg tip kan dit in de banden, uitlijning, of schokbrekers zitten,zijn er andere ideen of oplossingen voor dit probleem ?
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

ronald50 schreef:Leuk ding die zzw30 ! maar ga me toch afvragen of het probleem met de wegligging bij andere ook bestaat ,er zitten voor en achter 17 inch velgen op banden 205-40 ,de auto spoort erg op de weg ,bij ribbels in de weg lijkt het wel of ik van de weg tip kan dit in de banden, uitlijning, of schokbrekers zitten,zijn er andere ideen of oplossingen voor dit probleem ?
Same here, ik ga mijn auto verstevigen met een bracingset en vervolgens een D2 schroefset monteren dan zou het weg moeten zijn met een goede afstelling.

ik moet sowieso de achterbanden nog laten uitlijnen!

gr. Sherwin
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

4 dezelfde banden is ook geen aanrader..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Surferdude schreef:4 dezelfde banden is ook geen aanrader..
dezelfde maten etc doel je op toch?

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt... In de toekomst komt er weer een ander setje velgen op, 16'' en 17'' of 15'' en 16'' dit keer.

Ik heb echter nooit op std velgen gereden dus ik kan het verschil ook niet aanduiden, maar mijn verwachting is dat het wel degelijk uitmaakt. Toyota zou de maten toch niet voor niks hebben gehanteerd...:D
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Ja dat bedoel ik, wel dezelfde soort band natuurlijk, maar niet dezelfde maat.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Het gaat meer om het verschil in breedte, dan in grootte...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Ik rij voor 195/40/17 en achter 205/40/17.
Spoorvorming is aanwezig maar is goed te doen.
Met mijn wintersetje (16" voor en 17" achter) is hij minder spoorgevoelig omdat de bandwang soepeler is en dus oneffenheden kan opvangen.

Hoe stugger je de auto maakt des te erger wordt het, dus hetgeen Sherwin van plan is zal de spoorvorming alleen maar verergeren.
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik heb ook last van spoorvorming hoor (met de originele 15"). Maar ben het wel gewend van de AW11.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

Bericht door ronald50 »

Dat is dan een beetje duidelijk ,wat ik vooral merk bij dwarslopende randen in de weg( in lichte bochten) dat de auto het contact met de weg kwijt is en dus ook de besturing,ik dacht daarom ook aan de schokbrekers cq veren ?
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Ho dat is heel wat anders.
Spoorvorming is dat de auto "het spoor volgt" en eigenlijk juist een hele goede besturing heeft.
Je voelt precies in het stuur waar de auto naar toe wil, alleen trekt hij het spoor in.

Als jij schrijft dat de auto het contact met de weg kwijt is en dus ook de besturing dan zou ik de schokbrekers eens laten testen en de uitlijning van de auto.
Laat op een rechte weg het stuur eens los en kijk wat de auto doet.
En trap daarna eens op de rem en kijk wat de auto doet.
Trekt hij dan naar links/rechts dan laat hem maar eens uitlijnen.
Blijft de auto op een hobbelige weg doordeinen dan shop maar voor nieuwe schokbrekers.
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

Bericht door ronald50 »

Remmel thanks ,

sporen doet hij ook erg, ik zal inderdaad ook eens naar de schokbrekers gaan laten kijken,merk ook dat de band rechts achter aan de buitenkant meer slijt dan op het andere deel,daarom denk ik dat er meer aan de hand is !
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Uitlijnen kan dan sowieso geen kwaad. Zijn de banden even oud ?
Ik heb verschrikkelijk last gehad van spoorvorming met de AW11, toen ik alleen achter nieuwe banden gezet had. Voor was dus meer naar het midden gesleten. Kwam de auto net even wat anders op de wielen te staan, en reed je als het ware maar op een smal schuin stukje.

Als je misschien nog een setje wielen hebt, (winterbanden ?), kun je die eens monteren, en kijken of het dan nog zo erg is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

Bericht door ronald50 »

De banden zijn er van de zomer opgegaan dunlop t sport ,ik heb geen andere banden liggen,ik ga in ieder geval hem laten uitlijnen, las ook dat scheef afslijten door slechte schokbrekers zou kunnen komen,een kennis zij leg een flink blok beton voorin ? dat scheeld ook.:*(
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Naar die kennis moet je niet luisteren, vraag hem maar of hij vroeger een Kever heeft gehad, daar deden ze dat vroeger mee.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
mmbjanssens

Bericht door mmbjanssens »

Ik ben na wat expirimenteren met wielen , banden en veren tot een mooi setje gekomen dat super op de weg lig.
eerst orgineel bridgestone 185/55-15 voor en 215/45-16 achter,dan heb ik 30mm veren van eibach gemonteerd,toen teamdynamics 7x16 et35 voor met bridgestone 195/45-16 en achter 7.5x17 et35 met 215/40-17 en naar mijn idee kom je vermogen te kort voor 17 inch en 16 inch voor remt en stuurt net niet soepen genoeg op rontondes.
daarna rota wielen 7x15 et40 bridgestone 185/55-15 voor 8x16 et34 215/45-16 achter en dit setje rijd echt super lekker en heel makkelijk dus een aanrader. wil je wat harder en extremer:het set weer ik nu mee rij rota 7x15 et40 205/45-15 toyo t1r voor , 8x16 et34 225/40-16 toyo t1r achter.
De laatste 3 sets rij ik met een kw variant3 schroefset waar je heerlijk alles naar wens kan afstellen. De auto trekt heerlijk op,en de wegliging is super zonder alle kanten op te vliegen.


tor
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dat 17" de prestaties niet ten goede komt heb ik inderdaad al veel vaker gehoord.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Green Goblin schreef:Dat 17" de prestaties niet ten goede komt heb ik inderdaad al veel vaker gehoord.
precies!
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
mmbjanssens

Bericht door mmbjanssens »

Ik werk al lang in de banden en wielen en heb wel geleerd dat je nooit moet overdrijven met de grote van wielen.
Het beste blijft naar mijn gevoel:banden van een goed merk en misschien 1 maatje breeder en alleen bredere wielen en dan het liefst lichter dan orgineel. En vergeet de et waarde ook niet:van voor liefst orgineel achter mag wat meer afwijken en het liefst naar buiten als daar ruimte voor is.
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Ik rijdt de setup van na 2003 onder mijn 2002. Vind ik erg prettig. Voor Pirelli P6, achter Pirelli P7. Op droog zou het strakker kunnen maar erg goed op nat ( twee jaar geleden drie keer in de rondte gegaan met gelukkig weinig schade, nieuwe voorkant, op een natte A15: dus natte prestaties vind ik belangrijk). Nadeel: zacht rubber dus snel wisselen maar de prijs per band valt mee: € 90,=.

Henri
Gebruikersavatar
longjohn
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 nov 2009, 20:15

Bericht door longjohn »

Erg komisch topic dit. Persoonlijk denk ik dat de originele setup en banden niet te verbeteren zijn. Ik heb in ieder geval geen enkele klacht over wegligging en dergelijke. Zelfs het verstevigen met extra beugels is discutabel; voegt gewicht toe en hij is al zo ontzettend strak.

:mexico-smile:
...ben even een Strammer Max eten, tot zo...
Plaats reactie