banden en wegligging

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Niets liever dan 17"...bevalt stukken beter dan mn vorige 16".
Afbeelding
Gebruikersavatar
longjohn
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 nov 2009, 20:15

Bericht door longjohn »

Het verschil moet dan zitten in de eerste en tweede ZZW30 uitvoering die inderdaad behoorlijk verschillen. Wat vreemd lijkt omdat je het op het eerste gezicht niet ziet.
Komt er ergens weer een circuitdag aan, dan ga ik rondjes om jullie heen rijden om mijn punt kracht bij te zetten...

8)
...ben even een Strammer Max eten, tot zo...
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Op het circuit ben ik erachter gekomen dat 16'' voor echt beter moet zijn...

op de weg verschilt het nauwelijks lijkt me...
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Als je strakker wilt sturen heb je een band nodig met een stijve wang.
Dit kan in 16" (kies maar een Bridgestone of semi-slick) maar beter is in 17" want hiervan is de wang minder hoog en dus automatisch al een stuk stijver.

Nadeel van 17" wielen is dat deze zwaarder zijn dan 16", dus de auto wordt minder snel en stuurt door het zware gewicht ook minder fijn, maar dit is op te heffen door een lichtere velg te kiezen!

Als je naar een hogere inchmaat gaat en je houdt in de gaten dat het gewicht van het complete wiel (dus velg + band) niet hoger wordt dan je oude combinatie dan ga je er in wegligging/stuurgedrag altijd op vooruit.

OK ga je naar extreem platte wangen (een ZZW30 op 18 inch...) dan rijdt het niet meer fijn omdat die rubber totaal niet meer meegeeft en je dus geen feedback meer krijgt.

Dat een auto alleen perfect stuurt met de originele wielen bestrijd ik.
Allereerst is het heel persoonlijk, er zullen best mensen zijn die de originele combinatie geweldig vinden (als je van comfort houdt...).
Eea heeft te maken met de productiekosten en het de grootste gemene deler.
Geen enkel merk (ja OK Porsche GT3 etc.) levert zijn auto's af met de duurste lichte gesmede wielen met A++ banden want dan prijzen ze zich uit de markt.
ELKE auto is te verbeteren, maar alles naar smaak van de bestuurder uiteraard.
De ene bestuurder is nu eenmaal sneller tevreden en minder veeleisend dan de andere.

En nee er zijn nauwelijks verschillen in wegligging tussen de ZZW30 van voor en na de facelift.
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jun 2011, 16:47
Type MR2: AW11

Wegligging

Bericht door ronald50 »

Het probleem is gevonden ! er is een rubber van de stabilisatorstang stuk Aan de achterzijde.

Is besteld ,hoop dat het dan weer beter gaat rijden.:adhd:
Gebruikersavatar
longjohn
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 nov 2009, 20:15

Bericht door longjohn »

er is een rubber van de stabilisatorstang stuk
Dit pleit ook voor mijn stelling dat er weinig mis is met de wegligging van een auto in goede staat met goede banden. Eerder was er ook al zo'n discussie waarbij bleek dat mensen soms denken dat je met banden uit de koopjeshoek allerlei ingewikkelde aanpassingen aan de setup van de auto moet uitvoeren om een wegliggingprobleem aan te pakken.

Ik geloof ook wel dat je de wegligging kunt veranderen, maar dat betekend nog geen verbetering. Betere banden en goede silentblocks en rubbers zijn dat natuurlijk wel.
...ben even een Strammer Max eten, tot zo...
Plaats reactie