dynamo/spanningswisselaar probleem
Moderator: Pieten
dynamo/spanningswisselaar probleem
Na een weekje prullen en afzien met mijn aw11 heb ik toch maar besloten om mijn vraag hier te stellen voor ik nieuwe onderdelen ga bestellen.
Mijn mr2 laadde van de ene op de andere dag niet meer bij. er bleek een draadje afgebroken te zijn bij de dynamo(de dikke draad die van de accu pool naar je dynamo loopt)
toen ik deze draad had hersteld laadde mijn mr2 echter nog steeds niet bij. als de auto loopt komt de spanning over mijn accu niet boven de 12 volt.
Ik heb daarop een andere 2e hands dynamo gekocht. met deze dynamo is de spanning over mijn accu bij stationair toerental 19volt, en als ik gas geef stijgt deze spanning ook nog eens. dit leek mij een iets te hoog voltage.
Ik heb daarna de spanningsregelaar van mijn oude dynamo gebruikt op de "nieuwe" dynamo, en nu kwam de spanning niet meer boven de 12 volt. hij laadt dan volgens mij niet op.
Mijn conclusie is nu dat ik waarschijnlijk 2 werkende dynamo's heb. maar geen correct werkende spanningsregelaar.
Wat denken jullie hiervan?
alvast bedankt
Mijn mr2 laadde van de ene op de andere dag niet meer bij. er bleek een draadje afgebroken te zijn bij de dynamo(de dikke draad die van de accu pool naar je dynamo loopt)
toen ik deze draad had hersteld laadde mijn mr2 echter nog steeds niet bij. als de auto loopt komt de spanning over mijn accu niet boven de 12 volt.
Ik heb daarop een andere 2e hands dynamo gekocht. met deze dynamo is de spanning over mijn accu bij stationair toerental 19volt, en als ik gas geef stijgt deze spanning ook nog eens. dit leek mij een iets te hoog voltage.
Ik heb daarna de spanningsregelaar van mijn oude dynamo gebruikt op de "nieuwe" dynamo, en nu kwam de spanning niet meer boven de 12 volt. hij laadt dan volgens mij niet op.
Mijn conclusie is nu dat ik waarschijnlijk 2 werkende dynamo's heb. maar geen correct werkende spanningsregelaar.
Wat denken jullie hiervan?
alvast bedankt
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
In principe wel, zie bijvoorbeeld dit: http://www.ebay.com/itm/ALTERNATOR-REGU ... 0507167440
Artikelnummer van Toyota is 27700-63021 volgens mij, en Google gaf me deze.
Artikelnummer van Toyota is 27700-63021 volgens mij, en Google gaf me deze.
Bedankt voor de reacties,
Ik ben echter bang dat er een probleem in de kabelboom van mijn auto zit,omdat de dynamo die ik gekocht had zeker nog goed was toen ik m kocht. En heb geen zin om straks weer met hetzelfde probleem te zitten.
Nog een raar iets is dat mijn motorfan lampje niet brandt wanneer mijn auto maar 12 volt laadt(en dus niet laadt), en wel brandt wanneer hij 20 volt bijlaadt. dit geld ook voor mijn acculampje.
Iemand dit probleem ooit eerder gehad of een logische verklaring voor dit feit?
groeten Bart
Ik ben echter bang dat er een probleem in de kabelboom van mijn auto zit,omdat de dynamo die ik gekocht had zeker nog goed was toen ik m kocht. En heb geen zin om straks weer met hetzelfde probleem te zitten.
Nog een raar iets is dat mijn motorfan lampje niet brandt wanneer mijn auto maar 12 volt laadt(en dus niet laadt), en wel brandt wanneer hij 20 volt bijlaadt. dit geld ook voor mijn acculampje.
Iemand dit probleem ooit eerder gehad of een logische verklaring voor dit feit?
groeten Bart
je hebt 2 dynamos en 2 verschillende problemen.....
en ma 1 auto
waar komt redenering vandaan dat het in de auto zit??? klopt je multiemeter wel?
want als je 20v bijlaat.. gaat echt niet lang goed met lampjes en andere dingen.... (steek ma eens 12V lampje in 24V secondewerk )
en ma 1 auto
waar komt redenering vandaan dat het in de auto zit??? klopt je multiemeter wel?
want als je 20v bijlaat.. gaat echt niet lang goed met lampjes en andere dingen.... (steek ma eens 12V lampje in 24V secondewerk )
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
de meter is een redelijk nieuwe fluke, ik ga er van uit dat deze klopt omdat hij als de auto uit staat ook gewoon ongeveer 12 volt over mijn accu meet.
Ik zeg niet dat het perse aan mijn kabelboom ligt. maar ik krijg rare symptomen zoals dat lampje. en de dynamo die ik gekocht heb werkte gewoon goed voor ik hem probeerde in mijn auto.
Ik ben er bang voor dat wanneer ik nu de spanningsregelaar vervang, hij weer binnen afzienbare tijd kapot gaat en ik weer terug bij af ben.
Groeten Bart
Ik zeg niet dat het perse aan mijn kabelboom ligt. maar ik krijg rare symptomen zoals dat lampje. en de dynamo die ik gekocht heb werkte gewoon goed voor ik hem probeerde in mijn auto.
Ik ben er bang voor dat wanneer ik nu de spanningsregelaar vervang, hij weer binnen afzienbare tijd kapot gaat en ik weer terug bij af ben.
Groeten Bart
fluke is inderdaad wel een ERG goeie meter,
ik ga geen conclusies trekken zonder dat ik er zelf aan kan meten,
ma als ik jou zo hoor moet kabelboom van het dynamo gedeelte doormeten toch niet zo boeiend zijn voor je???
ik ga geen conclusies trekken zonder dat ik er zelf aan kan meten,
ma als ik jou zo hoor moet kabelboom van het dynamo gedeelte doormeten toch niet zo boeiend zijn voor je???
-koop nooit een rode bikini dan kan je eigenlijk het beste n witte kope net als met n auto-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
-turbo`s are (stil) for people who can't build engines-
Ik kan inderdaadd wel wat doormeten, maar ik hoopte dat er hier toevallig iemand met een aw11 was die het dit probleem ooit al eens meegemaakt had en me zou kunnen zeggen waar het probleem bij hem/haar aan lag.
Maar dit is waarschijnlijk niet het geval en ik ben bang dat er niks anders op zit dan de stekker doormeten en een nieuwe kabel trekken van de laadpool van mijn dynamo naar mijn accu. daar is het "gezeik" ook mee begonnen.
Maar dit is waarschijnlijk niet het geval en ik ben bang dat er niks anders op zit dan de stekker doormeten en een nieuwe kabel trekken van de laadpool van mijn dynamo naar mijn accu. daar is het "gezeik" ook mee begonnen.
Klinkt als een massaprobleem. Koppel de + en de _ eens los van de batterij en meet de weerstand eens door tot op de alternator ( de + op de born en de - op de behuizing).
Anders eens proberen met (tijdelijk) een andere batterij. Defecte batterijen kunnen ook wel eens vreemde problemen geven.
//edit: anders even de 12V alternator opendoen en de diodes eens uitmeten. Bij een te lage spanning is meestal één diode kapot
Anders eens proberen met (tijdelijk) een andere batterij. Defecte batterijen kunnen ook wel eens vreemde problemen geven.
//edit: anders even de 12V alternator opendoen en de diodes eens uitmeten. Bij een te lage spanning is meestal één diode kapot
Beter laat dan nooit, maar het probleem is inmiddels opgelost. Het bleek een zekering te zijn bij mijn contact, die half doorgesmolten was. Hierdoor kreeg ik op 1 van de draden naar mijn dynamo/spanningsregelaar maar 3 volt ipv 12.
Alle credits voor de reparatie gaan naar Ad Hulskes, waar ik die dynamo had gekocht.
Nu nog steeds wat kleinere probleempjes met de electronica, maar dat komt denk ik doordat er een tijdje 20 volt op de kabelboom heeft gestaan.
MVG
Bart
Alle credits voor de reparatie gaan naar Ad Hulskes, waar ik die dynamo had gekocht.
Nu nog steeds wat kleinere probleempjes met de electronica, maar dat komt denk ik doordat er een tijdje 20 volt op de kabelboom heeft gestaan.
MVG
Bart