Dashcam installatie

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Dashcam installatie

Bericht door phuncz »

Ik vond het concept 'dashcam' wel interessant genoeg om eens te proberen en ik ben dan iemand die het meteen wat beter aanpakt dus ik ben gegaan voor een model met zeer goede filmkwaliteit overdag en 's nachts:

http://dashcamtalk.com/powerucc-panoramaii/

Afbeelding

Voorbeeld filmpjes: YouTube: powerucc panorama ii


En nu wordt het tijd om te installeren ! Ik heb op voorhand even gekeken hoe ik het ga kunnen plaatsen en het ging juist achter de binnenspiegel passen. En handig want wij kunnen daar zeer gemakkelijk aan een 12V DC bron geraken, namelijk door de binnenverlichting !

De camera verbruikt ongeveer 0,2A over de 12V oftewel nog geen 2,5W. Mijn vermoeden is dat dit geen probleem mag vormen om hem constant te voeden als ik de auto zelfs een weekend niet gebruik. Sowieso hou ik het in de gaten, de komende dagen wordt hij toch niet veel gebruikt.

Maar laten we beginnen met een stroomkabeltje te maken ! Er zit een 12V lighter-plug bij maar die gebruik ik voor mijn GPS nu en dan, tevens zit daar geen constante stroom op. Dus:

Afbeelding
Stekkertje, stroomdraadje, sleeving, krimpkous.

Afbeelding
Hier zie je de camera op zijn plek zitten met de kabel ingestoken om te zien of het past.

Afbeelding

Afbeelding
Hier had ik in het verleden al LED-verlichting in geplaatst, zou het witte schijfje je niet bekend voorkomen.
Je ziet de bruine draad vanonder, deze is op de massa aangesloten en als - op de 12V voedingsplug voor de camera.

De witte draad is voor de LED-verlichting aan de voeten, allemaal warm licht trouwens.

Archieffoto's:
Afbeelding Afbeelding

De massa is aangesloten, de bruine draad op het chassis. Niet te zien op de foto maar er loopt ook nog een blauwe draad (plus) en die solderen we op het contactje waar op de foto de blauwe draad naar de verlichting loopt.

Afbeelding
Zo ziet het eruit vanuit het oog van de bestuurder.

Afbeelding
Zo ziet het eruit vanuit het oog van de voetganger (overdag).

Mijn eigen filmpjes hoop ik binnen een paar weken te kunnen maken, overdag en 's nachts !
Afbeelding
MisterD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 mei 2012, 19:19

Bericht door MisterD »

Ziet er goed uit, netjes weggewerkt! ben benieuw naar je videos
heb zelf ook een dashcam maar deze hangt gewoon onderaan me raam, goed overzicht en prima kwaliteit tot 1080p haalbaar
The undisputed power of Japanese :mini:
Gebruikersavatar
M@cGyver
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 aug 2012, 10:28

Bericht door M@cGyver »

Ziet er mooi uit netjes weggewerkt :foto-ani: ,heb er zelf 1 in van de action met hd in en moet zeggen dat ie mooi beeld op neemt zowel overdag als nachts.
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Keurig gedaan!, complimenten
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Eerste filmpje: http://youtu.be/sZt5obw4WKY
Wel een rateltje, er rammelde iets aan de camera dat de microfoon bovenmatig opnam.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Wel handig dat je de snelheid ook kan aflezen, als je die goed ingesteld hebt.. ;D Mooi beeld hoor.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Toppie
Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Surferdude schreef:Wel handig dat je de snelheid ook kan aflezen, als je die goed ingesteld hebt.. ;D Mooi beeld hoor.
Als je er een GPS antenne op aansluit, kan je de snelheid en coördinaten aflezen. Voorlopig kijk ik die kat nog uit de boom :)
Afbeelding
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Lekker beeld zeg. Ziet er goed uit!

Je moet hem alleen wat hoger afstellen, anders kun je de kometen niet filmen!

http://www.youtube.com/watch?v=_avAX4WpnqY
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Beeld is goed maar van dat geluid zou ik gek worden.
Heb een JVC actioncam GC-XA1 gehad en daar kreeg ik het geluid ook niet goed, alleen op supervlakke weg geen gebrom.
Dus weg ermee en nu heb ik een DRIFT HD actioncam en deze is in orde, tevens de mogelijkheid voor een externe microfoon dus het kan nog beter.
Jean-Pierre

Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Het geratel heb ik opgelost met een stukje electrical tape tussen de knoppen en de het achterste stuk van de behuizing.

Er is wel iets anders gebeurd: het ding heeft mijn batterij leeggetrokken. Tijdens de kerstperiode (21/12 - 02/01) heeft mijn auto nauwelijks gereden en dus heeft de batterij niet veel kans gehad om te laden. Ik ga het nu nogmaals een week bekijken, als ik dagelijks een paar ritten van 12km doe met af en toe eentje van 50km of hij het zo wel uithoudt.
Afbeelding
Plaats reactie