Gisteren “operatie remschijven en blokken”
Duizend en een boel keer gezien. Zelf ook al vaker gedaan. Dan denk je, dat klusje klaren we wel ff. Whhhhaaaaaa NOT.
Met een te gammel lijf en te kleine garage gaan we vol goede moed vanmorgen beginnen. Links voor heeft de primeur. Emmertje opkrikken, wiel los en sleutelen maar. Lekker op het gemakkie want zo lang duurt die klus niet, dacht ik dan. Meteen even dat zwarte scherm achter de schijf mooi bij gespoten. Nieuwe schijf mooi ingespoten met remmenreiniger. Boutjes en zo in gesmeerd met keramisch vet. Dan kan ik de boel in elkaar zetten. Ola…zuiger moet terug geduwd worden. Doen met een lijmtang. Dat gaat goed en weldra heb ik de eerste schijf erop zitten. Jaha en dan gaan we naar achter. Zelfde ritueel. Alleen ik krijg die klote zuiger niet terug geduwd. Wat ik ook doe. Zelfs de ontluchtingsnippel wat losser gedraaid.
Mmmm…ik doe wat verkeerd lijkt het wel. Een berichtje op facebook en…voila meester MR2 Peter Lok heeft antwoord. Ik deed dus wat verkeerds. Maar zo iets had ik ook nog nooit gezien. Met een pomptang en sleutel van de slijptol, tips van Peter, lukte het me dan eindelijk om die zuiger zover terug te draaien zodat de klauw past.
Remblokkies erin, ook ingesmeerd met keramisch vet natuurlijk. En weldra zit de achterste schijf ook erop. Wiel erop en klaar, kan ik de andere kant gaan doen. Gelukkig kijk ik even op fb. Tip van Rob Bieleveld om op te letten dat de zuiger wel goed staat ivm een nokje op de remblok. Aaarggghhhhh….niet op gelet dus in onwetendheid. De boel weer los en blijkt dat die toevallig goed zat. Wat een leer momenten zeg.
Emmer naar buiten, fase twee. Zelfde verhaal dus. Alleen die achterste zuiger nekte me weer. Nu ging het niet zo goed met pompentang en slijptol sleutel. Mmmm….en nu dan? In de garage gaan zitten, stoemel aan gestoken….uuuhhh…. húúp húúp, Barba truuk. In de rommelbak vind ik oud stuk pijp. Men zagen daar wat stukjes af zodat er twee nokjes blijven staan. Aan de andere kant boren men twee gaten zodat er schroevendraaier door gestoken kan worden. En heb ik m’n eigen special tool gemaakt. En dat werkt ook nog eens goed.
Tijdens het demonteren viel me op dat ik nog een foutje had gemaakt. Betekende dus dat ik de andere kant, achterwiel, voor de derde keer los kon gaan halen. Maarja dat was zo gebeurt hahahaha……
Al met aal een hele dag in Stoffel de Schildpad modus de klus geklaard. En het resultaat mag er zijn hoor, ben helemaal in m’n nopjes.
![Afbeelding](http://i.imgur.com/3niv7vE.jpg)
Oud
![Afbeelding](http://i.imgur.com/UfqWO1g.jpg)
Nieuw
De oude schijven en blokken waren op zich nog best wel goed. Niet nieuw meer natuurlijk na 15 jaar want zo oud is de MR2 inmiddels. Die gaan we eens op marktplaats zetten.