Brandende motor van ZZW30

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Starwave
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2015, 12:54

Brandende motor van ZZW30

Bericht door Starwave »

Zoals jullie misschien al gelezen hebben is mijn ZZw30 afgelopen zondag totaal uitgebrand op de autobaan in Duitsland. Nu was mijn vraag of jullie misschien ideeën hebben of speculaties hebben hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ik zal de situatie schetsen wat er precies is gebeurt.

Ik reed op de autobaan. Ik heb hem hier een stuk op maximaal snelheid gereden. Toen ik daarmee klaar was heb ik een geheel stuk 140-150 km/h gereden. Op een gegeven moment hoorde ik een PLOF en er leek iets onder de auto vandaan te komen. Er werden geen foutstoringen in het dashboard aangegeven. (ik wou hem wel gelijk aan de kant zetten natuurlijk). kort hierna (5seconden) hoorde ik nog een harde PLOF vanuit de motor komen. Hierdoor ontstond veel rookontwikkeling in de auto en mijn koppelingspedaal zakte automatisch weg (leek geen tegendruk meer te hebben). Mijn rem druk was weg en er kwamen vlammen achter uit de grill.

Vloetstoffen gemeten voor de rit
olie pijl: 1/3
Koelvloeistof: 1/2

Waarschijnlijk was de meter van de lucht/benzine regelaar niet geheel schoon maar mij lijkt dat dit geen verdere invloed heeft gehad. Wel kreeg de auto hierdoor af en toe niet gelijk vermogen en pakte hij niet gelijk aan.

Laat je fantasieën hieronder los en misschien kan ik het in de toekomst voorkomen bij de nieuwe aanschaf van een MR-2 (spyder)
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Dat gaat heel erg speculeren worden. ;)

Tip voor de volgende keer: altijd zorgen dat alle vloeistoffen tot max staan. Heeft hij gewoon nodig bij het betere bochtenwerk (theoretisch kan bij een fikse bocht de oliepomp even lucht aanzuigen) en onder die omstandigheden verbruikt een MR2 in 99% van de gevallen ook wel wat.:)

Met mijn vorige motor was het motorolieverbruik onder toeromstandigheden (lees: Nederland en lange afstanden) rond de 1:3.500 km, in de bergen... elke dag een litertje (1:400 a 500 al erg positief ingeschat) en kon elke ochtend de achterbumper weer gepoetst worden met was (de gele waas er af).


Maar in jouw geval:

Zouden die plofjes niet komen dóór de brand (als de remolie e.d. al geen druk meer geeft op dat moment, komt ook niet van het ene op het andere moment)?

Zelf ooit (in het geweldige Toyota pechjaar 2003) een keer een plof gehad en dat kwam toen de achterdemper van mijn oude beestje halverwege een rit naar Drenthe openplofte nadat de accu zijn laatste Ampères aan de bobine door gaf (dynamo bleek al kaduuk te zijn, geen brandend laadstroomlampje onderweg).

De oorzaak vinden, zal moeilijk zijn.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 dec 2012, 11:57

Bericht door Spyder S.C.01 »

Dat is mooi K zeg, je zult wel geschrokken zijn. Gelukkig geen lichamelijke schade! Mijn professionele ervaring met autobranden is dat de oorzaak vaak kortsluiting is in de bedrading of een benzine leiding die losschiet of scheurt. Is er kort geleden aan de motor gesleuteld, dingen vervangen? Was het blok origineel?
Sterkte man!
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Dat wordt inderdaad speculeren. Het enige dat ik kan bedenken -gezien je opmerking dat je niet altijd vermogen kreeg- is dat je MAF viezer was dan je dacht met als gevolg dat je computer in de war was. Heb dit zelf gehad toen ik op proef de 2zz op de 1zz-ECU liet lopen, op een gegeven moment was de ECU zo in de war dat het lucht/benzinemengsel verkeerd was en de kat+linkerkant uitlaat roodgloeiend stonden. Dat had weer tot gevolg dat het ophangrubber ging branden... Far-fetched misschien, maar toch.

Btw zonde van de auto, maar gelukkig dat je het zelf kunt navertellen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
longjohn
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 nov 2009, 20:15

Bericht door longjohn »

Hee Starwave: sterkte gewenst!
Tip voor de volgende keer: altijd zorgen dat alle vloeistoffen tot max staan.
@MarcoTwo Laten we hopen dat er geen volgende keer komt, maar volgens mij krijg je de standen nooit blijvend op max en frustreer je jezelf daarmee. In het midden tussen min & max moet gewoon goed zijn. Daarbij kan een motor thermisch zwaar overbelast zijn, dan nog mag hij nooit in brand vliegen.

Ik sluit me aan bij Spyder S.C.01: een combinatie van vonken en lekkende benzine. Maar hoe heeft dat kunnen gebeuren? De Duitsers een beetje kennende willen zij dat ook wel graag weten. De auto is vermoedelijk daar gebleven?
...ben even een Strammer Max eten, tot zo...
Starwave
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2015, 12:54

Bericht door Starwave »

Ik heb de auto pas een maand en heb dus geen idee of er gesleuteld is aan de motor. De oude eigenaar zei van niet maar hij is wel geïmporteerd uit Duitsland in 2004.

De auto is nu nog in Duitsland bij een bergingsbedrijf. Hij wordt wel naar Nederland gebracht voor waarde bepaling en technisch onderzoek. Hierin zal uitwijzen wat er gebeurd is. Ik ben zelf namelijk heel benieuwd.

Als alles is afgerond en ik een relatief bedrag heb gekregen van de verzekering gaan we weer maanden opzoek naar een geschikte mr2 (spyder). De auto is gewoon te leuk
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

longjohn schreef:Hee Starwave: sterkte gewenst!

@MarcoTwo Laten we hopen dat er geen volgende keer komt, maar volgens mij krijg je de standen nooit blijvend op max en frustreer je jezelf daarmee. In het midden tussen min & max moet gewoon goed zijn. Daarbij kan een motor thermisch zwaar overbelast zijn, dan nog mag hij nooit in brand vliegen.
Natuurlijk komt er weer een volgende.:)

Voor vertrek onder dergelijke omstandigheden (het zijn geen Nederlandse vlakke wegen en tempo, laat staan bij een paar Ringrondjes) altijd op max zetten (niet hoger, maar ook niet lager). Sommige MR2's trekken zomaar een halve of hele liter weg in de leuke gebieden (been there done that, dan sta je elke ochtend bij te kiepen en de achterbumper met was weer te ontgelen, dat was na ongeveer 300 km, laat staan rond de 1.000 km :::| ::) dagje).

OT: het transport kan soms wel even duren, maar de oorzaak vinden zal niet mee vallen (CED Forensics gaat wel kijken of er brandversnellers te vinden zijn, ja... zo argwanend zijn ze tegenwoordig).
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
longjohn
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 nov 2009, 20:15

Bericht door longjohn »

Klein adviesje aan Starwave: mocht je weer een Spider kopen, dan altijd een face-lift: veel betere motor, 6 versnellingen etc. En geen merkbaar olieverbruik, ook niet bij sportief rijden of langdurig hoge snelheden. Geef daar gerust een paar duizend euro méér aan uit, die verdien je weer terug.

:dux-blij_thumb-up:
...ben even een Strammer Max eten, tot zo...
mantra
Knop gevonden hoor !
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:15

Bericht door mantra »

Nou ik heb toevallig afgelopen week hetzelfde met mijn MR2 gedaan, een stuk volgas over de autobaan de top was 203 op de gps daarna met een tempo van 160 naar italie de dolomieten door gereden, met het verschil dat de mijn MR2 niet afgebrand is, en na een week behoorlijk in de dolomieten rond gassen en 3500 km verder totaal geen druppel olie verbruikt.
Maar toch erg vervelend als dit gebeurt, ik weet niet of de MR2 een hydraulische koppeling heeft anders zou ik denken dat de koppelings vloeistof door een lekkage is gaan branden.
Ik heb deze MR2 nu 3 maande en heb er in totaal 6000 km mee gereden en het oliepeil is nog niets gezakt, heb wel de precats verwijdert na het lezen van het forum, de auto heeft nu 170.000 km gelopen en ik vindt hem echt geweldig.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik gok toch ook op een vloeistoflekkage.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

longjohn schreef:Klein adviesje aan Starwave: mocht je weer een Spider kopen, dan altijd een face-lift: veel betere motor, 6 versnellingen etc. En geen merkbaar olieverbruik, ook niet bij sportief rijden of langdurig hoge snelheden. Geef daar gerust een paar duizend euro méér aan uit, die verdien je weer terug.

:dux-blij_thumb-up:
Dat advies kan ik nuanceren.... Ook een post-facelift 1ZZ is gevoelig voor koud trappen en ander misbruik, en vertoont dan ook olieverbruik. Ask me how I know :-)

Maar inderdaad, als je een goed bereden exemplaar treft, heb je inderdaad een prima betrouwbaar blok!
Afbeelding
Starwave
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2015, 12:54

Bericht door Starwave »

Dus als ik voor een nieuwe mr2 zzw30 ga kijken kan ik beter voor een facelift model gaan kijken dan voor een model ervoor?

de facelift modellen zijn namelijk weinig in omloop dus het wordt een hele zoektocht dan :lach:
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

El Butre schreef:Dat advies kan ik nuanceren.... Ook een post-facelift 1ZZ is gevoelig voor koud trappen en ander misbruik, en vertoont dan ook olieverbruik. Ask me how I know :-)

Maar inderdaad, als je een goed bereden exemplaar treft, heb je inderdaad een prima betrouwbaar blok!
Mmm kan me niet voorstellen.;D ;D ;D Geen pluimpje gezien.;D :P
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Remmel
Zere vingers van het typen..
Berichten: 761
Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Remmel »

Was het blok nog heel?
Heb ook eens een motorbrand gehad (niet bij de MR2) echter toen was een drijfstang gebroken en verliet deze het blok via een groot gat...
Vervolgens olie eruit, die kwam op de turbo en de brand was daar.
Jean-Pierre

Afbeelding
Starwave
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 mei 2015, 12:54

Bericht door Starwave »

Na mijn weten is het blok nog intact geweest. De expert heeft erna gekeken en heeft de waarde vastgesteld. De oorzaak alleen niet. Ik zal binnenkort wel een foto uploaden van de achterkant. Ik zelf kan er namelijk ook helemaal niks uithalen omdat alles verwoest is.
Plaats reactie