Spoilers en wetgeving

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
D.B.C.
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 08:50
Type MR2: ZZW30

Spoilers en wetgeving

Bericht door D.B.C. »

Zoals de titel al aangeeft, wat is de wetgeving rondom spoilers?

Ik had op mijn MG ooit een aluminium race spoiler en ben toen aangehouden. Ik moest toen de spoiler verweideren omdat dit gevaarlijk zou zijn voor fietsers en dergelijke. Dit was omdat bij een botsing aluminium niet breekt en scherp is.

Er is een wet dat er niks op de auto mag zitten wat uitsteekt en buiten de auto valt, tevens mogen er ook geen scherpe delen op of aan de auto zitten.
Vrijwel alle aftermarket spoilers hebben geen keuring voor op het voertuig en zijn dus niet toegestaan, maar veel wordt gedoogd.

Ik heb nu een klein laf spoilertje op de auto zitten en zeer waarschijnlijk zal ik hier nooit problemen mee krijgen. Maar nu wil ik er een carbon spoiler op zetten, eentje die wel binnen de auto valt, maar in "mijn" optiek geen scherpe uitstekende delen bevat.

Het is nu al een opvallende auto, maar dan wordt het nog aantrekkelijker voor een aanhouding. Alles is nu straat legaal.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?
Gebruikersavatar
CelicaTwinCAm
Zere vingers van het typen..
Berichten: 548
Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
Type MR2: SW20/21/22

Re: Spoilers en wetgeving

Bericht door CelicaTwinCAm »

wat ik laatst opving was dat alle polyester delen in principe niet zijn toegestaan ivm versplintering bij een mogelijke botsing. Nu ga jij voor carbon en is dat niet relevant, vond het toch wel interessant genoeg om te melden.
D.B.C.
Knop gevonden hoor !
Berichten: 0
Lid geworden op: 25 apr 2017, 08:50
Type MR2: ZZW30

Re: Spoilers en wetgeving

Bericht door D.B.C. »

Hoe zou dat dan zijn met ABS plastic? Daar zijn de meeste spoilers van gemaakt. Ik zou ook voor een soortgelijke spoiler kunnen gaan in ABS plastic. Is wel goedkoper in aanschaf als carbon.
VincentM
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jan 2014, 15:52

Re: Spoilers en wetgeving

Bericht door VincentM »

ABS plastic komt inderdaad het meeste voor bij spoilers, bumpers, etc. Als je de spoiler die je wilt in ABS kunt krijgen, dan zeker doen.
CelicaTwinCAm schreef:wat ik laatst opving was dat alle polyester delen in principe niet zijn toegestaan ivm versplintering bij een mogelijke botsing. Nu ga jij voor carbon en is dat niet relevant, vond het toch wel interessant genoeg om te melden.
carbon versnippert net zo snel als polyester bij impact en is 10x zo scherp :nooo: bij een ongeval veel gevaarlijker dan polyester...
Plaats reactie