Olie temp meter

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Olie temp meter

Bericht door base86 »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik heb een olie temp metertje. Nou is mij vraag waar kan het meetpunt het best bevestigen ?? Heb al gelezen over peilstokken met een sensor erin, of bepaalde adapterringen?
Nou gaat mijn interesse uit naar het 2e, weet iemand waar ik die kan kopen ? Of zijn er betere alternatieven ?

Thnx alvast voor jullie reacties

Base
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

JP!!

Vermeldt ook even wat die moet kosten JP ;)
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Heb zelf ff gekeken op zijn side. Kosten 30 euro ;)
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

haha waar zou ik zonder jou zijn wouter ;)
thnx... zal JP even een PM gaan sturen.
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

MIsschien hele stomme/domme vraag, maar is deze ook voor temeratuur ? of sec alleen voor de druk ?


Base

ps: wouter had je het geld al binnen ?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Een oliefilter-adapterring werkt niet zo goed voor temperatuur. Het oliefilter zit bij pre-1994 3S'en namelijk vlak naast het uitlaatspruitstuk (en bij de turbo dus ook vlak naast de turbine) waardoor het metertje consequent te hoog aangeeft. Sterker nog, bij mijn tubby stond het metertje gewoon in het rood te wijzen als de motor op normale temperatuur was, puur omdat de sensor zo dicht bij een hittebron zit (en de sensor is van metaal, dus vangt die stralingshitte goed op). Misschien dat wat heatwrap een oplossing biedt?

De beste posities om te meten zijn imo:
Voor druk: in de cilinderkop, da's namelijk het verst wat de oliepomp moet pompen, dus als de oliedruk in de kop goed is, is 'ie in de rest van het blok ook goed (eventuele lokale opstoppingen daargelaten). Niet voor niks dat de stock oliedruksensor op de kop zit.
Voor temperatuur: in de carterpan of bij het oliefilter, dan heb je namelijk het beste gemiddelde van alle olie, in plaats van de temperatuur van de olie op een bepaalde plaats (terwijl het elders wellicht nog koeler kan zijn). Is de olie in de carterpan op temperatuur dan weet je dat de olie door het hele blok op temperatuur is. En aangezien alle olie langs het filter de motor in gaat is dat ook een goede plek. Als je de invloed van de hitte van het uitlaatspruitstuk zou kunnen elimineren is zo'n ring dus wel een goede plek voor een temperatuursensor.

Uiteraard is het bevestigen niet altijd even makkelijk; voor een druksensor in de kop zou je ergens een gat+draad moeten tappen, en om de temperatuursensor in het carter te krijgen zul je of een peilstok met sensor (maar ik heb begrepen dat dit type sensors niet bijster betrouwbaar is, waarschijnlijk vanwege de kleine afmetingen omdat hij door de peilstokbuis moet) of zul je ook zelf moeten hobbyen (nieuw gat maken, of in de plaats van de oliepeilsensor). In de praktijk is zo'n ring dus wel veel makkelijker te bevestigen.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

johnwoo schreef:Een oliefilter-adapterring werkt niet zo goed voor temperatuur. Het oliefilter zit bij pre-1994 3S'en namelijk vlak naast het uitlaatspruitstuk (en bij de turbo dus ook vlak naast de turbine) waardoor het metertje consequent te hoog aangeeft. Sterker nog, bij mijn tubby stond het metertje gewoon in het rood te wijzen als de motor op normale temperatuur was, puur omdat de sensor zo dicht bij een hittebron zit (en de sensor is van metaal, dus vangt die stralingshitte goed op). Misschien dat wat heatwrap een oplossing biedt?


Je zegt "stond" dus inmiddels heb je een andere oplossing gevonden ? Zoja hoe heb jij hem nu aangesloten zitten dan ?
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Hehe, mijn sensor zit nu weer aangesloten op z'n kartonnen doosje in de kast :P
Als het blok gereviseerd/geupgrade wordt wil ik daar gelijk een goede locatie voor vinden en dan een gat+schroefdraad laten tappen (druk in de cilinderkop, temperatuur in de carterpan).
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

haha das uiteraard ook een mogelijkheid :P

Zijn er toevallig dan nog mensen die er wel met 1 rijden ?
Gebruikersavatar
BlackTubby
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 350
Lid geworden op: 01 jan 2007, 18:09
Type MR2: SW20/21/22
Contacteer:

Bericht door BlackTubby »

base86 schreef:haha das uiteraard ook een mogelijkheid :P

Zijn er toevallig dan nog mensen die er wel met 1 rijden ?
Ja, ik. Maar ik heb een rev. 3 Turbo, hier zit het oliefilter onderin bij de carterpan en ver weg bij de hete delen.
M.b.t. de druk sensor kan ik hier weinig over zeggen of deze op de juiste plaats zit maar het is wel zo dat ik goed het verschil kan aflezen wat de druk is bj koude motor en warme motor. Dit is voor mij dan mijn ijkpunt, afwijkingen kan ik zo herkennen.
Voor mij voldoet deze dus geweldig. (en ik durf niet zomaar een gat te maken in het blok :-/ )
GReddy 1995 JDM MR2 GT Turbo klik hier
Afbeelding
Gebruikersavatar
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 380
Lid geworden op: 05 jul 2007, 12:16
Type MR2: AW11

druksensor

Bericht door Quadc@msix »

je kan de sensor voor het oliedruklampje er uit draaien en er een T-stukje op zetten waar beide sensors op kunnen, dan zit deze in het goede kanaal.
Voor de temperatuur zou ik gaan voor de adapterring of speciale "holle"carterplug, hier draai je deze sensor in, hoef je niet te boren en je hebt de temperatuur van de olie in het carter, ook kun je de oliepeilsensor (indien aanwezig) met een T-stuk doen en hem daarbij zetten, alhoewel deze manier niet de meest accurate is.

John / TettjeTRDtw8)
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Kijk voor mijn verhaal over de oliedruksensor even hier: http://81.4.88.28/~mr2club/forum/showthread.php?t=1176
Dus geen T-stuk, waardoor het lampje op het dashboard nooit zal branden.

Voor wat betreft de temp meter heb je wel genoeg info denk ik. Die van mij zit in de aftapplug van het carter. Nooit problemen mee. Er gaan geruchten dat de waarde die je via een sensor op deze plaats krijgt te laag is, omdat dat deel van het carter onder de bodemplaat uitkomt, en dus altijd koude rijwind krijgt. Nou, het zal wel.
Aan de absolute waarde heb ik toch niet zoveel. Ik wil gewoon kunnen zien of de olietemp een bepaalde waarde krijgt, voordat ik de motorbelasting wat opschroef. En plotselinge veranderingen natuurlijk, die wil ik ook zien als een teken dat er iets mis is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
base86
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 400
Lid geworden op: 27 jan 2007, 10:59
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door base86 »

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Erik, heb nog 1 vraag. Die aftap van de carter waar je het over hebt, is deze standaard? of heb je deze zelf getapt ?
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

@base86: Het is een aftap plug op de originele plaats. Niet zelf gemaakt, maar waarschijnlijk zo geleverd bij de set. Deze vervangt dus de standaard aftap plug. Zou je even moeten checken als je zo'n set wilt gaan kopen, wat voor type sensor ze er bij leveren.
Afbeelding
Plaats reactie