Verborgen vermogen
Moderator: Pieten
Heb vandaag iets leuks mee gemaakt..
was op een beurs waar een vader en zoon (19 jaar)
Autin martins aan het verhuren waren.. Echt super dikke
Auto's.. stond daar te kwijlen..weetje wel.
raakte toen in gesprek met die zoon.
vertelde hij over zijn droom auto:)
En jahwel hij wilde graag een mr2 een 1998er
Terwijl zijn pa echt hele dikke auto's heeft staan.
toch wel leuk dat hij een mr2 wilt.
was op een beurs waar een vader en zoon (19 jaar)
Autin martins aan het verhuren waren.. Echt super dikke
Auto's.. stond daar te kwijlen..weetje wel.
raakte toen in gesprek met die zoon.
vertelde hij over zijn droom auto:)
En jahwel hij wilde graag een mr2 een 1998er
Terwijl zijn pa echt hele dikke auto's heeft staan.
toch wel leuk dat hij een mr2 wilt.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- SpeedDevil
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:20
- Type MR2: AW11
Jullie kunnen wel vitten op 1998mr2, maar hij verkoopt hier geen onzin hoor. Vooral als je op zoek bent naar de laatste paar pk's, zijn dit leuke wetenswaardigheden. Anders kan je ook net zo goed je fijne open luchtfiltertje door de plee spoelen, want die levert ook geen 100 pk.
Ik denk dat jullie je te veel laten leiden door het op de plek zetten van 1998mr2 en daarbij een beetje realiteitszin verliezen.
Ik denk dat jullie je te veel laten leiden door het op de plek zetten van 1998mr2 en daarbij een beetje realiteitszin verliezen.
MR2|A man in dandism|New rich & sports
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Glenn_k schreef:Jullie kunnen wel vitten op 1998mr2, maar hij verkoopt hier geen onzin hoor. Vooral als je op zoek bent naar de laatste paar pk's, zijn dit leuke wetenswaardigheden. Anders kan je ook net zo goed je fijne open luchtfiltertje door de plee spoelen, want die levert ook geen 100 pk.
Ik denk dat jullie je te veel laten leiden door het op de plek zetten van 1998mr2 en daarbij een beetje realiteitszin verliezen.
Volgens mij heeft nog niemand gezegd dat hij ongelijk heeft?
Don't shoot the messenger!
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
Met een aftermarkey ecu, kan je na een afstelronde op de dyno toch ook meer pk's verkrijgen? Volgens mij is het gewoon een stukje tuning dat die extra 5pk leverd.Dirk schreef:Wat ik dan niet snap, als dit inderdaad 5 extra pk oplevert, waarom deed Toyota dit niet af-fabriek. Wat zijn de nadelen van de 5graden verstellen? Verkeerde overlap? blowback?
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Adjustable cam gears allow you to give slight positive or negative timing adjustments that a stock cam will not allow you to do.Dirk schreef:Wat ik dan niet snap, als dit inderdaad 5 extra pk oplevert, waarom deed Toyota dit niet af-fabriek. Wat zijn de nadelen van de 5graden verstellen? Verkeerde overlap? blowback?
The reason for this is that any mass-produced engine will not be individually tweaked by the factory at the assembly line so, in theory at least, by putting in adjustable gears, you can fine-tune your timing to its optimal setting. Unless you are putting in performance cam(s), I wouldn't bother with purchasing adjustable gears.
bron:google
nog een voor dirk
Boosted engines don’t like overlap. The incoming cold air and fuel cools down the outgoing exhaust charge, condensing the exhaust gasses. This is VERY counter-productive in a turbo application since the engine needs no help from scavenging to fill the cylinder. I've heard this being called "turbo chill".
Boosted engines don’t like overlap. The incoming cold air and fuel cools down the outgoing exhaust charge, condensing the exhaust gasses. This is VERY counter-productive in a turbo application since the engine needs no help from scavenging to fill the cylinder. I've heard this being called "turbo chill".
Cool, condensed gasses in the same space push less hard on the turbo, causing lag. HOT gasses are better at spooling the turbo, thus the advanced exhaust timing to open the valve sooner in the power stroke. This steals some of those hot, expanding exhaust gasses to help spin the turbo a little faster. When the piston is near the bottom of the bore, hardly any energy is going into rotating the crank anyway, so stealing expanding gasses won’t hurt anything. The retarded intake just helps cut down the overlap further.
vandaar dat ik mijn uitlaat cam wil verdraaien. uit een aantal dyno-testen
is gebleken dat bij een stock motor 5-6 graden aardig wat vermogen oplevert.
als je een open pijp enz hebt zal het waarschijnlijk anders zijn..
Dit gebeurt vaak in amerika, in sommige staten moeten alle autos een cat hebben.. net als mijn 1998 mr2 geen zin elk jaar onder de auto te kruipen.
om er een cat op te schroeven.
kom zo fluitend door de keuring
is gebleken dat bij een stock motor 5-6 graden aardig wat vermogen oplevert.
als je een open pijp enz hebt zal het waarschijnlijk anders zijn..
Dit gebeurt vaak in amerika, in sommige staten moeten alle autos een cat hebben.. net als mijn 1998 mr2 geen zin elk jaar onder de auto te kruipen.
om er een cat op te schroeven.
kom zo fluitend door de keuring
vandaag bezig geweest met de cam gears
merkbaar verschil
reed stapvoets gooide de gas open..
2 dikke strepen.
draait niet echt 735rpm stabiel maar wat onrustiger 700-735-770
binnen kort een andere setting draaien
de powerband was naar beneden gehaalt.
wil hem nu naar boven halen kijken wat de auto dan doet
merkbaar verschil
reed stapvoets gooide de gas open..
2 dikke strepen.
draait niet echt 735rpm stabiel maar wat onrustiger 700-735-770
binnen kort een andere setting draaien
de powerband was naar beneden gehaalt.
wil hem nu naar boven halen kijken wat de auto dan doet