Is dit origineel op welk bouwjaar

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
bonno

Is dit origineel op welk bouwjaar

Bericht door bonno »

Dit is een boutje van een koplamp mechaniek van een AW11.
Ik heb dit nog nooit gezien op een andere MR2.
Het scharnier tussen de twee delen is geschroeft. Er zitten er dus twee op per koplamp, totaal 4.
De meesten hebben een soort geklonken scharnier dat niet los kan. Deze dus wel. Ideaal als je een roestvrije koplamp wil maken.
Maar de bout is niet zelf borgend, dus of dit veilig is valt te betwijfelen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Zo ff uit het hoofd...

Zijn ze bij onze 89er ook geklonken bij de koplampunit.
En onderaan bij de motor kan je ze los klikken.

Het is nog steeds mogelijk dat dit er later is op gezet.
Een paar kogel scharnieren (M4 of M5) halen met bevestigings materiaal bij een beetje technische groothandel is ook zo gedaan ;)
Had niet veel gescheeld of wij hadden toen het zelfde gedaan, ivm roest/ vervuiling van het scharnier.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
bonno

Bericht door bonno »

ROB-E schreef:Zo ff uit het hoofd...
Zijn ze bij onze 89er ook geklonken bij de koplampunit.
En onderaan bij de motor kan je ze los klikken.
Het is nog steeds mogelijk dat dit er later is op gezet.
Een paar kogel scharnieren (M4 of M5) halen met bevestigings materiaal bij een beetje technische groothandel is ook zo gedaan ;)
Had niet veel gescheeld of wij hadden toen het zelfde gedaan, ivm roest/ vervuiling van het scharnier.

Ok bedankt voor de reaktie.
Maar wacht eens even, jij bedoeld de stangetjes tussen de motor en bovendeel, maar daar is dit schroefje niet van hoor.
Het is van het scharnier tussen boven en onderkant, en die kan je niet losklikken.

Ik kan die schroefjes niet los krijgen, en ik heb er maar 1 nodig.
Eigenlijk alleen het koperen boutje.

Dit is de normale versie, maar bij mijn exemplaar (rood omcirkeld) is het geschroeft.
Het schroefje dat staat op de eerste foto.
Mijn vraag was of dat origineel is of geknutseld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Zo je bent ook lekker bezig weer bezig. En altijd op zoek naar het origeneel onderdeel. Dus je heb weer wat uit elkaar gehaald van je awtje.
Afbeelding

Bijna weekend
bonno

Bericht door bonno »

bond schreef:Zo je bent ook lekker bezig weer bezig. En altijd op zoek naar het origeneel onderdeel. Dus je heb weer wat uit elkaar gehaald van je awtje.

:D Ten eerste vind ik het leuk om alles uit elkaar te schroeven.
Ook dingen die niet kapot zijn, en soms daarna wel. :(
Maar daar leer je dan weer van.
Vandaar dat ik jouw kachel ding ook geen probleem vind, het is alleen een dag werk.

Ik heb een donor exemplaar dat ik aan het opknappen ben. Ik zoek een schroefje van het scharnier.
Ik heb geen idee of dat zo hoort want meestal is het geklonken zoals op de foto rood omcirkeld.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

@Bonno:
Idd, dacht dat jij die stangetjes ook bedoelde.
Maar zal morgen of overmorgen eens op zolder kijken.
Heb nog een paar losse units liggen. (bouwjaar onbekend)
Maar denk dat dit er later op is gemaakt.
Volgens mij zijn er wel bouten in de handel met een borst.
http://www.fabory.com/nl/categories/bev ... 0000263255
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
bonno

Bericht door bonno »

ROB-E schreef:@Bonno:
Volgens mij zijn er wel bouten in de handel met een borst.
http://www.fabory.com/nl/categories/bev ... 0000263255

Die komen helaas niet in de buurt van wat het moet zijn.
Maar bedankt voor het meedenken.
Als het niet origineel is heb ik mijn twijfels over de sterkte.
Ik moet er niet aan denken als zo'n koplamp door je voorruit wordt gelanceerd omdat de bout niet voldeed.
Daarom kan het geen kwaad informatie in te winnen dacht ik.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Zal vanavond even kijken.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Heb ff gekijkt, ook bij die oude losse units zijn ze geklonken.
Denk dat er een handige draaiert bezig is geweest.
Goede oplossing :dux-blij_thumb-up:
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
bonno

Bericht door bonno »

ROB-E schreef:Heb ff gekijkt, ook bij die oude losse units zijn ze geklonken.
Denk dat er een handige draaiert bezig is geweest.
Goede oplossing :dux-blij_thumb-up:

Jawel een goede oplossing behalve als er een boutje kapot gaat.
Vind maar eens een andere bout die er zo uitziet.
Ik kan ze nergens vinden.
:-/
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

Heb je wat maten/afmetingen?

Zal dan ook wel even kijken bij een technische groothandel.
Wellicht dat dit in de toekomst ook bij onze AW11jes een probleem gaat geven.
De oplossing is dan al in huis ;)
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
bonno

Bericht door bonno »

ROB-E schreef:Heb je wat maten/afmetingen?

Zal dan ook wel even kijken bij een technische groothandel.
Wellicht dat dit in de toekomst ook bij onze AW11jes een probleem gaat geven.
De oplossing is dan al in huis ;)


Het is in de basis een M4 bout
Het boutje is incl. kop 18mm lang.

Bout M4 bestaat uit:
Kop = 4 mm lang, 3/8 inch zeskant
1e Hals = 3 mm lang en 4 mm rond (op dit deel draait het bovenste deel van de koplamp)
2e Hals = 1,5 mm lang en 3 mm rond
M4 draad = 9,5 mm lang tot het eind

Ring met M4 binnendraad
Deel van 5 mm lang en 8 mm rond (deze ring komt in het onderste motor deel van de koplamp, en is statisch)
Rand van 1,5 mm lang en 14 mm rond
Totaal dus 6,5 mm lang, en zorgt voor vrijloop.
De ring loopt vast tegen de 4mm hals op het boutje.

Het geheel zit dan nog vast met een simpel M4 moertje. Maar dat kan beter een zelfborgend moertje zijn.
Zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

bonno schreef: Bout M4 bestaat uit:
Kop = 4 mm lang, 3/8 inch zeskant
1e Hals = 3 mm lang en 4 mm rond (op dit deel draait het bovenste deel van de koplamp)

:huh: Dus aan de 1ne kant van de unit is een gat van 4mm en de andere helft draaid op een gat van 8mm?

Dan kan je het zowiezo vergeten dat je een passende bout/moer vind.

Ik kom niet verder dan dit,
Wat het meeste in de buurt komt:
http://www.fabory.com/nl/product/d923-5 ... 60008.html
Maar dan moet je dat gat van 4mm opboren naar 8mm.

Of met een normale m4 of m6 een vulbusje er overheen plaatsen met de juiste lenkte. maar ook dan zal je dat gat van 4mm naar 8mm moeten opboren.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
bonno

Bericht door bonno »

Ok bedankt, we laten het hier maar bij.
Misschien vind ik het materiaal nog wel ergens.
ROB-E schreef::huh: Dus aan de 1ne kant van de unit is een gat van 4mm en de andere helft draaid op een gat van 8mm?

Dan kan je het zowiezo vergeten dat je een passende bout/moer vind.

Ik kom niet verder dan dit,
Wat het meeste in de buurt komt:
http://www.fabory.com/nl/product/d923-5 ... 60008.html
Maar dan moet je dat gat van 4mm opboren naar 8mm.

Of met een normale m4 of m6 een vulbusje er overheen plaatsen met de juiste lenkte. maar ook dan zal je dat gat van 4mm naar 8mm moeten opboren.
Plaats reactie