Shell v-power of BP ultimate..?
Moderator: Pieten
Shell v-power of BP ultimate..?
Shell v-power of BP ultimate..?
Aangezien Den Haag en Westland geen 98 meer aanbieden aan de pomp.
Wat is dan verstandig om dan wel te tanken..?
Aangezien Den Haag en Westland geen 98 meer aanbieden aan de pomp.
Wat is dan verstandig om dan wel te tanken..?
De verdwaalde hagenees
- Sherwin
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1973
- Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
- Type MR2: AW11
ik las ergens dat V-power iets van 96 octaan was?
ikzelf tank altijd Shell Fuelsave 95 (n/a spyder) of V-Power maar dat is gewoon omdat ik vind dat mijn auto minder verbruikt met Shell brandstof...
of het ook daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar ik doe er een ritje langer per tank mee lijkt wel dus ik vindt het wel best!
ikzelf tank altijd Shell Fuelsave 95 (n/a spyder) of V-Power maar dat is gewoon omdat ik vind dat mijn auto minder verbruikt met Shell brandstof...
of het ook daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar ik doe er een ritje langer per tank mee lijkt wel dus ik vindt het wel best!
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Sherwin schreef:ik las ergens dat V-power iets van 96 octaan was?
ikzelf tank altijd Shell Fuelsave 95 (n/a spyder) of V-Power maar dat is gewoon omdat ik vind dat mijn auto minder verbruikt met Shell brandstof...
of het ook daadwerkelijk zo is weet ik niet, maar ik doe er een ritje langer per tank mee lijkt wel dus ik vindt het wel best!
Sherwin, dat is echt klinkklare onzin. Alle brandstof van de 'normale' pompen komt uit de zelfde raffinaderij/ depots weg. Gaat alleen een ander kleurtje door...
Het komt heeel zelden nog voor dat een kleine 'witte' pomp zo groot had ingekocht dat ie nog 'wat oudere' brandstof had liggen...
Maar dat komt door de sterk fluctuerende brandstof prijzen nauwelijks meer voor. Pompen kopen heel strak in aangezien ze zelf ook verlies kunnen draaien op/aan de fluctuerende prijzen. Ze zouden maar net 50.000 liter hebben ingekocht en de prijs zakt de dag er na met 3 cent... Dan zijn ze blij als de shop goed loopt want bij de vrije pomphouders wordt er praktisch niets meer verdient op de brandstof...
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Heb even over het octaangetal gegoogled Dat mag hier op t forum, heb ik ergens gelezen
Volgens de EN228-norm zijn er drie soorten benzines: Normaal, Super en Super Plus met RON’s van minimaal 91, 95 en 98. Uit een uitgebreid onderzoek door Shell aan automotoren met klopsensoren is gebleken dat het nuttig is om het RON te verhogen. Het prestatieniveau, vooral tijdens accelereren, neemt toe. Shell heeft in Duitsland gekozen voor V-Power met een RON van 100, in andere landen ligt deze waarde lager.
Het probleem in Duitsland is dat daar nog Normaal-benzine te koop is, er is dus geen aparte pomp over voor V-Power 100. Niet alleen de gebruikers, maar ook de autofabrikanten zijn niet blij met deze ontwikkeling. Het dwingt de klant immers tot het gebruik van het veel duurdere V-Power of tot het gebruik van Super met een lager octaangetal. Dat leidt in beide gevallen tot klachten, hetzij over de toegenomen kosten, hetzij over het hogere verbruik of tegenvallende prestaties.
In Nederland is gekozen voor een RON van 97. Dat betekent dat het net geen Super Plus mag heten, dus heeft Shell voor Super gekozen (meestal Eurosuper genoemd of kortweg Euro 95). Je krijgt dus waar voor je (extra) geld in de vorm van een octaanbonus.
V-Power 95, zo zullen we het maar noemen, bevat nog minder zwavel dan Pura en heeft een andere samenstelling die de verbranding zodanig beïnvloedt dat het lijkt alsof de ontsteking iets vroeger staat. Dat is gunstig voor het verbruik of het prestatieniveau. Ook het additievenpakket is gemoderniseerd om het inspuitsysteem en de verbrandingskamer in staat van nieuw te brengen of te houden.
Hoe we ook mogen denken over de keuze voor verschillende soorten V-Power, Shell toont aan dat er met benzines nog heel wat te beïnvloeden valt als het om het verbrandingsverloop gaat.
Volgens de EN228-norm zijn er drie soorten benzines: Normaal, Super en Super Plus met RON’s van minimaal 91, 95 en 98. Uit een uitgebreid onderzoek door Shell aan automotoren met klopsensoren is gebleken dat het nuttig is om het RON te verhogen. Het prestatieniveau, vooral tijdens accelereren, neemt toe. Shell heeft in Duitsland gekozen voor V-Power met een RON van 100, in andere landen ligt deze waarde lager.
Het probleem in Duitsland is dat daar nog Normaal-benzine te koop is, er is dus geen aparte pomp over voor V-Power 100. Niet alleen de gebruikers, maar ook de autofabrikanten zijn niet blij met deze ontwikkeling. Het dwingt de klant immers tot het gebruik van het veel duurdere V-Power of tot het gebruik van Super met een lager octaangetal. Dat leidt in beide gevallen tot klachten, hetzij over de toegenomen kosten, hetzij over het hogere verbruik of tegenvallende prestaties.
In Nederland is gekozen voor een RON van 97. Dat betekent dat het net geen Super Plus mag heten, dus heeft Shell voor Super gekozen (meestal Eurosuper genoemd of kortweg Euro 95). Je krijgt dus waar voor je (extra) geld in de vorm van een octaanbonus.
V-Power 95, zo zullen we het maar noemen, bevat nog minder zwavel dan Pura en heeft een andere samenstelling die de verbranding zodanig beïnvloedt dat het lijkt alsof de ontsteking iets vroeger staat. Dat is gunstig voor het verbruik of het prestatieniveau. Ook het additievenpakket is gemoderniseerd om het inspuitsysteem en de verbrandingskamer in staat van nieuw te brengen of te houden.
Hoe we ook mogen denken over de keuze voor verschillende soorten V-Power, Shell toont aan dat er met benzines nog heel wat te beïnvloeden valt als het om het verbrandingsverloop gaat.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Project-MR2
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 225
- Lid geworden op: 23 mar 2010, 16:41
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Altijd BP Ultimate 98.
1x V-power 95 getankt en ik merkte toch dat de MR wat trager was met accelereren.
1x V-power 95 getankt en ik merkte toch dat de MR wat trager was met accelereren.
Check Project-MR2.nl voor mijn eigen (MR2) projecten en info!
- SpeedDevil
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:20
- Type MR2: AW11
[quote="RutgerMR2"]Je kan mij niet wijs maken dat je duidelijk een verschil merkt in de snelhijd van je auto als je 95 tankt ipv 98 [/quote
jah hoor dat merk je duidelijk..
kan je uit proberen maar zou ik niet doen met de turbo en boost
dan ga je zeker om problemen vragen..
of zet je boost op 0,9 bar..
het kan zelfs zo zijn dat je je motor kapot rijd met verkeerde benzine.
bij opgevoerde motoren (boost, hoger compressie)
benzine kwaliteit maakt wel zeker veel uit in een (verbrandings motor).
jah hoor dat merk je duidelijk..
kan je uit proberen maar zou ik niet doen met de turbo en boost
dan ga je zeker om problemen vragen..
of zet je boost op 0,9 bar..
het kan zelfs zo zijn dat je je motor kapot rijd met verkeerde benzine.
bij opgevoerde motoren (boost, hoger compressie)
benzine kwaliteit maakt wel zeker veel uit in een (verbrandings motor).
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Het octaangehalte (95 of 98 ) is een maat voor de klopvastheid voor de benzine. Onze vriend haalt weer eens een stukje oorzaak en gevolg door elkaar.
In 98 zit niet meer energie als in 95, alleen gaat 98 minder snel "pingelen" dan 95. Dus, als je in een motor die 98 nodig heeft tegen het pingelen 95 tankt (zoals bijvoorbeeld een jap-turbo), zal de pingelsensor ingrijpen en geeft je motor niet meer het maximum vermogen.
Andersom heeft het natuurlijk geen zin, een motor die voor 95 gebouwd is, pingelt niet met 95, en niet met 98. Je kunt er beide het maximum vermogen uit halen dus.
Als je vindt dat je motor met ultimate of v-power beter loopt, dan ligt dat waarschijnlijk aan andere toevoegingen in deze brandstof, maar in elk geval niet aan het octaangehalte.
Voor onze vriend een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
even een quote daaruit:
In 98 zit niet meer energie als in 95, alleen gaat 98 minder snel "pingelen" dan 95. Dus, als je in een motor die 98 nodig heeft tegen het pingelen 95 tankt (zoals bijvoorbeeld een jap-turbo), zal de pingelsensor ingrijpen en geeft je motor niet meer het maximum vermogen.
Andersom heeft het natuurlijk geen zin, een motor die voor 95 gebouwd is, pingelt niet met 95, en niet met 98. Je kunt er beide het maximum vermogen uit halen dus.
Als je vindt dat je motor met ultimate of v-power beter loopt, dan ligt dat waarschijnlijk aan andere toevoegingen in deze brandstof, maar in elk geval niet aan het octaangehalte.
Voor onze vriend een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
even een quote daaruit:
Niet in de laatste plaats is het octaangetal van de brandstof van belang. 'Normale' 95 octaan benzine tanken in een auto die volgens het instructieboekje 'super' (RON is 98 ) nodig heeft, kan schadelijk zijn als het maximum vermogen van de motor gevraagd wordt. Andersom is geen enkel probleem, maar zinloos. Shell V-Power™ heeft een klopvastheid die lager is (RON is 95) dan het traditionele 'super'. LPG heeft een octaangetal van 100-110.
- Eeuwige twijfelaar
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 967
- Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
- Type MR2: AW11
Hmhm.. Ja..jaja.Ricardos schreef:Uit een uitgebreid onderzoek door Shell aan automotoren met klopsensoren is gebleken..
http://www.nu.nl/economie/2576230/shell ... prijs.html
mooi google stukje van de vorige poster green
dus rutger nooit 95 er in gooien met boosten
citaat uit dat stukje
Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij mengselmotor van auto's uitgerust met turbolader of Ram Air installaties. Deze installaties zorgen er namelijk voor dat het brandstofmengsel onder hogere druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Ook motoren zonder compressor maar met een hoge compressieverhouding (bijvoorbeeld 1:11)
er is dus duidelijk vermogens verschil merk baar met een motor die op
98 is ontworpen of 95.. de ontsteken kan scherper worden gezet..
more power zonder kloppen..
dus rutger nooit 95 er in gooien met boosten
citaat uit dat stukje
Kloppen is een verschijnsel dat vooral voorkomt bij mengselmotor van auto's uitgerust met turbolader of Ram Air installaties. Deze installaties zorgen er namelijk voor dat het brandstofmengsel onder hogere druk in de cilinder komt, waardoor de kans op zelfontsteking groter wordt. Ook motoren zonder compressor maar met een hoge compressieverhouding (bijvoorbeeld 1:11)
er is dus duidelijk vermogens verschil merk baar met een motor die op
98 is ontworpen of 95.. de ontsteken kan scherper worden gezet..
more power zonder kloppen..
Ik weet hoe het werkt en ik tank altijd 98.
Maar ik gaf een reactie op de post van project-mr2 die zegt duidelijk verschil te merken en volgens mij rijd hij geen turbo.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat er verschil merkbaar was.
Je plak en knip werk was dus niet nodig.
Maar ik gaf een reactie op de post van project-mr2 die zegt duidelijk verschil te merken en volgens mij rijd hij geen turbo.
Ik kan mij dus niet voorstellen dat er verschil merkbaar was.
Je plak en knip werk was dus niet nodig.
1999 Toyota MR2 2.0 GenIII Turbo Powerrrrrrrrrr.