2VZ-FE project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hmm ja dat klopt... is idd wel heeel toevallig... ik zou eigenlijk ook niet weten welke kleur de SW20 van hem heeft/had.
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hmm nunspeet heeft als netnummer 0341
ik heb de laatste paar cijfers van zijn nickname opgezocht 0677 maar die kent hij niet, dus we schieten er niet veel mee op....
Afbeelding
funn is never a straight line::)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

De laatste paar cijfers van z'n nickname slaan op z'n geboortedatum denk ik. Hij is 30 geloof ik, dus van '77 zou kunnen :)
Heb hem een PM gestuurd en gevraagd hoe het er voor staat en om nog eens te reageren.
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hmm dat zou idd kunnen ja, daar had ik nog niet aan gedacht, hopen dat hij reageerd!
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Niliboy

Bericht door Niliboy »

ik wacht met smart op het resultaat mensen, dus ik hoop dat we snel iets van hem mogen vernemen.....
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

ik denk dat hij verkocht is...
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Druk met alles;D Maar stil ligt mn project niet hoor. Ik kreeg eind vorige week bericht van Flatlander dat ik m moet bellen over de onderdelen die ik heb besteld dus misschien zijn die nu ook eindelijk binnen. Het flowwerk is zo goed als klaar, maar ik heb nog 1 cilinder die helemaal origineel is om een meting te kunnen doen. Met een beetje ervaring kosten 4 kleppen ongeveer 20-25 uur om te frezen en polijsten. Polijsten doe ik trouwens met fijn schuurpapier.

Ik heb n beetje lopen filosoferen over flowbenches en ben aan de slag gegaan om er zelf 1 te maken. Ik kan geld betalen om n test uit te laten voeren, maar voor hetzelfde geld maak je zelf n bench.

Het bestaat uit een box met 3 1200W stofzuigers, waarvan er twee op 1 stekker zitten en 1 op 1 stekker. Hierdoor kan ik m op twee elektra groepen aansluiten en klappen mn stoppen er niet uit. Op de box zit een 100mm regenpijp. De regenpijp is in tweeen gedeeld met daartussen een schot met rond gat van 34mm (orifice plate, zie google). Als er lucht stroomt ontstaat er een drukverschil aan weerszijden van het schot. Met dit drukverschil kan met de wet van Bernouli worden berekend wat het debiet is. Op de pijp zit een ALU adapterblok van 50mm dik waar de cilinderboring is uitgekotterd. Hierop kan de kop worden vastgeschroefd. De drukmeting doe ik met watermanometers. Dit zijn U buizen waar water in zit (vandaar ook de bekende term 25" H2O). Als op een van de buizen een lagere druk wordt gezet zal het waterniveau daar stijgen en in de andere buis dalen. Het verschil in niveau is recht evenredig met de druk in kPa: 1 meter water = 10 kilopascal. Ik heb 2 manometers: de ene meet het drukverschil over het schot, de andere de druk onder de kop tov de buitendruk. De laatste is eigenlijk de testdruk en wordt gebruikt om de meetresultaten te normaliseren op bijvoorbeeld die 25" H2O.

Ik heb m nog maar net af dus echte meetresultaten heb ik nog niet. De box zuigt bij nullast in elk geval 81 liter per seconde (=6000TPM). Ik heb de ongetunede kop en de getunede koppen er allebei al op gehad, maar dat was zonder kleppen. Grappig is dat ze allebei exact dezelfde hoeveelheid flowen maar dat de testdruk bij de getunede kop lager ligt. Dit betekent dat er bij de getunede kop minder onderdruk nodig is om dezelfde hoeveelheid lucht naar binnen te zuigen. Genormaliseerd houdt dit in dat de getunede kop zonder kleppen 2% beter presteert dan de ongetunede kop zonder kleppen.

Merk op dat uit de resultaten van anderen blijkt dat de flow instort als de kleppen té ver open staan. Vaak zie je dat bij de kleppen op >13mm open de winst ook maar 1-2% is en dat de grootste winst wordt behaald als de kleppen rond de 8mm open staan.

Ik heb gisteren een plaatje gemaakt waarmee de kleppen kunnen worden opengezet. Dus gisteravond kleppen in de getunede kop gezet (dit gaat inderdaad erg makkelijk met een magnetisch schroevendraaiertje en vet!) en kop weer op de bench gezet. Het resultaat moet ik nog even afwachten want de testdruk bleek erg laag te zijn, dus ik denk dat er een lek tussen de adapter en de kop zat (ik heb n randje kit op de adapter gesmeerd maar toen ik de kop er weer af haalde was t wel duidelijk dat er een lek zou kunnen zijn).

De berekening om het debiet te berekenen is als volgt:

debiet = oppervlak gat in schot * rendement * SQRT(2*drukverschil/1.14)

Genormaliseerd bij 63,5cm water/25"H2O wordt dat:

debietnorm = debiet * SQRT(63,5/testdruk)

Het rendement is het rendement van het gat in het schot. Hierover zijn wel wat publicaties te vinden op t internet en het blijkt dat het rendement rond de 60% ligt, dus 0,6.

Ik zal de meetresultaten volgende week ergens posten. Het mooie is nu eigenlijk dat ik de laatste cilinder op de bench kan flowen en kan kijken waar nou echt de meeste verbeteringen mogelijk zijn. Kan ik misschien ook echt die 10% halen! Ik heb in elk geval nog de opties om de plafonds van de poorten hoger en de korte bocht platter te maken.

Hier in elk geval wat foto's van t apparaat:

De box en manometers.
Afbeelding

Hier de kleppen opener: Door de (lange) bouten aan te draaien worden de kleppen open gedrukt.
Afbeelding

Andere kieren dichtgestopt door er n knikker van de plusmarkt op te leggen:)

Afbeelding

Laterzzzz!
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

(Voor insiders) Toch stiekum even gekeken of jij niet hetzelfde IP-adres als Turbo Pepe hebt... ;D

Maar je bent toch lekker bezig, suces!
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Goed om eindelijk weer eens wat te zien hier :dux-blij_thumb-up:

Ik had zelf over eenzelfde soort apparaat zitten denken. Nog niet zo ver uitgedacht maar ik had gedacht een stofzuiger en een luchtmassameter van een auto te gebruiken. Met 1 stofzuiger red ik het niet zo te zien maar mijn vader heeft nog wat industriele blowers staan volgens mij dus dat komt wel goed. Met de luchtmassameter krijg je een iets eenvoudigere opstelling denk ik, kan dan alleen niet normaliseren.

Ik vind wel dat je dat erg mooi uitgedacht hebt trouwens, ik was er niet op gekomen op die manier. Mooie uitvoering ook!

Ben benieuwd naar de resultaten!
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Hey ja man ik heb t een beetje druk gehad op t werk dus kon er niet echt de tijd insteken die ik wilde. Ik ga morgen in elk geval mn onderdelen ophalen bij flatlander. Hij heeft alleen de MLS koppakkingen nog niet dus die krijg ik later nagezonden. Zal er ff foto's van maken en posten, ik kan dan ook meteen ff de rest van de flow foto's posten.

Hee maar grappig, ik las n tijd geleden ook een soortgelijk verhaal op n engelstalige site over het meten van luchtstroom met een lucht massa meter. Denk dat jij dat was of niet? Dat is inderdaad een erg goed idee. Je moet alleen opletten of de output van van de LMM lineair is met de flow. Anders zul je m alsnog ergens mee moeten ijken. En je moet iets van n schakelingetje maken om m uit te kunnen lezen. Zo'n industriele stofzuiger van 3600 W is meer dan voldoende dus als je die ter beschikking hebt: doen! Ze stromen standaard vaak al rond de 120liter/s. Ik zou zelf alleen alsnog een 2e druk meetpunt erop zetten want je testdruk is belangrijk om te weten!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ik heb niks op een engels forum daarover gepost geloof ik toch :). Ben er ook nog niet zo lang mee bezig. Het idee was eigenlijk om een mal van de poorten te maken zodat ik eerst eens kan oefenen en proberen wat het beste werkt. Daarna die vorm kopieren in de koppen.

In dat opzicht is het eigenlijk niet zo van belang hoe veel er nu eigenlijk stroomt maar meer hoe groot het verschil is met origineel. Natuurlijk is het wel leuk om te weten hoeveel er echt stroomt om te kunnen vergelijken met anderen.

Wat betreft die lmm, daar zou je inderdaad de gegevens bij moeten hebben wat betreft lineariteit e.d. Maar er komt bij mijn weten gewoon een bepaalde spanning vanaf. Die kan je meten met een multimeter en dan omrekenen. Ook zou je een analoge inputkaart voor de pc kunnen kopen en in C iets kunnen proggen om het om te rekenen en de waarde weer te geven.

Wat heb je precies besteld bij flatlander eigenlijk? En als ik zo vrij mag zijn, wat was de prijs? Wil je dat niet zeggen dan begrijp ik dat ook hoor :)
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hej Danny.. ben je constructeur van beroep ofzo omdat je er zoveel vanaf weet??
ik zit hier met mijn oren te flapperen! (ik zal niet opscheppen maar ik ben toch redelijk technisch maar ik moet het verhaal toch 2 x lezen wil ik het snappen)

suc6 verder met je project!!;)
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Hey nee was t maar zo. Ik ben software ontwikkelaar, Java/J2ee, C, C++, PHP. Mn pa doet wat meer construeer werk en van hem jat ik de spullen die ik niet heb haha. Het maken van dat plaatje en adapterblok heb ik ook bij hem gedaan op een zware kolomboor/freesbank. Best handig haha! Misschien ligt het lastig te begrijpen deel ook wel aan mn uitleg, het is best lastig dit uit te leggen zonder illustraties.

@Decipherer, nou misschien was t ook wel op een NL forum. Maar t forum had volgens mij niks met mr2's te maken. Of je was het echt niet haha:) Anyway ja het is in princiepe voldoende om de procentuele winst te weten. Maar hou er rekening mee dat je misschien geen verschillen ziet in flow, maar wél in testdruk. Een mal vind ik ook een goed idee, kun je gewoon eindeloos expirimenteren! Heb je ideeen over hoe zoiets te doen is? Volgieten met gips gaat niet werken natuurlijk:-/

Ik heb bij flatlander een engine revisie kit besteld van tegen de 1500 euro. Zitten forged zuigers in, hogedruk oliepomp, waterpomp, krukaslagers, pakkingen en MLS koppakkingen. Ik moet alleen nog krukas en kop bouten enzo regelen maar dat kan ik ook bij via de Sutter. Die halen het bij Ajusa racing. Ik vind de kosten tot nu toe wel meevallen eigenlijk. Krukas opnieuw slijpen was duur (300 euri) en nieuwe klepgeleiders, opnieuw gesneden kleppen en zetels was ook vrij prijzig bij elkaar (320 euri). Oh en van de laatste moet de andere kop dezelfde bewerking krijgen dus kost me nogmaals 320 euri... Tijd om korting te eisen haha!
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

damn goed bezig voor iemand die niet aan auto's sleuteld

keep up the good work!!!
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

hmm dus alles binnen in he tblok wordt voorbereid op getunde onderdelen...

spannend...
Afbeelding
funn is never a straight line::)
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Je verkeert in dezelfde situatie als ik zo te lezen. Ben ook software ontwikkelaar en heb bij m'n pa ook toegang tot allerlei machines. Hij heeft vroeger ook hobbymatig veel gietijzer/brons gegoten en daar ook mallen voor gemaakt van bestaande objecten. Die techniek is ook te gebruiken voor het maken van een mal van de poort van de cilinderkop. Komt er op neer dat je de poort volgiet met siliconenkit oid. Dit laat je opdrogen en doordat het wat flexibel is kan je het verwijderen uit de poort. Daarna kan je met gips oid de mal maken uit de siliconen. Je zegt alleen dat er veel verschil in zit of er kleppen er in zitten of niet, dat kan het wel lastiger maken met een mal.

Dat de getunede kop minder onderdruk heeft bij dezelfde flow lijkt me eenvoudig te verklaren doordat het gat in feite groter is. Hierdoor hoeft de lucht minder hard te stromen om dezelfde flow te creeren. Lagere stroomsnelheid betekent hogere druk. Maar uiteindelijk wil je meer lucht in je cilinders natuurlijk. Volgens mij moet dan toch of de stroomsnelheid omhoog, of het gat groter. Nu heb je wel het gat groter maar (op de testbank) is de stroomsnelheid evenredig mee omlaag gegaan. Is dit anders als de kop op de motor zit?
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

@rob: ja het is leuk man, maar ook veel werk zo hoor! Op dit moment had ik m er liever gewoon zo ingehangen maar goed, wat extra kennis en lol geeft ook een goeie kick:)

@rmmr: ja eigenlijk zou hij straks ook wel wat boost kunnen hebben met deze aanpassingen. Het zou sterk genoeg moeten zijn allemaal!

@decipherer: dat is een slim plan, dat siliconen. Dan gewoon iets gieten en de giet/mal fouten weer wegwerken. Het zou denk ik ook wel mogelijk zijn om gewoon kleppen in het gipmodel te plaatsen toch? Het enige wat ook wat aandacht nodig heeft zijn de klepzittingen, die zijn ook erg belangrijk voor de flow. Wat betreft de flowsnelheid: eigenlijk wil je ook een hoge snelheid in de poort zelf, dan heb je namelijk nog het effect van de massatraagheid van lucht. Dus dan zou ik inderdaad een zo hoog mogelijke testdruk moeten zien te houden. Aan de andere kant, als de motor wat meer toeren maakt gaat de lucht toch wel met die hoge snelheid stromen dus eigenlijk is hiermee gewoon de koppelkromme iets verschoven. Maar ik heb helaas nog steeds niet de tijd gehad om verder te meten dus om nu al conclusies te trekken is nog iets te vroeg.

Ik heb woensdag trouwens mn onderdelen opgehaald. Nog niet alles was er: ik moet nog op de koppakkingen, oliepomp en waterpomp wachten. Helaas is ook de levering niet helemaal goed gegaan zie ik net. De klepuitsparingen van de inlaat op de zuigers zijn een millimeter te klein en de lagers voor de drijfstangen zijn 59,3mm ipv 51,7. Dat wordt dus nog even contact opnemen met flatlander van de week. Verder wel tevreden eigenlijk!

Hier wat foto's:

Pakkingen, lagers, zuiger

Afbeelding

De zuiger:

Afbeelding

Deze zijn dus echt te groot:

Afbeelding

En nog wat foto's de poorten. Dit is origineel (check die randen rond de geleiders):

Afbeelding

en dit is met bewerkte guidebosses:

Afbeelding

Laterzzzz
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Vanuit het oogpunt van het verplaatsen van het koppel had ik er nog niet naar gekeken. Als je het maximum koppel richting meer toeren weet te verplaatsen gaat je vermogen natuurlijk omhoog (mits koppel gelijk blijft natuurlijk). Voor jou ideaal aangezien je ook meer toeren wil gaan draaien geloof ik? Goed bekeken!

Ziet er netjes uit dat spul allemaal. Vind het ook nog steeds knap dat je die poorten zo netjes gekregen hebt. Hebben die nou ook allemaal dezelfde vorm?
Danny0677

Bericht door Danny0677 »

Ja ze hebben wel behoorlijk dezelfde vorm. Zo moeilijk is dat niet hoor, losse hand werk en op een paar punten de diepte meten. Dit zijn de andere (ik ontdek net de bulk uploader op photobucket):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De uitlaatpoorten zijn wel wat lastiger omdat er wat minder ruimte is trouwens.

Ik zal ook nog even foto's van de andere kop nemen, daar zitten de oude klepgeleiders nog in maar zijn op n uurtje per poort na zo goed als klaar (behalve die ene die ik origineel heb gelaten tbv de meting uiteraard).
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

wat voor prestaties verwacht je eigenlijk met het polijsten?? zal dat echt zoveel pk's opleveren cq koppel...
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Plaats reactie