Belastingvrije oldtimers.
Moderator: Pieten
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Belastingvrije oldtimers.
Nou, volgens mij wordt op 2 januari 2013 mijn AW11 belastingvrij.
En nu lees ik in het regeerakkoord:
105. Vervallen vrijstelling oldtimers MRB
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.
Blijft toch een melkkoe, de auto. De diesel en de LPG is ook nog te goedkoop blijkbaar, per 2014 gaat de accijns op diesel en LPG nog even omhoog.
En nu lees ik in het regeerakkoord:
105. Vervallen vrijstelling oldtimers MRB
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.
Blijft toch een melkkoe, de auto. De diesel en de LPG is ook nog te goedkoop blijkbaar, per 2014 gaat de accijns op diesel en LPG nog even omhoog.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Lekker tegenstrijdig, de berichtgeving. Via de FEHAC en wat rondklikken kom je bij 'Vaknieuws Fiscaal Rendement' (ja echt) en daar lees ik dan weer dit:
Vrijstelling blijft nog bestaan voor oldtimers
29 oktober 2012 - U kunt nu nog profiteren van de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers. Dit heeft staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu recent laten weten. Hij laat het over aan het nieuwe kabinet om hier een beslissing over te nemen.
In het bericht ‘Vrijstelling oldtimers staat op de tocht’ heeft u al kunnen lezen dat in veel verkiezingsprogramma’s was opgenomen dat de vrijstelling voor oldtimers moest worden afgeschaft. Deze vrijstelling voor de MRB geldt nu voor auto’s die u dertig jaar of langer geleden voor het eerst in gebruik heeft genomen.
Beantwoording vraag oldtimers
Het Kamerlid Van Gent van GroenLinks heeft echter vragen gesteld aan de staatssecretaris over de vervuiling van oldtimers. In een antwoord geeft deze aan dat de vrijstelling per 1 januari 2012 al op een aantal punten is aangepast. Zo is het begrip voor oldtimers gewijzigd. De leeftijdsgrens is namelijk verhoogd van 25 naar 30 jaar. Na overleg met staatssecretaris Weekers van Financiën is besloten om de vrijstelling voor oldtimers nu niet opnieuw ter discussie te stellen. Mocht het nieuwe kabinet daar anders over denken dan kan dit uiteraard nog wijzigen.
Vrijstelling blijft nog bestaan voor oldtimers
29 oktober 2012 - U kunt nu nog profiteren van de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers. Dit heeft staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu recent laten weten. Hij laat het over aan het nieuwe kabinet om hier een beslissing over te nemen.
In het bericht ‘Vrijstelling oldtimers staat op de tocht’ heeft u al kunnen lezen dat in veel verkiezingsprogramma’s was opgenomen dat de vrijstelling voor oldtimers moest worden afgeschaft. Deze vrijstelling voor de MRB geldt nu voor auto’s die u dertig jaar of langer geleden voor het eerst in gebruik heeft genomen.
Beantwoording vraag oldtimers
Het Kamerlid Van Gent van GroenLinks heeft echter vragen gesteld aan de staatssecretaris over de vervuiling van oldtimers. In een antwoord geeft deze aan dat de vrijstelling per 1 januari 2012 al op een aantal punten is aangepast. Zo is het begrip voor oldtimers gewijzigd. De leeftijdsgrens is namelijk verhoogd van 25 naar 30 jaar. Na overleg met staatssecretaris Weekers van Financiën is besloten om de vrijstelling voor oldtimers nu niet opnieuw ter discussie te stellen. Mocht het nieuwe kabinet daar anders over denken dan kan dit uiteraard nog wijzigen.
- Paul vd Plas
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10
Ik heb zelf ook een oldtimer, mazda 616 van 1974, dus 38 jaartjes oud alweer.
Komt er weer leuk 380 euro bovenop mijn kosten per jaar, met een auto die netaan 700 km per jaar rijd :S
jah en stallen daar doe ik al aan.
hoop dat er een soort van rittenkaart komt, waarmee je bijvoorbeeld 30 dagen mrb vrij kunt rijden, en de rest mag gaan betalen
Komt er weer leuk 380 euro bovenop mijn kosten per jaar, met een auto die netaan 700 km per jaar rijd :S
jah en stallen daar doe ik al aan.
hoop dat er een soort van rittenkaart komt, waarmee je bijvoorbeeld 30 dagen mrb vrij kunt rijden, en de rest mag gaan betalen
Zal me niets verbazen als de vrijstelling binnenkort van de ene op de ander maand wordt geschrapt.
Iets gelijksoortig is aantal jaren geleden ook op die manier gebeurd zonder enige rekening te houden met waardeverminderingen: toen werd de lage wegenbelasting op bestelauto's op grijs kenteken in bezit van particulieren van het ene moment op het andere omgezet naar particulier tarief (met een klein beetje korting). Dat hield in dat op de gemiddelde diesel bestelbus de belasting van 100E per 3 mnd ineens 300/350E per 3 mnd werd. Op dat moment stortte de 2e hands grijs kent bestelauto markt ook in. Dat zal dan straks ook wel gebeuren bij de klassieker markt
Iets gelijksoortig is aantal jaren geleden ook op die manier gebeurd zonder enige rekening te houden met waardeverminderingen: toen werd de lage wegenbelasting op bestelauto's op grijs kenteken in bezit van particulieren van het ene moment op het andere omgezet naar particulier tarief (met een klein beetje korting). Dat hield in dat op de gemiddelde diesel bestelbus de belasting van 100E per 3 mnd ineens 300/350E per 3 mnd werd. Op dat moment stortte de 2e hands grijs kent bestelauto markt ook in. Dat zal dan straks ook wel gebeuren bij de klassieker markt
- BST
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
- Type MR2: SW20/21/22
dat zou wel balen zijn. Ik heb net een AW11 gekocht en heb met de kosten rekening gehouden met het belasting vrij zijn. Ik zou me wel behoorlijk genaaid voelen als die regeling vervalt, en met mij een hoop andere liefhebbers.. Er wordt je als autoliefhebber ook niks gegund in dit land..
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Ik verwacht dat de huidige regeling wel blijft bestaan, die is ook niet voor niets recentelijk aangescherpt (lees: de belastingvrijedagelijkserijders sterven vanzelf uit d.m.v. geen verse aanwas belastingvrije 25+ ers met Diesel/LPG en wat er nu door de prut heen gestuurd wordt, is over een paar jaar grotendeels weer als donorauto beschikbaar voor de liefhebbers).
Ikzelf ben ook al een tijd bezig om een 25+er te zoeken (inderdaad met het fiscale voordeel kun je nog iets erbij nemen, gaat de meter tikken... laat maar, dan kan het ook wat recenter zijn en die heb ik al. Nu gaan de 25+ ers voor de hoofdprijs weg, pak je een zeker zo mooi exemplaar van een paar jaar jonger, zijn de prijzen vaak gehalveerd!).
Door de huidige berichten, blijft de markt helemaal op z'n gat liggen.
Oh ja: het zijn géén oldtimers, of de huidige 25+ ers het ooit zullen worden (je kunt over een aantal jaar hooguit het woord klassieker gebruiken en da's eigenlijk voorbehouden aan het spul met stalen/chromen bumpers of het zeldzame spul uit de plasticbumpergeneratie) zal nog heel lang duren, voorlopig blijven het gewoon youngtimers.
Kijk eens naar HSB vrije LandCruisers, wat een prijzen daar aan hangen! En er staan er nu al meer te koop dan er ooit rondgereden hebben in Nederland.
Sommigen vragen voor afgereden Starletjes al bizarre prijzen (rond de 1.500) en Tercels voor 3 mille zie je ook al regelmatig staan (toen ze 5-6 jaar oud waren, brachten ze het niet eens op en toen waren er al veel mindere die weg aan het rotten waren... in 1990).
Zelf gekeken naar o.a.: Starlet 1.0'87, Carina II LB 1.8 GLi'86, Mazda 626'80, MR2 1.6'85/'86, Corolla'85, 735iA en heel veel zonder die A...'87, Granada'84, Crown 2.8i'84, Celica Supra MA61, Supra MA70'86 (zoals ik voor de MR2 had) en een oude liefde.... Corona Mark II Coupé RX22 die helaas toch verkocht was opeens (en nimmer een reactie terug kreeg van die Duitsert)... was al onderdelen aan het verzamelen (remmen, setje uitlaten, remblokken e.d.).
Ikzelf ben ook al een tijd bezig om een 25+er te zoeken (inderdaad met het fiscale voordeel kun je nog iets erbij nemen, gaat de meter tikken... laat maar, dan kan het ook wat recenter zijn en die heb ik al. Nu gaan de 25+ ers voor de hoofdprijs weg, pak je een zeker zo mooi exemplaar van een paar jaar jonger, zijn de prijzen vaak gehalveerd!).
Door de huidige berichten, blijft de markt helemaal op z'n gat liggen.
Oh ja: het zijn géén oldtimers, of de huidige 25+ ers het ooit zullen worden (je kunt over een aantal jaar hooguit het woord klassieker gebruiken en da's eigenlijk voorbehouden aan het spul met stalen/chromen bumpers of het zeldzame spul uit de plasticbumpergeneratie) zal nog heel lang duren, voorlopig blijven het gewoon youngtimers.
Kijk eens naar HSB vrije LandCruisers, wat een prijzen daar aan hangen! En er staan er nu al meer te koop dan er ooit rondgereden hebben in Nederland.
Sommigen vragen voor afgereden Starletjes al bizarre prijzen (rond de 1.500) en Tercels voor 3 mille zie je ook al regelmatig staan (toen ze 5-6 jaar oud waren, brachten ze het niet eens op en toen waren er al veel mindere die weg aan het rotten waren... in 1990).
Zelf gekeken naar o.a.: Starlet 1.0'87, Carina II LB 1.8 GLi'86, Mazda 626'80, MR2 1.6'85/'86, Corolla'85, 735iA en heel veel zonder die A...'87, Granada'84, Crown 2.8i'84, Celica Supra MA61, Supra MA70'86 (zoals ik voor de MR2 had) en een oude liefde.... Corona Mark II Coupé RX22 die helaas toch verkocht was opeens (en nimmer een reactie terug kreeg van die Duitsert)... was al onderdelen aan het verzamelen (remmen, setje uitlaten, remblokken e.d.).
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Ik heb het nog niet gelezen, maar dit is toch wel een tegenvaller:
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21089 ... rs-vervalt
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21089 ... rs-vervalt
Ze zullen toch wel iets moeten doen om mensen tegemoet te komen. Je zou maar een Amerikaan van 2500 kg rijden met V8 op LPG. Mijn belastingvrije Starlet (1985) weegt maar 750 kg. Liever geen belasting, maar als ik toch moet gaan betalen, dan is het niet heel veel. Mijn beide AW11 zijn van 1987. Dus ik hoop dat ze pas in 2014 de boel gaan bevriezen en dat ze nog net belastingvrij worden (en blijven!)
MR2 + 2CV = MR2CV
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dit staat gewoon letterlijk in het regeerakkoord. Dus dan kun je dingen verwachten, of er op hopen, maar veel kans geef ik je niet.Green Goblin schreef: 105. Vervallen vrijstelling oldtimers MRB
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers komt te vervallen.
Sowieso is het volgens mij een verloren strijd, er moet bezuinigd worden, en er is maar een klein groepje dat hier tegen is. Er zijn milieufanaten die hier heel erg voor zijn, en het overgrote deel van de bevolking zal het aan hun derriere oxideren, en heeft liever dat de oldtimerbezitter meer gaat betalen, dan dat er op de kinderbijslag wordt gekort.
Maar we zullen het zien.
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Oldtimer eigenaren onnodig getroffen door regeerakkoord
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit milieuoverwegingen wordt gedaan.
Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan. Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische gebruik van oldtimers.
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft niemand wat !
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit milieuoverwegingen wordt gedaan.
Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan. Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische gebruik van oldtimers.
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft niemand wat !
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Paul vd Plas
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
KNAC roept op tot ondertekening petitie tegen opheffen MRB-vrijstelling
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.
Onderteken de petitie »
http://www.knac.nl/petitie/
De Koninklijke Nederlandsche Automobiel club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het in het regeerakkoord uitgesproken voornemen om de MRB-vrijstelling voor oldtimers in 2014 op te heffen.
Onderteken de petitie »
http://www.knac.nl/petitie/
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: