dorpel roestvrij maken

Hoe heb je welke modificaties of andere zaken aan je MR2 uitgevoerd? Om andere leden te laten zien hoe het moet, kun je onder dit board je uitleg geven.
Let op: dus niet voor vragen, want niemand kan je hier antwoord geven....

Moderator: Pieten

Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

dorpel roestvrij maken

Bericht door Bart.O »

Hoi,

Er werd mij gevraagd of ik een topic wou maken over hoe ik mijn dorpel roestvrij gemaakt had. Dus bij deze.

Ik heb helaas geen foto van de roest gaatjes.

Stap 1: Alle roest weghalen aan de buitenkant, slijp een vierkant stuk weg om het gat. Als je het goed wil doen moet alle roest weg zijn.
Ik kwam uit op zo'n gat:
Afbeelding
Alle roest weg, voel ook aan de binnenkant van de buitendorpel of er nog roest zit, als je roest voelt slijp je nog verder opzij.

Stap 2: Lassen, alle plaatjes die je hebt weg geslepen moeten terug komen (simpel gezegd). Houd rekening met de warmte die je creëert met het lassen. Haal de bekleding aan de binnenkant weg zodat er ruimte tussen zit. Houd ook een luchtpistool bij de hand voor als het toch te warm wordt.
Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het lassen, omdat ik dit liet doen en er niet bij was toen het gebeurde.
Dorpel gelast en alle naden glad geslepen:
Afbeelding
Afbeelding

Stap 3: Alle lasnaden gladslijpen zoals op de foto te zien is, slijp niet te ver want dan slijp je de hele las weg. Slijp zover totdat het jou goed lijkt, je kan met de hand voelen of het al glad is of er nog een dikke bult zit.

Stap 4: Het behandelen van de lasnaden. Hier voor heb ik dit spul gebruikt:
Afbeelding
Het is strijkkit van 3M. word ook lasnadenkit genoemd.

Smeer alle lasnaden er goed mee in, probeer het zo strak mogelijk te houden want hier spuit je je coating op.

Stap 5: Als de strijkkit droog is kun je het gladschuren of plamuren om strak te krijgen.
Als dat klaar is kun je de undercoating erop spuiten (de zwarte spuitbus).
Afbeelding
De witte is voor de binnenkant van de dorpel. Dit kun je doen door het rooster weg te halen (foto 2) en naar beneden te spuiten, dan komt het in de dorpel. Doe vooral niet zuinig.
De undercoating spuit je over de hele dorpel (wel afplakken). Je hoeft niet eerst de hele dorpel kaal te maken, het kan gewoon over de lak heen die er zit. Spuit er een goed dikke laag op.

Resultaat:
Afbeelding

Als het opgedroogd is ben je klaar.
Houd er rekening dat dit niet even in een middag kan. De strijkkit moet al 2 uur drogen, met lassen ben je ook 2 uur kwijt.
Het is een tijdrovende klus, maar het kan weer jaren mee.

Ik hoop dat het duidelijk is, als er nog vragen zijn mag je een PM sturen.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Plaats reactie