222D project
Moderator: Pieten
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Na een rustperiode en nog maar eens een Honda ombouwen voor de rally begonnen aan het werkje waar ik echt tegenop zag. Het dichtmaken van het gat in het dak is begonnen.
Telkens maar weer een paar speetjes geven en dan het plaatwerk weer oprekken, er zitten al veel uurtjes in. Eigenlijk moet ik de plaat niet volledig aflassen want ik wil het dat toch in poly, maar ik wou weten of het echt zo moeilijk is zoals ze zeggen. Ik kan nu zeggen dat het echt niet meevalt om de plaat zo min mogelijk te laten vervormen, maar ik ben nog niet klaar dus ze kan nog stevig vervormen.
De luchthappers voor de zijkant had ik al eerder gemaakt.
Nu zijn ze nog dicht omdat dat gemakkelijker is om er een mal van te maken.
Groeten
TRD2000 (wim)
Telkens maar weer een paar speetjes geven en dan het plaatwerk weer oprekken, er zitten al veel uurtjes in. Eigenlijk moet ik de plaat niet volledig aflassen want ik wil het dat toch in poly, maar ik wou weten of het echt zo moeilijk is zoals ze zeggen. Ik kan nu zeggen dat het echt niet meevalt om de plaat zo min mogelijk te laten vervormen, maar ik ben nog niet klaar dus ze kan nog stevig vervormen.
De luchthappers voor de zijkant had ik al eerder gemaakt.
Nu zijn ze nog dicht omdat dat gemakkelijker is om er een mal van te maken.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Na het aflassen van het dak , wat redelijk goed gelukt is) wou ik eigenlijk beginnen aan de achterraam. Het is een lastig stuk om te maken en ik weet nog niet goed hoe ik het ga aanpakken. Daarom heb ik het project even buiten gezet om hem om te draaien zodat ik aan de voorkant kan beginnen en ondertussen kan nadenken over de achterraam.
De dakplaat.
Groeten
TRD2000 (wim)
De dakplaat.
Groeten
TRD2000 (wim)
- Jeroen_1987
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Ik ben begonnen aan de voorzijde, ik heb eerst weer met wat karton in de weer geweest om het uitzicht een beetje te bepalen. Daarna ben ik begonnen met het maken van de verschillende onderdelen.
Voor hen die graag willen zien hoe deze plaatdelen gemaakt worden heb ik fotos gemaakt van de verschillende stappen.
Begonnen met het overzetten van de kartonnen vorm op een nieuw stuk plaatmateriaal.
Daarna de wielboog uitknippen met de plaatschaar.
Met het zelfgemaakt hulpmiddel de wielrand voorzien van de eerst plooi.
Daarna de plaat omgedraaid en de tweede plooi gemaakt.
Zoals je kan zien komt de plaat nogal rond staan door deze bewerking.
Het paneel moet wel wat rond staan maar dit is wat teveel van het goede, dus moet de wielrand wat opgerokken worden.
En zo ziet het paneel eruit na deze bewerking.
Aangezien er twee van deze nodig zijn alles nog eens herhaald.
En dan op naar het volgende stukje plaatwerk.
Groeten
TRD2000 (wim)
Voor hen die graag willen zien hoe deze plaatdelen gemaakt worden heb ik fotos gemaakt van de verschillende stappen.
Begonnen met het overzetten van de kartonnen vorm op een nieuw stuk plaatmateriaal.
Daarna de wielboog uitknippen met de plaatschaar.
Met het zelfgemaakt hulpmiddel de wielrand voorzien van de eerst plooi.
Daarna de plaat omgedraaid en de tweede plooi gemaakt.
Zoals je kan zien komt de plaat nogal rond staan door deze bewerking.
Het paneel moet wel wat rond staan maar dit is wat teveel van het goede, dus moet de wielrand wat opgerokken worden.
En zo ziet het paneel eruit na deze bewerking.
Aangezien er twee van deze nodig zijn alles nog eens herhaald.
En dan op naar het volgende stukje plaatwerk.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Het maken van een bovenstuk van het spatbord.
Ook hier weer de kartonnen vorm gebruikt voor het op maat knippen van het plaatwerk.
Met een omgebouwde griptang kan je de ronding er goed inkrijgen.
Dit stuk ook twee keer gemaakt, wel opletten dat je er eentje hebt voor links en eentje voor rechts. Bij het maken van deze stukken voor de achterkant was ik wat te snel en had dus twee dezelfde gemaakt.
Met de verzettang ook een lipje gemaakt zodat het wat makkelijker is om het in elkaar te zetten.
En dan is het tijd voor weer een ander onderdeel van het spatbord.
De aansluiting tussen spatbord en deur.
Ook hier weer de kartonnen vorm gebruikt om de plaat op maat te knippen. In het maken van de kartonnen vormen kruip soms meer tijd dan in het maken van de uiteindelijke onderdelen.
Omdat deze plaat in een ronde boog geplooid moet worden heb ik de voormachine wat aangepast. Ik gebruik een metalen wiel aan de bovenzijde en aan de onderzijde gebruik ik een teflon wieltje ipv een metalen tegenmal.
En zo ziet de plaat eruit na enkele keren door de machine gegaan te zijn, natuurlijk heb ik hier en daar nog wet met de hamer geholpen.
Groeten
TRD2000 (wim)
Ook hier weer de kartonnen vorm gebruikt voor het op maat knippen van het plaatwerk.
Met een omgebouwde griptang kan je de ronding er goed inkrijgen.
Dit stuk ook twee keer gemaakt, wel opletten dat je er eentje hebt voor links en eentje voor rechts. Bij het maken van deze stukken voor de achterkant was ik wat te snel en had dus twee dezelfde gemaakt.
Met de verzettang ook een lipje gemaakt zodat het wat makkelijker is om het in elkaar te zetten.
En dan is het tijd voor weer een ander onderdeel van het spatbord.
De aansluiting tussen spatbord en deur.
Ook hier weer de kartonnen vorm gebruikt om de plaat op maat te knippen. In het maken van de kartonnen vormen kruip soms meer tijd dan in het maken van de uiteindelijke onderdelen.
Omdat deze plaat in een ronde boog geplooid moet worden heb ik de voormachine wat aangepast. Ik gebruik een metalen wiel aan de bovenzijde en aan de onderzijde gebruik ik een teflon wieltje ipv een metalen tegenmal.
En zo ziet de plaat eruit na enkele keren door de machine gegaan te zijn, natuurlijk heb ik hier en daar nog wet met de hamer geholpen.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
En dan is het tijd om de gemaakte onderdelen op de mr te plaatsen.
De stukken worden eerst voorlopig met schroeven en tape vastgezet.
Ook de bumper al doorgezaagd en wat breder gemaakt. Da gaten even dichtgeplakt met tape om de vorm goed te kunnen bekijken.
Nu moet ik het plaatwerk voor de aansluiting met de bumper maken en dan kan de wielrand geplaatst worden.
Groeten
TRD2000 (wim)
De stukken worden eerst voorlopig met schroeven en tape vastgezet.
Ook de bumper al doorgezaagd en wat breder gemaakt. Da gaten even dichtgeplakt met tape om de vorm goed te kunnen bekijken.
Nu moet ik het plaatwerk voor de aansluiting met de bumper maken en dan kan de wielrand geplaatst worden.
Groeten
TRD2000 (wim)
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Ik ben weer een stapje verder geraakt met het project.
De deksels van de koplampen zijn vastgelast en maken nu deel uit van de voorklep.
Veel passen en meten, het spatbord krijgt vorm.
Het spatbord klaar op de voorzijde na.
Ook de andere kant is klaar.
Plaatje van de zijkant.
Daarna maar begonnen met het verbouwen van de voorklep.
Ook hier kwam weer veel pas en meetwerk bij kijken.
Zo staat hij er momenteel bij, hopelijk kan ik volgende week weer verder.
Groeten
TRD2000 (wim)
De deksels van de koplampen zijn vastgelast en maken nu deel uit van de voorklep.
Veel passen en meten, het spatbord krijgt vorm.
Het spatbord klaar op de voorzijde na.
Ook de andere kant is klaar.
Plaatje van de zijkant.
Daarna maar begonnen met het verbouwen van de voorklep.
Ook hier kwam weer veel pas en meetwerk bij kijken.
Zo staat hij er momenteel bij, hopelijk kan ik volgende week weer verder.
Groeten
TRD2000 (wim)
- mr2PUNTfreak
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
- Type MR2: AW11
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Veel is er niet gebeurd de laatste tijd (veel te warm) maar toch een kleine update.
Voorklep bijgeslepen en luchthapper gemaakt.
Ik heb maar 1 luchthapper gemaakt, ik zal er wel meerdere uit de mal halen. volgens mij is hij een beetje te hoog, maar dat kan aangepast worden aan het uiteindelijke stuk.
Ook aan 1 zijde het spatbord verder dicht gemaakt.
Als het weer wat frisser is ga ik weer verder, ik kan echt niet meer tegen de warmte spijtig genoeg.
Groeten
Wim
Voorklep bijgeslepen en luchthapper gemaakt.
Ik heb maar 1 luchthapper gemaakt, ik zal er wel meerdere uit de mal halen. volgens mij is hij een beetje te hoog, maar dat kan aangepast worden aan het uiteindelijke stuk.
Ook aan 1 zijde het spatbord verder dicht gemaakt.
Als het weer wat frisser is ga ik weer verder, ik kan echt niet meer tegen de warmte spijtig genoeg.
Groeten
Wim
- TRD2000
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
- Type MR2: AW11
Nog eens een kleine update.
Nu was de voorbumper aan de beurt.
Gaten van wat metaal voorzien.
De vorm gemaakt met plaatwerk.
Het plaatwerk is nog niet gelast, ik moet eerst wat gaan halen om het plaatwerk aan de bumper vast te maken zodat de schroeven eruit kunnen
.
Dan maar aan het in mijn ogen moeilijkste onderdeel begonnen, het achterraam.
Eerst al eens bekeken waar de luchthapper moet komen.
Frame gemaakt om alles beter in vorm te krijgen.
Een plaatijzeren raam.
De luchthapper en de overgang naar het dak al eens passen.
Groeten
TRD2000 (wim)
Nu was de voorbumper aan de beurt.
Gaten van wat metaal voorzien.
De vorm gemaakt met plaatwerk.
Het plaatwerk is nog niet gelast, ik moet eerst wat gaan halen om het plaatwerk aan de bumper vast te maken zodat de schroeven eruit kunnen
.
Dan maar aan het in mijn ogen moeilijkste onderdeel begonnen, het achterraam.
Eerst al eens bekeken waar de luchthapper moet komen.
Frame gemaakt om alles beter in vorm te krijgen.
Een plaatijzeren raam.
De luchthapper en de overgang naar het dak al eens passen.
Groeten
TRD2000 (wim)