Benzine lucht. en hoog verbruik.

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
De Knip
Knop gevonden hoor !
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 nov 2013, 00:25

Benzine lucht. en hoog verbruik.

Bericht door De Knip »

Hallo,

Even een vraag voor de knappe koppen hier.
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een MR2 3sgte. (die van Tycho). Daar is best veel aan gebeurd. En er zitten nogal wat "extra's" op de motor. Dus vandaar dat ik het maar hier op zet.

Het probleem wat ik signaleer is het volgende. Mijn verbruik is echt belachelijk hoog. Zelfs met erg rustig rijden (wat ik zeker 20 km doe voordat ik überhaupt boven de 3000 toeren kom. De olietemp moet minimaal 100 graden zijn wil ik wat vermogen van de motor vragen) is het verbruik giga. 1 op 7 is wat hij rijdt.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo hoort.

Nu ruik ik ook benzine! Ik vermoed dan ook een benzine lek in de retour leiding. Dit omdat de motor wel gewoon vermogen lever als ik dat vraag.

Nu heeft Joshma een dubbele benzine pomp gemonteerd. Ik denk de originele en dan in serie een bosch pomp. Is dat voor iemand hier een bekende manier? Is het niet beter om de 044 Bosch pomp alleen te laten werken? Deze zou voldoende druk moeten leveren voor het vermogen van mijn motor.. Ik merk ook dat de motor als deze onder de 900 toeren zakt een beetje gaat jutteren in de toeren. Hij corrigeert zichzelf dan door van 800-1200 toeren op en neer te gaan.....?

Dat zijn mijn hersenspinsels. Sorry voor het gaotische berichtje. *(het is weekeinde he...;D)

Heeft iemand een schema hoe de benzine leidingen origineel lopen in de mr2? En wat denken jullie wat ik het beste kan doen? Hoe pak ik dit aan? Iemand ideeen? Want ik weet het even zo 123 niet...
Gebruikersavatar
Dr. B
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 70
Lid geworden op: 24 apr 2009, 14:55
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Dr. B »

Op de straffe benzinelucht na klinkt het als een klassiek gevalletje kapotte lambdasensor. Dat verklaart het verhoogde verbruik en het onrustig stationair lopen.
Afbeelding
De Knip
Knop gevonden hoor !
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 nov 2013, 00:25

Bericht door De Knip »

Naar wat mij verteld is, loopt mijn auto closed loop. Dus zou de lambda niets moeten doen. Dat zou de Apexi PowerFC ECU incl. MAP/MAT sensor (MAF->MAP conversie) moeten doen volgens programma....? Ik weet het niet... Hoe controleer ik dat?
Joshma zou deze auto onder handen genomen hebben... Maar die krijg ik op geen mogelijkheid te pakken...
Gebruikersavatar
Red2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 mei 2013, 17:10

Bericht door Red2 »

Heb je uiteindelijk het probleem nog gevonden?

Ik kaap je topic ff als dat niet erg is?;) Want ik heb het probleem ook namelijk. Maar alleen als ik flink op het gas gestaan hebt, dan ruik je echt een benzinelucht in de cabine. Als ik rustig rij en niet voelepoele ga, dan ruikt ik het niet. Ik vind geen lekkage sporen onder de auto.
Zou een kleine lekkage al voor dit probleem kunnen zorgen? En zo ja, waar zou the usual suspect zich dan bevinden?

Iemand?
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Bericht door Frits05 »

Same same hier.....geen zichtbare lekkage, normaal brandstofverbruik maar wel een duidelijke benzinelucht na stevig doorrijdrn.

Iemand een idee? Gaat om een SW20 uit 92 met 138.000 km op de teller
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

laat hem een keer fatsoenlijk mappen, een goed gemapte motor verbruikt het zelfde of zelfs minder als een orriginele
1:7 is niet goed, benzine lucht betekend onverbrande benzine wat zich gaat mengen met je motorolie, en op den duur dus drijfstang lagers die eruit lopen

een goed gemapte motor die 300 of 800pk levert loopt gewoon makkelijk 1:10 of beter tijdens cruise op de snelweg

er zijn maar weinig goede mappers in nl, de meeste mappen zo dat er zo veel mogelijk vermogen uit komt, koud start, cruise of alles wat niet met volgas te maken heeft kijken ze niet naar om

de brandstof pomp setup is ruim voldoende.. je orriginele als pickup, de inline pomp voor de druk.. meer heb je niet nodig met jou vermogen

maakt je brandstof systeem zeker niet orrigineel... want orrigineel gaat niet meer op voor jou motor

closed loop is zoiezo niet geweldig, de motor loopt altijd het zelfde, of het nu min 20 is of +30.. terwijl het zeker wel belangrijk is dat er aan de hand van buiten temp correcties in de feulmap worden toegepast.. koude lucht heeft namelijk meer bezine nodig als warme lucht.. omdat er meer zuurstof in zit

als je een wideband lambda hebt kun je deze samen laten werken met je ecu, en dan heb je van dit alles geen last, je motor loopt gewoon veel te rijk..
Afbeelding
De Knip
Knop gevonden hoor !
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 nov 2013, 00:25

oeps.

Bericht door De Knip »

Sorry voor de later reactie. Ben nogal erg druk geweest.

Mijn auto is onder handen genomen door Sky engineering.
Daar heeft hij op de rollenbank gestaan en is geheel opnieuw afgesteld. De motor heeft een gehele inspectie gehad. Alles is nagelopen en het verschil is niet normaal.

Mijn verbruik is nu gemiddeld 1 op 10. En als ik op de snelweg rondcruise met z'n 120 km/u en echt op mijn rechtervoet let lukt het met 1 op 14 te rijden!!! En dat is berekend op ruim 600 km op de snelweg. Dus dat is wel lekker.

Wat betreft de benzine lucht dat is tweeledig. De setup die bij mij draaide was closed loop. Dat is nu niet meer. Er zit een wideband lambda in van innovate in. die regelt alles perfect af. Dat scheelt al heel veel in de benzine lucht. Maar en dat is wel iets wat misschien voor meer van jullie werkt. Ik heb een Greddy Oil Catch Can en deze zat aangesloten tussen de carter ontluchting en de inlaatpijp (voor) de turbo. Daar zit dus het probleem.
De motor zuigt bij belasting boven 0,5 bar zo verschrikkelijk hard aan de die inlaatbuis dat hij een olienevel en benzine damp weer de motor in trekt. Dat geeft dus ook veel benzine lucht en een beetje rook! Dat wil je niet. Nu is de slang welke van de catch can naar de inlaat liep losgemaakt en hangt onder de auto (met filtertje op het einde) . De opening inde inlaat is dichtgemaakt. De motor loopt nu ook veel rustiger stationair en belast.

Oh en ik heb van Sky het advies gekregen de originele benzine pomp er tussen uit te halen dit omdat deze de bosch beperkt boven de 5000 toeren. Dus dat moet nog een keer gebeuren. Hier kwamen we achter op de rollenbank. De motor levert in de setup nu 325 pk en 440 nm op de achterwielen. Dit is een veilige setting want hij wil veel harder maar dan is de IC en dubbele benzine pomp niet afdoende. Dus van de zomer maar de enkele Bosch pomp en een Water IC er in. Niet dat ik meer PK er uit wil halen maar meer behoud van de motor.


Weet iemand toevallig of er een soort van programmeerbare stationair omloop te vinden is. De originele is er van af omdat er een ander inlaatspruitstuk op zit. En bij een koude motor zou het fijn zijn als hij iets hoger liep in de toeren, dus meer lucht kreeg. De apexi regelt het toerental bij maar niet zoals ik dat wil. (wil zeg maar het choke systeem 1500 toeren koude motor 900 toeren warme motor).

iemand??
Gebruikersavatar
Red2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 mei 2013, 17:10

Bericht door Red2 »

Mooi dat het opgelost is bij je!

Ik heb idd een kots kannetje. Dat zou dus ook een veroorzaker kunnen zijn van de benzinelucht...
Dus als ik het goed begrijp heb je nu de oil catch can helemaal niet meer in gebruik?
Dat zou ik bij mij dan ook eens kunnen proberen.
De Knip
Knop gevonden hoor !
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 nov 2013, 00:25

Bericht door De Knip »

Heej,

Nou het kotskannetje heb ik nog wel in gebruik (en werkt nu heel goed) maar ik gebruik het zonder het vacuum/zuigkracht van de inlaat buis. Doordat deze bij mij wel heel hard zuigt is er dus een te grote zuiging aan dat kotskannetje. Daardoor trekt hij een olienevel mee en dus ook de condens uit dat kotskannetje waar ook onverbrande benzineresten in zitten. Dat geeft een flinke stank. Toen ik dat los had gemaakt was meteen die lucht weg. Niet dat de mr2 nu naar bloemetjes ruikt maar die overdreven benzine lucht is weg.

laat maar horen.

grtjs
Gebruikersavatar
Red2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 mei 2013, 17:10

Bericht door Red2 »

Ok, ik ga dat binnenkort ook eens even proberen:dux-blij_thumb-up:
Ik zou al blij zijn als het de helft minder zou worden daardoor. En ik heb begrepen dat een turbo altijd een zeer ehhh ''eigen geurtje'' schijnt te hebben;D
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

je standaard pomp kan niet knijpen want die leverd opzichzelf al genoeg voor 320/330 wielpk.., tenzij je een n/a pomp hebt, icm je bosch pomp moet dit zeker gelift worden naar de 400wpk, wat wel kan is dat je leidingen te dun zijn, standaard is 5,5mm, en dat is te dun, ik vervang deze normaal met 8mm leidingen als ik meer vermogen draai als 330/340, maar dit zal bij jou niet gedaan zijn verwacht ik
jonne zal wel geconstateerd hebben dat de brandstofdruk in kakte boven een bepaald toerental, dat komt iig niet door de pompen maar door de dunne leidingen.. ik heb een standaard enkele mr2 turbo pomp al ruim 400pk zien leveren met aangepaste leidingen
wat je veel beter kunt doen is een swirlpot toepassen, je orriginele pomp vult die swirlpot, en de boschpomp pakt zonder ristricties rechtstreeks uit de pot
je hoeft niet bang te zijn dat je die swirlpot leeg trekt want dat krijg je gewoon niet voor elkaar, al loopt hij 10:1, zoiezo moet je de retour ook aansluiten op de swirlpot, en van de swirlpot retour naar de tank, zo blijft swirlpot altijd vol..
een enkele bosch pomp die in je tank past (want dat moet) is alleen de bosch 040.. dat is de enige die in je tank past, (geloof me, ik heb het geprobeerd) en die leverd maximaal 400pk (340wpk)
een 044 kan alleen extern (inline) gebruikt worden,
geloof je me, standaard turbo pomp in de tank, dikkere leidingen (met siwrlpot niet persee) swirlpot en 1 of 2 externe bosch pompen is de setup die jij moet hebben,
1 pomp is zoiezo te link, daarom hebben de meeste opgevoerde wagens meerdere pompen, zodat ze zeker nooit te kort komen
zelf gebruik ik in mijn corolla 2x 140l/h opvoerpompen -->swirlpot--> 2x bosch 044 extern, en dat voor 400/450pk


aangezien je turbo zo hard zuigt dat je via je carter ontluchting lucht naar binnen gezogen word zal je luchtfilter niet voldoen, wat veel mensen vergeten is dat luchtfilters een bepaalde doorlaat kwa hoeveelheid lucht hebben, ik weet niet wat je precies hebt, maar er mag nooit zoveel vaccuum op je luchtfilter staan dat hij aan je carter ontluchting gaat zuigen
je carterontluchting kun je dan ook beter alleen laten recirculeren tijdens je apk.. daarbuiten laten ademen in de open lucht.. dus niet aansluiten op je inlaat buis.. het is alleen voor het milieu zo gemaakt.. en voor de apk
waarom zou je uberhaupt warme lucht circuleren in je luchtfilter, die warme lucht moet je intercooler ook koelen
een sidemount ic voldoet tot een 400pk.. trunckmount is zoiezo beter

en tevens.. sky-engineering ziet er leuk uit.. maar jonne heeft de balle verstand van mr2's, de eerste 3sgte die hij bouwde was die van mij.. en dat verknalde hij ook al.. mappe kan hij wel...maar hij kent de sw20 niet zoals hij een skyline kent.. geloof op dat gebied dus niet blindelinks wat hij zegt..

succes
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Wie zou je dan wel aanraden om een mr2 te mappen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

voor mappe kun je er gerust heen, voor de rest weten jullie mijn mening wat betrefd sky-engineering, ik laat er nog geen tosti ijzer repareren

andere goede mappers : pro import, dp engineering, verhoeven, autosport company,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

He Frankie, mijn tosti-ijzer is kapot, weet je daar toevallig nog een goede reparateur voor ? ;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Red2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 mei 2013, 17:10

Bericht door Red2 »

Green Goblin schreef:He Frankie, mijn tosti-ijzer is kapot, weet je daar toevallig nog een goede reparateur voor ? ;D

Ik weet wel waar je hem in ieder geval niet moet brengen:dux-blij_thumb-up:
Plaats reactie