Mijn USDM motor heeft 'em ook... moest het wel ff nazoeken op een foto want net als Peter kan ik me dat schroefje niet herinneren Geen idee waar die voor is overigens, ik heb er ook nooit aan gedraaid...
Voor zover ik het weet is dit de stelschroef waarmee je de luchttoevoer afregeld voor het stationair toerental. Het zit dus in een kanaal dat langs de flap van de afm loopt. 'Valse lucht' die niet door de AFM gemeten wordt.
Maar dan nu het rare. Ik dacht te hebben gezien dat Toyota deze niet gebruikt. In ieder geval niet op de AW11. Lucht voor stationair wordt bij Toyota afgesteld met een bypass kanaal in de trottle body, dus bij de gasklep.
Denk dus dat het een standaard ding is op de AFM. Die komt namelijk gewoon van Bosch, en wordt op meer auto's toegepast. Vandaar misschien.
Even fototje gezocht:
Met dank aan www.padandwheels.com (de MKI MR2 write-ups pages)
Dit is dus zoals het zit in de MKI. Dus ook hier op de AFM zo'n stelschroefje (tussen de slangklem en de AFM-stekker). Rechts daarvan, dus direkt naast de vier zwarte vacuumslangen zit het stationair stelschroefje op het gasklephuis, direkt naast de TPS (niet op de foto).
Die op de AFM heeft Toyota redelijk goed dichtgestopt om gepruts hiermee te voorkomen, de andere heeft een rubber dopje en die kan je wel makkelijk afnemen.
Bij mij, en ik denk bij iedereen met een Jap Gen2, issie dicht en valt er niks te draaien. Toevallig zei mijn keurmeester voor de APK dat deze was om de CO waarde naar beneden te krijgen Wat die er verder mee bedoeld, geen idee... maakte me ook niet uit want mijn CO was ruim voldoende
Zoals al door anderen aangegeven, is de schroef op de luchthoeveelheids meter (hollandse benaming;) ) bedoeld voor het afstellen van de stationair bypass lucht, zit er standaard op bij een Bosch unit. Geen idee of die schroef bij de MR2 wel of niet functioneel is.
In dit type meter wordt trouwens het mengsel signaal gegeven door een potentiometer welke aan de luchtklep gekoppeld zit; truuk die bij deze meter mogelijk is (maar alleen uit te voeren door specialisten die A/F ook meten) is de mogelijkheid van het veranderen van je mengsel signaal naar de ECU (en dus je A/F verhouding) door wijzigen van de veerdruk van deze klep en/of het iets verplaatsen van de potmeterarm op de printbaan. Op deze manier is bij montage van tuning onderdelen het mengsel wat aan te passen.
Ik ben nog even verder gaan zoeken. Sorry, kon het niet laten.
Blijkt inderdaad dat het schroefje op de AFM niet gebruikt wordt. Maar, in tegenstelling tot wat ik eerder heb gezegd, wordt op een 3S-GTE het stationair toerental niet geregled door een soortgelijk schroefje op de throttle body. De turbo heeft hiervoor een, hoe kan het ook anders, ISC Valve. Dus een Idle Speed Control Valve. Zit of hangt onderaan het gasklephuis. En heeft ook aan- en afvoer van koelwater om de motortemperatuur een beetje in de gaten te houden. En natuurlijk wat draadjes voor de electronische aansturing. 't Is weer complex op zo'n tubby
bedankt voor de reacties,
het is inderdaad iets om hem rijker of armer te laten lopen, want als ik hem helemaal indraai en ik geef gas dan komt er superveel zwarte rook uit;D
dus loopt hij heel rijk,
en helemaal uitgedraaid komt er zo goed als geen zwarte rook meer uit.
zelfde resultaat bij mij..
ik had last van een bokkende motor in het begin, dit heb ik helemaal doen verdwijnen door die schroef iets verder uit te draaien
ik weet iig wel dat je hem niet helemaal uit moet draaien, want dan krijg je ecu foutcodes als je rijdt... geen idee meer welke,
volgensmij komt dan de lucht/brandstof mengsel niet meer overeen met wat de ecu wil geven
wat je met de schroef doet is de voorspanning van de klep vergroten of verminderen, wat dus je lucht/brandstof mengsel veranderd