afm turbo

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
mr2black

afm turbo

Bericht door mr2black »

ff vraagje weet iemand wat dit schroefje voor is met het rode pijltje erbij.
het gaat om een genII turbo 225pk
alvast bedankt

groeten mr2black
Afbeelding
The Honda Kit

Bericht door The Honda Kit »

kan me niet heugen dat ik het ooit eerder gezien heb ..... of ik moet het echt gemist hebben .. maar heb er toch zat in me handen gehad.


k zal kijken voor je :D
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Mijn USDM motor heeft 'em ook... moest het wel ff nazoeken op een foto want net als Peter kan ik me dat schroefje niet herinneren :D Geen idee waar die voor is overigens, ik heb er ook nooit aan gedraaid...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Voor zover ik het weet is dit de stelschroef waarmee je de luchttoevoer afregeld voor het stationair toerental. Het zit dus in een kanaal dat langs de flap van de afm loopt. 'Valse lucht' die niet door de AFM gemeten wordt.

Maar dan nu het rare. Ik dacht te hebben gezien dat Toyota deze niet gebruikt. In ieder geval niet op de AW11. Lucht voor stationair wordt bij Toyota afgesteld met een bypass kanaal in de trottle body, dus bij de gasklep.
Denk dus dat het een standaard ding is op de AFM. Die komt namelijk gewoon van Bosch, en wordt op meer auto's toegepast. Vandaar misschien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Even fototje gezocht:
Afbeelding
Met dank aan www.padandwheels.com (de MKI MR2 write-ups pages)
Dit is dus zoals het zit in de MKI. Dus ook hier op de AFM zo'n stelschroefje (tussen de slangklem en de AFM-stekker). Rechts daarvan, dus direkt naast de vier zwarte vacuumslangen zit het stationair stelschroefje op het gasklephuis, direkt naast de TPS (niet op de foto).
Die op de AFM heeft Toyota redelijk goed dichtgestopt om gepruts hiermee te voorkomen, de andere heeft een rubber dopje en die kan je wel makkelijk afnemen.

Iemand andere ideeen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Bij mij, en ik denk bij iedereen met een Jap Gen2, issie dicht en valt er niks te draaien. Toevallig zei mijn keurmeester voor de APK dat deze was om de CO waarde naar beneden te krijgen ;D Wat die er verder mee bedoeld, geen idee... maakte me ook niet uit want mijn CO was ruim voldoende :P
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 906
Lid geworden op: 02 jan 2007, 09:30

Bericht door rsevo6 »

Zoals al door anderen aangegeven, is de schroef op de luchthoeveelheids meter (hollandse benaming;) ) bedoeld voor het afstellen van de stationair bypass lucht, zit er standaard op bij een Bosch unit. Geen idee of die schroef bij de MR2 wel of niet functioneel is.

In dit type meter wordt trouwens het mengsel signaal gegeven door een potentiometer welke aan de luchtklep gekoppeld zit; truuk die bij deze meter mogelijk is (maar alleen uit te voeren door specialisten die A/F ook meten) is de mogelijkheid van het veranderen van je mengsel signaal naar de ECU (en dus je A/F verhouding) door wijzigen van de veerdruk van deze klep en/of het iets verplaatsen van de potmeterarm op de printbaan. Op deze manier is bij montage van tuning onderdelen het mengsel wat aan te passen.
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Ik ben nog even verder gaan zoeken. Sorry, kon het niet laten.
Blijkt inderdaad dat het schroefje op de AFM niet gebruikt wordt. Maar, in tegenstelling tot wat ik eerder heb gezegd, wordt op een 3S-GTE het stationair toerental niet geregled door een soortgelijk schroefje op de throttle body. De turbo heeft hiervoor een, hoe kan het ook anders, ISC Valve. Dus een Idle Speed Control Valve. Zit of hangt onderaan het gasklephuis. En heeft ook aan- en afvoer van koelwater om de motortemperatuur een beetje in de gaten te houden. En natuurlijk wat draadjes voor de electronische aansturing. 't Is weer complex op zo'n tubby ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

aha, dus als je er wat meer lucht langs laat lekken rij je dus met minder co en met een (heel) iets armer mengsel
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
mr2black

Bericht door mr2black »

bedankt voor de reacties,
het is inderdaad iets om hem rijker of armer te laten lopen, want als ik hem helemaal indraai en ik geef gas dan komt er superveel zwarte rook uit;D
dus loopt hij heel rijk,
en helemaal uitgedraaid komt er zo goed als geen zwarte rook meer uit.

groeten mr2black
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

klopt ik heb hem ook!! op een jdm celica AFM

zelfde resultaat bij mij..
ik had last van een bokkende motor in het begin, dit heb ik helemaal doen verdwijnen door die schroef iets verder uit te draaien

ik weet iig wel dat je hem niet helemaal uit moet draaien, want dan krijg je ecu foutcodes als je rijdt... geen idee meer welke,

volgensmij komt dan de lucht/brandstof mengsel niet meer overeen met wat de ecu wil geven

wat je met de schroef doet is de voorspanning van de klep vergroten of verminderen, wat dus je lucht/brandstof mengsel veranderd
Plaats reactie