Mr2 sw20 subtiele aanpassingen

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Het is weer een weekje geleden sinds de laatste update. Ik ben al een heel eind nu. Volgende week vrijdag staat al een afspraak bij de RDW om de auto in te laten voeren. Allereerst begin ik met de verlichting.

Het idee was om alle verlichting te vervangen voor led. Dit heb ik ook gedaan en dit was het resultaat.
Afbeelding

Dit is met Led

Afbeelding

Dit is zonder Led.

Voordelen van leds zijn natuurlijk de stroombesparing. Ik had ergens gelezen dat als je alles zou vervangen met Led dat je dan 5% zuiniger rijdt. Ook met de huidige technologieen zou je verwachten dat Led toch wel een behoorlijke lichtopbrengst kan maken. Zoals je dus ziet is het verschil niet zo heel groot. Om het nog mooier te maken: de leds waren zelfs minder fel dan de normale gloeilampjes. Dus heb ik ervoor gekozen om alleen de achteruitverlichting te vervangen met LED. De andere lichten hebben een mooiere kleur met een gloeilamp erin. Ook waren de kappen dof doordat de auto natuurlijk al 23 jaar op de weg is. Gelukkig had ik een maat die nog spul had liggen van Meguiar dat die dofheid wegneemt. Ik moet zeggen: wat een resultaat! Hieronder kun je zien wat het verschil is met dat spul erop en zonder.

Afbeelding

Verder met het spuitwerk. Ook dit is eindelijk gelukt. Allereerst hebben we de dorpels ingespoten met een beschermende laag en primer.
Afbeelding

Vervolgens even laten drogen en gisteren (zaterdag) is dan eindelijk het geel erop gespoten. Hieronder het resultaat

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu moet alleen nog de motorkap gespoten worden en dan is het spuitwerk klaar. Morgen wordt alles weer geassembleerd.

Dan ben ik ook nog een ander probleem tegen gekomen. De ruitenwissers gaan ontzettend traag op en neer, ook als er vocht op de ramen komt. Iemand enig idee wat dit is? Zelf denk ik dat het aan het wiper motortje ligt, want de signalen komen gewoon bij de motor binnen. Ook moet ik nog de power antenne nameten. Ik weet dat dit een bekend probleem is bij de mr2. Weet iemand misschien wat er kapot is? Relais, motor? Dat scheelt mij weer een hoop speurwerk.

Vragen, antwoorden en andere meuk is natuurlijk gewenst!
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Dat ziet er weer goed uit man!!
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

:dux-blij_thumb-up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Samuel
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 195
Lid geworden op: 08 mar 2010, 11:15

Bericht door Samuel »

Wordt'ie nu superbright yellow dan? 1994er kleur? Ziet er goed uit! :)
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Hallo allemaal,

Thanks voor de positieve reacties! En ik heb goed nieuws. Momenteel ben ik op de weg ermee! Hij rijdt nu prima, echter was daar nog wel een weg te gaan voordat het zover was. In mijn laatste update stond alles net in de verf, waren de ruitenwissers raar aan het doen en moest ik de antenne nog fiksen. Als dat het enige was had het allemaal geen probleem geweest. Maar laat ik verder gaan waar ik gebleven was.

Alles heb ik geassembleerd op die maandag. Hieronder kun je zien wat het resultaat is geworden.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals je ziet is er zo goed als geen kleurverschil te herkennen in de gespoten onderdelen. Hiervoor hebben ze een professionele kleurzoeker gebruikt. Wel heeft de nieuwe lak meer glans natuurlijk, maar als het beter weer wordt zal ik de gehele auto even onder handen nemen zodat deze ook mee gaat glanzen.

@samuel: Ik heb geen idee of dit de originele 94 kleur is. Hij is wel overgespoten door een ander. De auto was namelijk eerst van origine zwart. Toch vind ik deze kleur veel beter passen bij de mr2 dan de standaard kleuren.

Vervolgens was het even speuren naar de ruitenwissers. Ik heb ze gedemonteerd en nagemeten, maar hier was niks te vinden. Alles werkte naar behoren. Toen ik de wissers er weer op deed, deden ze opeens wel wat ze moesten doen. Erg vreemd verhaal maar het werkt en daar gaat het om.

Dan was er de volgende uitdaging: Het maken van de antenne. Na wat doormeter bleek dat er niets aan de hand was met de motor. Deze draaide naar boven en naar beneden zonder problemen. Hij ratelde wel flink, dus het moest in het motortje zitten. Wat blijkt nu: tandbeugel afgebroken! Das mooi kut. Ik dus proberen die antenne te demonteren. Dat lukte niet, want ik kon niet bij die gladde moer. Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat de spoiler eraf moest. Als ik dat nu eerder had geweten dan had ik ook dat rubber niet kapot getrokken. Dit rubber was overigens al ver versleten. Na wat uren werk eraan te hebben besteed heb ik met een stukje kunststof de twee gebroken beugels weer aan elkaar gemaakt en aan de motor aangesloten. Werkt als een tierelier! Dus ik weer blij, want die antenne is gemaakt. Nu moest ik alleen nog een oplossing verzinnen voor het rubber. Gelukkig lag er in de werkplaats nog een rubberen afsluitring. Na wat slijpen en schuren pastte deze precies in het gat. Hieronder het resultaat

Afbeelding

Nu dat gebeurd was tijd voor nieuwe verlichting. Jullie hebben al mijn achterlichten gezien, maar de voorkant is ook aangepast. Ik heb er normale H3 lampen inzitten die wit licht uitstralen. Xenon had ook gekund, maar ik ben daar geen fan van. Dit past mooier in het geheel zoals je hieronder kan zien.

Afbeelding

Ook na weken lang wachten kreeg ik dan eindelijk mijn indiglo platen binnen. Levertijd was in totaal 4 weken, dus het kon erger. Om deze in te bouwen moest eerst het gehele dashboard eruit. Dit gaat echt heel makkelijk. Met een paar schroeven heb je alles er zo uit. En tadaa. met een beetje werk krijg je dan zulke tellerplaten

Afbeelding
Afbeelding

Ze zijn hier wel erg fel, maar ik heb ze gedimd naar een acceptabelere sterkte. Zo kun je je ook nog focussen op de weg in plaats van verblind te worden door die platen.

Alles zat erop en het was tijd voor een eerste testrit naar de RDW. Bij de RDW hebben ze alleen de belgische apk over genomen en de auto ingevoerd. Auto reed over het algemeen goed, maar ik mis vermogen. Hij trok net zo hard op als de auto van ons pa, wat niet erg indrukwekkend is. Na wat testen in de motor bleek dat de motor maar op 3 cilinders liep. Dus even de bougies nakijken.

Afbeelding

Niet normaal hoe zwart die waren! Volgens mij zijn deze nog maar een keer vervangen. Dus heb ik nieuwe besteld die aanbevolen waren volgens het garage boek. Ook nog snel even de compressie gemeten van iedere cilinder. Ik kwam uit op 13 bar op alle 4 de cilinders. Gelukkig was er dus geen schade! Dan had ik waarschijnlijk een miskoop gehad. Of ik moet heel de motor vervangen waar ook weer veel tijd in gaat zitten.

De auto is dus ver klaar nu. Ik heb er nog geen foto's van gemaakt, want met dit weer komt de auto niet tot zijn recht. Wel moet er nog wat kleine dingen gebeuren:

- olie filter vervangen
- distributieriem vervangen
- Luchtfilter monteren
- optie om andere stoelen erin te zetten

Alles komt deze week binnen als het goed is, dus vanaf volgende week heb ik weer een wagen die goed verzorgd is!

Dan heb ik nog een vraag voor jullie. Welke olie gooien jullie erin? Synthetisch of half synthetisch? Of heb je misschien een merk? Ik heb namelijk nog geen idee wat erin moet.

Ik hoor graag jullie reacties!
Gebruikersavatar
Michelinmannetje
Zere vingers van het typen..
Berichten: 547
Lid geworden op: 31 mei 2011, 15:22
Type MR2: AW11

Bericht door Michelinmannetje »

Goed bezig! ;)
Ik gebruik dacht ik zelf half synthetisch 10W40.
Afbeelding
Burning oil smells royal 8)
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Bericht door jaapio »

Leuk om te lezen hoor.....goed bezig.... ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Heel de motor vervangen is niet zo veel werk hoor (maar wel meer werk dan de bougies...).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Ik zeg toppie.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4424
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door erikmr »

8) netjes
AfbeeldingAfbeelding

DUDERSTADT 2022 28 07 tot 31 07
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Erg netjes geworden hoor! Overigens zijn 1000 en 1 soorten leds te verkrijgen en heb verschillende getest in mn auto, op een gegeven moment weet je wat je wel en wat je niet moeten kopen.
Als je van gedachten wilt wisselen hoor ik het wel! Ik heb trouwens een filmpje gemaakt om het verschil in reactietijd te laten zien http://youtu.be/74sQgYTcXos
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Hallo mede Mr2 liefhebbers.

Het word weer eens tijd voor een kleine update. Ik rij nu al 4 maanden zonder problemen met de mr. Heerlijk rijdt ie en je zou denken dat hij ook makkelijk door de apk zou komen. Tijdens de apk leken het inderdaad wat kleine dingetjes. Het enige wat gedaan moest worden:

- stuurhuishoes vervangen
- uitlaat lassen vanwege de gaatjes
- linker achterwiel moer even aandraaien, er zat speling op.

Alles is ook zo gedaan totdat ik bij het achterwiel moer aan kwam. Daar bleek dat waarschijnlijk toch het lager vervangen moest worden. Dat is dan een heel andere klus. Dus alles eraf gehaald, remklauwen, abs sensor en de ophanging en even controleren. En ja hoor, helaas het lager naar de donder. Dus nieuwe bestellen. Nu is mijn vraag aan de kenner:

waar en welk lager zal ik bestellen? Ik zie namelijk alleen maar deze
http://www.autopartsonline.nl/TOYOTA/MR ... erdelen/w/

En voor een lager vind ik het nogal aan de hoge kant. Mogelijk hebben jullie een beter adres.
Livin the good life!
Afbeelding te groot !
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

Bijna 60 euro, valt mee. Ik heb 42 euro betaald met de korting van het bedrijf waar ik toen stage liep.
Je kan bij een auto materialen zaak (brezan o.i.d.) proberen, misschien dat die een ander merk hebben met een andere prijs.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Het is gelukt.

De auto mag weer een jaar veilig de weg op. Uiteindelijk toch een lager gekocht. Deze moest er natuurlijk nog uitgeperst worden, dus dat ook maar laten doen. Nu ik toch lekker bezig was heb ik gelijk nieuwe stoelen erin gezet. Deze zijn met leerverf bewerkt. Het resultaat mag er wel zijn, al ben ik er niet 100% tevreden over. Je kan wel zien dat het geverfd is. Maar goed, het is zeker beter dan die zwarte stoelen die ik eerst had. Volgens mij weet elke mr2 liefhebber waar ik het dan over heb. Ik heb ook gelijk wat foto's geplaatst van de auto zoals hij nu is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij stond laatst op de oldtimerdag hier in de stad. Ook al is hij 24 jaar en nog geen oldtimer, toch trok de auto al veel aandacht. Dit wordt dus zeker een klassieker. En nu is hij in top staat vinden jullie ook niet?
Livin the good life!
Afbeelding te groot !
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Bericht door bond »

Hij staat er zekker netjes bij. En dat je bekijks heb dat klopt wel. Zo kleur tussen deze twee oudjes in val je zekker op. Maar al sta je hier niet tussen dan val je nog op weet er alles van.
Afbeelding

Bijna weekend
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Hallo mede mr2 liefhebbers,

Heb al een tijd niks meer van me laten horen. Dat komt omdat ik voor lange tijd naar Australie ben geweest. Heerlijke tijd gehad daar en perfecte wegen om met je mr2 te rijden (Ik moest het doen met een Honda, ook acceptabel)
Nu ik weer terug ben was het tijd om de auto een onderhoudsbeurt te geven en wel de distributieriem. Heb al meerdere verhalen gelezen hier en daaruit kon ik duidelijk opmaken dat het een flinke klus zou worden. En ik kan eerlijk zeggen: Ja dat klopt! Alleen al de kappen verwijderen bleek al een uitdaging. Maar goed geen reden voor opgeven. Momenteel zijn de kappen dus verwijderd, maar helaas kwamen we iets anders tegen. Er is ergens een lek in de buurt van de distributie kant. We hebben het geprobeerd op te sporen, maar we kunnen het niet vinden. Ik was dus benieuwd naar de experts hier op dit forum. Wat zou het kunnen zijn? Het is niet echt nat aan de bovenkant, maar vooral de onderkant van de motor, bij de carterpan. Heb er ook wat foto's bijgedaan.

Afbeelding

De bovenkant van de motor die er eigenlijk nog best aardig uit ziet.

Afbeelding

Hier het meest vette gedeelte namelijk de carterpan, rechts zie je dat we de kappen van de distributie riem hebben verwijderd

Afbeelding

Zoals je ziet is de riem zelf droog, het lijkt alsof het er omheen zit en niet binnen de kappen.

Afbeelding

Nogmaals vanuit een net andere hoek. Je kunt ook zien dat we de dynamo en dynamosteun verwijderd hebben.

Om het even kort te houden zou ik graag jullie mening horen over de volgende vragen:

- Waar zou het lek zich kunnen bevinden? Oliepomp? Koppakking? of iets kleiners?

- Heeft er iemand verstand van hydraulische spanners? En kunnen jullie mij adviseren hoe deze te verwijderen en weer terug te zetten?

- Zijn er nog tips om makkelijker bij de onderdelen te komen? We hebben de motorsteunen al losgehaald en de motor is iets gekanteld nu, maar erg veel ruimte is er nog steeds niet :P

Alvast weer bedankt jongens!
Livin the good life!
Afbeelding te groot !
Gebruikersavatar
Jeroen_1987
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 nov 2013, 14:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Jeroen_1987 »

Goed!

Distributieriem ligt eraf. Het was wel even wat werk, maar met een beetje logisch nadenken kom je er wel uit. Auto staat nu netjes op de brug. In de tussentijd ook maar gelijk mijn remklauwen gekwast, deze zag er er ook niet meer uit. Kwam ook nog een klein lekje tegen vlakbij de benzinetank.schijnbaar een bekend kwaaltje (koelvloeistof boven de tank is lichtelijk lek). Ik heb er momenteel weinig geld voor om er iets aan te veranderen, dus laat ik het voor nu even zo. Nu is het alsnog wachten op onderdelen

Wil toch even mijn frustratie kwijt over website die onderdelen leveren. Heb eerst bij winparts zonder te checken de span- en geleiderol besteld die volgens de website op voorraad was. Dag erna een bericht: helaas is uw product niet op voorraad. Wel een alternatief voor het dubbele bedrag. Ik dus opbellen en verhaal halen. Blijkt dat het systeem niet altijd alles registreert of iets. Goed uiteindelijk toch de order geannuleerd, omdat het te duur ging worden. Daarna even verder zoeken. Kom ik uit bij mister auto.nl. Ik dacht laat ik eerst even bellen;) dit zal me geen tweede keer overkomen. Bellen kost overigens 60ct p gesprek. Komt een meneer aan de lijn die zegt dat de sets gewoon beschikbaar zijn. Bestel ik, krijg ik vandaag weer een bericht dat de onderdelen WEER niet leverbaar zijn. Daar zakt mijn broek toch wel vanaf hoor. Zit nu meer dan een week te wachten op onderdelen die niet komen omdat ze niet op voorraad zouden zijn. En ook niets aanpassen op hun website! Het staat alsnog geregistreerd als voorradig. Om gek van te worden. Iemand ervaring mee? Of mogelijk een website die wel betrouwbaar is?

Nou nu dus maar even weer verder zoeken en weer een week wachten zeker voordat de juiste onderdelen nu eens een keer binnen zijn. Mocht alles er weer op liggen dan horen jullie dat ;)
Livin the good life!
Afbeelding te groot !
Gebruikersavatar
Ewoud
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1624
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:25

Bericht door Ewoud »

Blijkbaar kijken beide winkels in een zelfde voorraad. En als die foutief word doorgegeven....

Probeer eens over de grens:
http://www.kfzteile24.de

Heb zelf geen ervaring met deze duitse site, maar deze site komt regelmatig positief voorbij op het Volvo forum.
Afbeelding
AW11 in storage for '14/15, now driving turbobricks.
white lightning
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 292
Lid geworden op: 12 nov 2008, 18:54
Type MR2: AW11

Bericht door white lightning »

gewoon willie hermans in volkel bellen heeft het snel en je weet dan zeker dat het goed is wand er is niks beters als orgineel.
gr chris mr2 hoop je een beetje te hebbe geholpe hiermee.
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 408
Lid geworden op: 30 dec 2006, 00:38
Type MR2: AW11

Bericht door Edje Turbo »

Meeste heeft hij gewoon liggen op het schap..denk dat er wat keeringen lek zijn ..nu nog de vraag welke..
Plaats reactie