Ik weet dat meerdere leden dit hier al vaker gedaan hebben.
Dus
- procedure
- tips en truc´s
- speciaal gereedschap
brand maar los..
Koppakking vervangen 4A-GE.
Moderator: Pieten
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
4 A-GE nog nooit gedaan maar in ieder geval wat algemene tips :
- Als je de kop er toch af hebt, laat dan behalve vlakken ook een koprevisie uitvoeren (kleppen inslijpen + klepseals vervangen)
- Maak het oppervlak van het onderblok goed schoon en ontvet het goed, dit om te zorgen dat de nieuwe koppakking goed plakt (zit een plaklaag op)
Uiteraard geldt dit ook voor het oppervlak van de kop.
- zorg dat het schroefdraad van de kopbouten goed schoon is en dat er geen olie of water in het gat achterblijft. (deze vloeistof gaat in de weg zitten als je de kopbout aandraait)
- maak het schroefdraad van de kopbout licht vettig met wat olie.
- trek de kop in meerdere stappen aan tot aan het aangegeven moment (zal wel ergens tussen 100 en 120 Nm liggen)
Dit is wat mij zo te binnen schiet......
- Als je de kop er toch af hebt, laat dan behalve vlakken ook een koprevisie uitvoeren (kleppen inslijpen + klepseals vervangen)
- Maak het oppervlak van het onderblok goed schoon en ontvet het goed, dit om te zorgen dat de nieuwe koppakking goed plakt (zit een plaklaag op)
Uiteraard geldt dit ook voor het oppervlak van de kop.
- zorg dat het schroefdraad van de kopbouten goed schoon is en dat er geen olie of water in het gat achterblijft. (deze vloeistof gaat in de weg zitten als je de kopbout aandraait)
- maak het schroefdraad van de kopbout licht vettig met wat olie.
- trek de kop in meerdere stappen aan tot aan het aangegeven moment (zal wel ergens tussen 100 en 120 Nm liggen)
Dit is wat mij zo te binnen schiet......
Draai de kopbouten 90 graden verder aan dan in de boeken staat. Bij mij is na de vervanging ook een keer olie langs de pakking gekomen toen dit niet was gebeurd. Ook Willie Hermans gaf mij dit advies.
Verder heb je voor de kopbouten een lange dop nodig met smalle hals, 12-kant en volgens mij 10mm of misschien 12 maar dat staat wel in een repair manual.
Gr Rowan
Verder heb je voor de kopbouten een lange dop nodig met smalle hals, 12-kant en volgens mij 10mm of misschien 12 maar dat staat wel in een repair manual.
Gr Rowan
- Green Goblin
Iemand een lijstje van welke onderdelen ik nodig zou hebben ?
-
Brum
Kun je geen complete koppakkingset kopen voor deze motor?
Dan heb je alle pakkingen die je nodig hebt.
Dan heb je alle pakkingen die je nodig hebt.
RowanMR2 wrote:Draai de kopbouten 90 graden verder aan dan in de boeken staat. Bij mij is na de vervanging ook een keer olie langs de pakking gekomen toen dit niet was gebeurd. Ook Willie Hermans gaf mij dit advies.
Na hoeveel KM was dat?
wij hebben gewoon de aangegeven newton meters gebruikt. en nu 2 a 300Km gereden tot nu toe nog geen olielekkage...
nog een tip bij het aandraaien van je kop.
kruisling's en in het midden beginnen en dan naar buiten.
en niet meteen de eerste op de juiste newton meter vast zetten maar gelijdelijk aan.
Tja wat ben je nodig
Goed gereedschap;D
maareh wij hebben hier een reparatie handleiding (repair manual, voor de mensen die het nederland's niet snappen) op CD staan een ook nog eens helemaal in het nederland's;)
kruisling's en in het midden beginnen en dan naar buiten.
en niet meteen de eerste op de juiste newton meter vast zetten maar gelijdelijk aan.
Tja wat ben je nodig
Goed gereedschap;D
maareh wij hebben hier een reparatie handleiding (repair manual, voor de mensen die het nederland's niet snappen) op CD staan een ook nog eens helemaal in het nederland's;)
Het is voor mij al weer enige jaren geleden, maar was het wel een gewone zeskant of wat anders, iets van een uitwendige torx ofzo??RowanMR2 wrote:...
Ik weet nog wel dat ik daarvoor de specialtool nr. weetikveel bij de lokale toyodealer geleent heb.
ROB-E wrote:Na hoeveel KM was dat?
wij hebben gewoon de aangegeven newton meters gebruikt. en nu 2 a 300Km gereden tot nu toe nog geen olielekkage...
Na een km of 1000 denk ik, ging meteen de dag erna de Nurburgring op, want dat zou wel kunnen. Gelukkig had ik nog een tweede koppakking liggen.
-
Brum
Ik heb straks nog wel een goede 4age motor over.
Gebruikt geen olie! Ik hoef hem tenminste nooit bij te vullen tussen de intervallen door.
Gebruikt geen olie! Ik hoef hem tenminste nooit bij te vullen tussen de intervallen door.
- mr2PUNTfreak
Kan ik daar een kopie van krijgen?ROB-E wrote: maareh wij hebben hier een reparatie handleiding (repair manual, voor de mensen die het nederland's niet snappen) op CD staan een ook nog eens helemaal in het nederland's;)
http://www.mr2garage.com staan ze ook op