Remblokken vervangen betekent ook remschijven vervangen?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
asterix

Remblokken vervangen betekent ook remschijven vervangen?

Bericht door asterix »

Hallo,

De remblokken van mijn 1.8 beginnen op te raken. Omdat de remschijven aan de buitenrand wat verroest zijn, geeft de Toyota dealer aan dat de remschijven ook vervangen moeten worden ondanks dat deze nog dik genoeg zijn. Als ze alleen de remblokken zouden vervangen, dan zou de roest van de remschijven de blokken meteen doen slijten.

Klinkt mij een beetje als een verhaal om extra omzet te draaien of klopt dit echt? Die nieuwe remblokken zitten toch op dezelfde plek als de oude en dus slijt het gewoon verder door zoals het nu ook gaat?

Of mis ik hier iets?

Iemand hier ervaring mee?

Marcel
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Over het algemeen geldt: als je de schijven vervangt moet je ook de blokken vervangen.

Blokken kan je vervangen zonder de schijven te vervangen als die nog goed zijn. De aanwezige roest kan je van de schijf "afbikkelen" met een hamertje..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
asterix

Bericht door asterix »

Dat klinkt als zelf doen dus, want in een Toyota garage kan men alleen nieuwe onderdelen uit een doosje halen en monteren (en zelfs dat gaat niet altijd goed).

Ik zie me zelf nog niet zo snel met hamer en beitel op mijn remschijven inhakken.
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Ik heb het ook niet over een beitel gehad... De aanwezige roest zit alleen aan de buitenkant (grootste diameter) van je schijf neem ik aan en die sla je er gemakkelijk af.

Als er echter (dikke) roest op de kant van de schijf zit waar de remblokken de schijf raken zou ik het advies van de dealer opvolgen.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
asterix

Bericht door asterix »

Dat is nu ook waarom ik het niet helemaal vertrouw. Het aanzicht van de schijven (zeker het gedeelte waar de remblokken hun werk doen) is gewoon netjes glimmend zonder roest.

De buitenrand (zeg maar evenwijdig met het loopvlak van de band) is roestig en een klein randje aan de schijf kant waar de remblokken blijkbaar net niet komen. Blijkbaar gebruiken de remblokken niet de schijf tot aan de rand maar net een paar millimeter minder.

Ik weet ook nog niet wat die schijven kosten, maar klinkt kostbaar. Maar eens uitzoeken.
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

De roestige delen met Hammerite verven en je hebt weer nieuwe.
Gewoon over de roest heen.
Afbeelding
Afbeelding
Bremo

Bericht door Bremo »

Zoals je zelf al aangeeft.. waarschijnlijk komen de blokken daar niet. Als de schijven niet dicht bij hun slijtage grens zitten zou ik de boel dus gewoon laten zitten. Maar dat is aan jezelf. Soms zijn schijven goedkoper dan blokken en dan kan het net zo goed tegelijk. Eerst blokken en later pas schijven betekend weer twee maal inremmen, mocht je ermee zitten.
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

En als ze echt voldoende dik zijn kun je ze af minimaal af laten draaien zodat het roestige randje er ook vanaf is.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

afdraaien is zonde van je materiaal.
maak je ze nog dunner dan ze al zijn.
en ik denk nog dik zat;)

idd met een hamertje werkt prima.
maar ik ben lui, dus gebruik een slijptol (125mm) met een schuur schijf.
schuur je zo dat roestige randje weg. zonder de schijf zelf te raken.

nieuwe blokken er op...
evt de remvloeistof ontluchten/doorspoelen en rijden maar.

ohw en ff een tip,
als je er nieuwe blokken op zet vijl ff een schuin randje aan je blokken.
piepen ze ook niet;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Plaats reactie