Probleem met ontsteking: wie kan er helpen?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Metal_Carnage
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Beste mensen,

Ik ben nu een paar weekjes bezig geweest met mijn witte aw11 en ik heb haar gister gestart. Ik heb de koppaking vervangen, die was tussen cilinder 2 en 3 stuk. Auto liep gewoon niet lekker en viel steeds uit. Ik had de ontstekingstiming maximaal vervroegd staan... "she went out with a bang" om het maar zo te zeggen!

Hele operatie is inmiddels achter de rug... helaas... auto loopt nogsteeds zwaar waardeloos.

Distributieriem is er uiteraard af geweest. We hebben deze om de krukas laten zitten en aan de bovenkant op de nokken alles gemarkeerd. hele zooitje is exact teruggegaan als dat het eraf kwam. Ging makkelijker dan gedacht!

In eerste instantie niet starten. Startmotor ging goed rond, hij miste echt net de "plof" om te lopen. Geen ontsteking dus.

In de manual gekeken: ontsteking moet ook exact zo terug als eraf. Oops... Geen nood: je kan de ontsteking op het hoogste dode punt afstellen. Zo gezegd zo gedaan. Inmiddels loopt de motor... maar erg waardeloos. De motor blijft wel draaien. Het blok bokt en beweegt echt als een gek. Het blok draait slechts 900 rpm op een koude start (??).

Ik heb het gevoel dat ze nogsteeds niet op alle 4 de cilinders loopt.
Ik heb alle bougiekabels nagelopen en alles vonkt. Echter, als ik de bougiekabel van cilinder 1 afhaal veranderd er niets aan het lopen van de motor. Zo ook voor nummer 4. Er is dus wel een vonk, maar geen verbranding.

Ik heb het idee dat het aan de ontsteking ligt. Ik heb het blok op TDC gezet, zuiger 1 in de hoogste stand dus.

Ik heb de ontstekingunit gesteld, zoals het beschreven staat: op het tandwiel de markering gelijk zetten aan de markering op het huisje zelf. Dat staat goed.

Dan moet dat geheel het blok op...

En dan kan het misgaan heb ik het gevoel.
Ik heb ervoor gezorgd dat de markeringen op de ontstekingsunit zelf gelijk blijven staan, ik had deze vast gezet namelijk.

Dan moet het geheel op de nok en daar moeten ze in positie schuiven met het tandwiel. Dat is het punt waarop het (denk ik) mis kan gaan. Je kan de unit namelijk een tikje linksom geven om op het tandwiel te schuiven, of een tikje rechtsom. En dan zit het wel... maar misschien dus een tandje te veel of een tandje te weinig? Is dat zo? Klopt dit?

Ik weet niet meer waar ik nu naar moet gaan zoeken... :(

Mijn vraag aan jullie: Is er iemand die dit eerder zelf heeft gedaan en de problemen herkent? Waar zou ik nog naar moeten kijken?
Elke hulp is meer dan welkom!
RowanMR2
Hey Wesje lekker bezig!

Komt vaak voor dat je makkelijk de rotor een tandje verkeerd hebt staan omdat je hem erin moet draaien. Om de ontsteking echt goed te kunnen timen moet je hem bij een garage brengen of zelf aan de slag gaan met een timing-light.

Check ook alle stekkers en vacuümslangetjes, ook dat deze niet gescheurd zijn enzo.

Later
etienne
volledig me eens,
kijk eens met een timing light dan weet je of de ontsteking goed staat

stomme vraag, omdat het blok zo rammelt, heb je de juiste ontstekings volgorde?

groetjes etienne
Metal_Carnage
Heb ff gecheckt en zowel de inlaat als uitlaatnokken stonden 1 tandje verkeerd.

Alles weer losgegooid dus, krukas op TDC... nokken alles terug op fabriekssettings. Zaterdag krijg ik hulp om de distributieriem er weer omheen te vouwen :) Ontsteking stond nog goed getimed heb ik gezien trouwens. Dus ik hoop op zaterdag dat ze weer lekker draait :)
RowanMR2
Hey Wesje,

Zit de uitlaat er weer op? En alweer mee gereden? Ben wel benieuwd hoe die nu rolt, zonder uitlaat klonk ie ook wel lekker trouwens :dux-blij_thumb-up:
Metal_Carnage
Uitlaat hangt er weer onder.
Zoals gezegd dus zaterdag ook de timing goed gezet. Blok draait netjes, stabiel, op 2 cilinders. Ik moet ff een set goeie injectoren hebben en dan doet ie t weer 100% waarschijnlijk :)
Xhermes
Goed om te horen. Misschien heeft Baassie of Green Goblin nog een setje liggen...
Metal_Carnage
Ga morgen een set halen bij CAR toyota Parts... gereinigd en al als ik die vent goed begreep :P nogal n wazig figuur hahaha. Anyway... morgen dus! :D
ROB-E
afwachten dus dat je probleem verholpen is!

goed bezig!
Metal_Carnage
De andere set injectoren hadden als resultaat dat het blok al veel beter liep. Ipv op 2 cilinders op 3.
Helaas voor mij stond de timing nog niet goed, 2 tandjes scheef op de nokas, ten opzichte van de krukas. Totaal geen power dus.
Heb de auto even bij een garage gezet waar ik wel vaker klusjes laat doen en voor 2 uurtjes arbeiden hebben ze de distibutieriem goed gezet en de timing etc. Hij liep best netjes nu :) Helaas lekt injector 4 benzine. Net even gekeken, het bovenste rubbertje was totaal vernietigd.. mag er van uitgaan dat dat de oorzaak dus is. Had helaas niet die rubbertjes bij me. Ik ga over n uurtje terug met de nieuwe rubbers en dan kijken hoe ze t doet :)
Het plan is om rijdend naar huis te gaan :)
RowanMR2
En en en?

Ik zal deze week even het filmpje zonder uitlaat uploaden, das altijd leuk ;D

Later
RowanMR2
Filmpje van de AW11 zonder uitlaat, hier was de timing nog niet goed en ook de kapotte injectoren zaten er nog in:

http://www.youtube.com/v/DT2uX9yXJso
Leliev
Doet de ontsteking t nou eigenlijk alweer goed?
Metal_Carnage
Heb alles geprobeerd wat ik kon doen aan die wagen maar de hoop is uiteindelijk toch opgegeven.

Mede door het feit dat ALS de witte het weer zou gaan doen k er een hele bak met centen tegenaan moest gaan gooien vanwege de roest etc.
Dat geld gaat dan dus NIET naar mijn rooie mr2 waar ik niet op wil bezuinigen.

De witte is verkocht en heeft een nieuw baasje gevonden bij Bram aka Bassie.
Aan de ene kant wel jammer, ik heb een hoop mooie herinneringen aan dat beestje... maar financieel is dit gewoon slimmer.

Dus op die fiets...
Leliev
Hmm oke..

Anders een tune-up kitje erin zetten :P
Metal_Carnage
Dan is de cirkel weer rond ja :P
RowanMR2
Was dat tune-up kitje juist niet de oorzaak van alle ellende ::)
ROB-E
verkeerd gemonteerd;D
Post Reply