Weet iemand hoe je het uitlaatspruitstuk moet modificeren om te voorkomen dat deze scheurt?ik heb ooit eens iets gehoord dat je een sleuf moet slijpen in de flens tussen de 3e en 4e cilinder......
heeft er iemand ook een foto van?
alvast bedankt!
Groetjes Mark
Modificeren Uitlaatspruitstuk
Moderator: Pieten
Gehoord hoe je moet voorkomen dat het scheurt? Heb je ooit gehoord dat het wel scheurt dan?
En wat is, in functie gezien, het verschil tussen een scheur en een geslepen gleuf? Is dit niet een broodje aap verhaal? Ik zou het lekker zo laten, zoals Toyota dat ontworpen heeft.
En wat is, in functie gezien, het verschil tussen een scheur en een geslepen gleuf? Is dit niet een broodje aap verhaal? Ik zou het lekker zo laten, zoals Toyota dat ontworpen heeft.
-
Brum
[quote="ErikV"]Gehoord hoe je moet voorkomen dat het scheurt? Heb je ooit gehoord dat het wel scheurt dan?
Ze scheuren wel, die van mij heeft daar ook last van.
Ze scheuren wel, die van mij heeft daar ook last van.
-
Mark_MR2
De uitlaatspruitstukken van een 4age scheuren allemaal.
ik heb er nou twee die op exact hetzelfde punt gescheurd zijn.
Dit komt omdat er spanning op staat.Door ergens de flens door
te slijpen zou je die spanning weg kunnen halen...
ik heb er nou twee die op exact hetzelfde punt gescheurd zijn.
Dit komt omdat er spanning op staat.Door ergens de flens door
te slijpen zou je die spanning weg kunnen halen...
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Allemaal is wat overdreven. Ik rij al 230-duizend kilometer zonder gescheurd spruitstuk.
-
Brum
Bij jou auto scheuren weer andere dingen ipv spruitstuk.Green Goblin wrote:Allemaal is wat overdreven. Ik rij al 230-duizend kilometer zonder gescheurd spruitstuk.
@Mark, ik denk dat het niet veel helpt.De spanning zit hem niet in de flens anders zou hij daar wel scheuren.
Die van mij is ook gescheurd, maar pas na 2.5 ton ofzo... Kan je hem niet gewoon dichtlassen?
Of gewoon een mooi aftermarket RVS spruitstukje kopen 
I stand corrected. Ze scheuren dus wel. Zijn daar dan geen fotos van? Zo kan ik me er weinig bij voorstellen en ik heb er echt geen ervaring mee.
Even mijn boerenverstand gebruiken. Je kan twee dingen doen. Zorgen dat er geen spanning meer op staat, door iets in de construcie te doen. Of je wacht gewoon tot het gebeurt. Met een scheurtje erin, zal de meeste spanning wel weg zijn. Dan liefst met alles nog aan het blok, uitslijpen en met een lasrups opvullen. Toch, jongens?
Als zo'n sleuf bedoeld is om een bepaalde mate van flexibiliteit in te bouwen lijkt me dat alleen maar raadzaam om te doen op zo'n manier dat ieder flensdeel van iedere pijp minstens door twee tegenover elkaar liggende bouten wordt vastgehouden (langste zin ooit??). Anders haal je je alleen maar meer ellende op de hals.
Nu even mijn nieuwsgierigheid. Door wat onstaat deze scheur dan. Is het zoals ik vermoed een soort van metaalmoeheid door continu buigen omdat de ondersteuning onvoldoende is? Of is het een gevolg van te vaak warm-koud. Iemand?
Even mijn boerenverstand gebruiken. Je kan twee dingen doen. Zorgen dat er geen spanning meer op staat, door iets in de construcie te doen. Of je wacht gewoon tot het gebeurt. Met een scheurtje erin, zal de meeste spanning wel weg zijn. Dan liefst met alles nog aan het blok, uitslijpen en met een lasrups opvullen. Toch, jongens?
Als zo'n sleuf bedoeld is om een bepaalde mate van flexibiliteit in te bouwen lijkt me dat alleen maar raadzaam om te doen op zo'n manier dat ieder flensdeel van iedere pijp minstens door twee tegenover elkaar liggende bouten wordt vastgehouden (langste zin ooit??). Anders haal je je alleen maar meer ellende op de hals.
Nu even mijn nieuwsgierigheid. Door wat onstaat deze scheur dan. Is het zoals ik vermoed een soort van metaalmoeheid door continu buigen omdat de ondersteuning onvoldoende is? Of is het een gevolg van te vaak warm-koud. Iemand?
Zo was dat bij mijn spruitstuk gedaan ja.ErikV wrote: Even mijn boerenverstand gebruiken. Je kan twee dingen doen. Zorgen dat er geen spanning meer op staat, door iets in de construcie te doen. Of je wacht gewoon tot het gebeurt. Met een scheurtje erin, zal de meeste spanning wel weg zijn. Dan liefst met alles nog aan het blok, uitslijpen en met een lasrups opvullen. Toch, jongens?
Volgens mij zat die scheur niet echt op een plek waar er mechanische belasting op stond. Ik denk eerder dat het komt door het uitzetten/krimpen.
Trouwens, ik begon het lek te horen alleen als de motor koud was, na een minuut opwarmen was die al dicht.
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Geen idee waarom ze scheuren. Het kan bij elke 4age gebeuren... maar hoeft niet. Die van Rowan was laatst gescheurd en daar had ie eigenlijk weinig last van. Gewoon n andere erop gezet, uurtje werk ofzo.
Die van mijn witte met 270000 op de teller was nog goed overigens.
Die van mijn witte met 270000 op de teller was nog goed overigens.
-
Silver
Wat verwachten jullie nou van zult oud matriaal ? En persoonlijk denk ik ook niet dat het help als je gleufjes in de flens gaat maken. Het is 1 brok gietijzer !
Ik zeg: Niet miepen als het spruitstuk scheurt. En gewoon lekker fixen als het gebeurt. Dat hoort allemaal bij het oude beesje.
Ik zeg: Niet miepen als het spruitstuk scheurt. En gewoon lekker fixen als het gebeurt. Dat hoort allemaal bij het oude beesje.