Gangbaar maken remklauw

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Leliev
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Zoals in mijn project topic staat is de aw11 afgekeurd. Een van de punten is een vastgelopen remklauw. Linksvoor wel te verstaan..

Is dit moeilijk zelf weer gangbaar te maken?
Zo nee, hoe moet dit?
Zo ja, wie kan mij er bij helpen?
N!co
Ik lul al aardig mee !
Reviseren is de beste oplossing. Maar je kan ze natuurlijk ook even van de houder afschroeven en met een tang naar binnendrukken. ff een paar keer proberen.
Leliev
Wat moet ik naar binnen drukken dan?
Xhermes
De zuiger. Als je je remklauw eraf haalt zie je een groot rond ding zitten. Dit is je zuiger, die drukt de blokken tegen de schijf aan.
JPMR2
Als je het zo doet geef ik je op een briefje dat je met een paar dagen weer het zelfde probleem hebt.
Reviseren is eigenlijk de enige goede oplossing.
In de loop van de tijd komt er vuil (soms is dat echt een dikke rand) in de cilinder te zitten, zodra de zuiger weer bij die rand komt loopt de zaak weer vast.
Daarnaast zal de afdekhoes tussen remtang en zuiger ook wel ver over de middag zijn.

Wij reviseren wekelijks remtangen van alle types MR2. Een setje reviseren, incl. het zandstralen van de remtangen en het weer in de grondlak zetten kost € 75,- per set.
Een remtangrevisie setje zit zo tegen de 100 euro aan.

JPMR2
Brum
Zit de zuiger vast of de glijpennen waarover hij heen en weer glijd.
Bij mij zat er 1 van de glijpennen vast omdat er een rubber hoesje gescheurd was.
Nieuwe glijpennen en rubber hoesjes gekocht bij de dealer, de alluminium oxidatie van de klauw verwijderd(daar waar de hoesjes doorheen gaan) en hij remt weer perfect.
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Ik heb op het corollaforum een complete how-to gemaakt voor het reviseren van de remklauwen. AW11 klauwen zijn geloof ik zo'n beetje gelijk en anders is het principe zeker hetzelfde ;)

http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=70&t=26924

Let er alleen even op dat dat bestelnummer alvast niet klopt, want die is voor de Corolla AE101 klauwen, welke weer anders zijn.

reviseren is de enigste duurzame oplossing.
Xhermes
Dat is een mooie how-to! Die zou je hier ook wel op het forum kunnen zetten!
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Thnks,

Maar denk er wel even om dat dit voor de AE101 remklauwen is! Principe is voor zo'n beetje alle Toyota klauwen wel hetzelfde vermoed ik.
Xhermes
De AE101 klauwen passen ook 1-1 op de AW11 klauwen. Volgens mij is het zuiger oppervlak iets groter.
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Xhermes wrote:De AE101 klauwen passen ook 1-1 op de AW11 klauwen. Volgens mij is het zuiger oppervlak iets groter.

Ohw, dat zou goed kunnen. Ik heb mijn AE92 remmen (238mm schijven) vervangen door de AE101 remmen (256mm schijven en grotere klauwen voor betere warmte dissipatie) bovendien heb je meer remoppervlak.

De zuiger heeft dezelfde grootte (Bij de AE92 teminste), anders zou je ook de rest van je remsysteem aan moeten passen, aangezien je dan meer remvloeistof moet gaan verplaatsen ;)
Xhermes
Ok, mjah je zou het aan KUNNEN passen. Het hoeft niet zo zeer. Ik ga straks naar Celica ST185 klauwen. Ik ga even kijken hoe het bevalt, anders komt er een SW20 turbo hoofdcilinder op :)
Post Reply