Ik heb van de week nieuwe speakers en tweeters gekocht.
Nu zit er een losse unit bijgeleverd voor het uitsplitsen van het signaal naar woofer en tweeter.(ziefoto)
Moet ik deze monteren??
Ik wilde eigenlijk de originele stekkers omzetten.
Lijkt mijn wel anders heeft het geen zin.Het filter zorgt er voor dat het juiste sinaal naar de tweeter gaat en naar de andere speaker. En volgens mijn zit er verschil tussen en speaker en een woofer. En anders kan je net zo goed een gewone speaker kopen.
Aan het wiring diagram van de sw20 te zien zitten er standaard geen bandfilters tussen de bestaande tweeters en (voor)speakers in de deuren. Beide zijn direct aangesloten op de voorrecht en voorlinks van je stereo.
Als je zware deurspeakers hebt gekocht, en niet wil dat je tweeters het geluid erg schel maken of zelf defect raken zou ik netjes dat filter ergens wegwerken, tussen je tweeter en de bestaande tweeter aansluiting. Gezien je deurspeakers waarschijnlijk geen subwoofers zijn, maar midrange, zou ik die gewoon op de originele stekkers aansluiten.
Natuurlijk kun je ook alles zonder filter aansluiten en luisteren hoe met name de tweeters klinken bij hoog volume..
Deze moet je voor de beste geluids kwaliteit zeer zeker wel gewoon netjes ertussen aansluiten!
T'is ff een werkje (met name het verstoppen van het hele circus) maar geeft zeker de beste geluids resultaten.
Dit app. scheid namelijk de hoge tonen van de bas en mid tonen en stuurt dus de juiste toonhoogtes naar de juiste speakers!
Als je deze er niet tussen zet dan krijg je tweeter ook de ''lage bas frequenties'' binnen en zullen hierdoor niet mooi zuiver klinken en alles behalve lang meegaan!
Eerst weten wat je als bron gaat gebruiken. Ik bedoel, gebruik je de originele Toyota installatie? Of een later ingebouwde headunit en eventueel een versterker?
In het laatste geval is het eenvoudig. Op het filter staat welk snoertje waarheen gaat. De twee aders zijn gelabeld 'Amplífier' dus die komen aan de uitgang van de (eind-)versterker van je headunit.
En het draadje 'Tweeter' gaat naar de hogetonenspeaker, de draad gelabeld 'Woofer' gaat naar de laag en middentoner. Beide in de deur, en klaar is Klara (Roy in dit geval).
Als je nog het originele systeem hebt, dan is het iets moeilijker. Daar wordt een eindversterker gebruikt met een aktief filter. Plus een aparte subwooferversterker.
Als je echt speakers wil vervangen doe je dat in de trant van 1 oude ruilen tegen een soortgenoot van het nieuwe. Dus dat de speakers met een zelfde functie ook op de zelfde snoertjes zitten. In dat geval krijgen de speakers al het frequentiegebied waarvoor ze gemaakt zijn, en kan het aparte kastje ongebruikt blijven. Maar het zal kwa geluid denk ik eerder tegen dan meevallen, omdat je speakers uit een tweeweg composet gaat gebruiken op de plaats van....ja, waar eigenlijk.
Het aktieve systeem is een drieweg systeem. Dus met de bass in de deuren, de middentoner in de zijpanelen achter de stoelen, en de tweeter weer in de deur bij de spiegelkapjes. Dus als je je composet wilt gebruiken in deze configuratie, dan vervang je waarschijnlijk de bass en tweeter in de deuren. Het kan, maar dan wel met de middentoners nog aanwezig.
Snap jij het nog?
O, ik hoop zo dat je al iets aftermarket hebt.
Tot slot. Zet NOOIT een tweeter zonder filter op een spelende versterker. Die gaat letterlijk in rook op nog voordat je 'Wow, dat was een hele dure' kan zeggen.