Lachgas in Sw20 N/A

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

JPMR2
Ook duidelijk :)

15% is zeker wel iets wat je gaat voelen hoor. We hebben tot nu toe nog nooit één klant gehad die niet met een glimlach om z'n neus met z'n "nieuwe" 2-te onderweg is gegaan 8)

Zeker met de GenIII (175pk blokken) is het verschil in kopper erg goed merkbaar. De auto is na een SMT6 kuur zuiniger en heeft al vanaf zo'n 2500 toeren trekkracht.

JPMR2
ROB-E
Type MR2: AW11
Als me Celica weer ''opgeknapt'' is (de motor heeft een flinke onderhoud's beurt nodig... en staat nu in de stalling, duurt ook nog wel ff voordat die weer buiten komt spelen)
zit ik er ook sterk aan de denken om een SMT6 er op te laten zetten.
ofwel op de Gen2 156Pk versie.
Beukema
frankie-turbo wrote:+1 50pk in 1 klap erbij is 33% meer vermogen.. dat is voor een motor die ruim anderhalve ton heeft gelopen een behoorlijke klap, je kleppen sluiten niet meer 100%, je zuigerveren zijn niet meer 100%, en dan een extra hete verbranding erop, resulteerd vaak vlug in verbrande kleppen of gare ringlands, en dus blow by, en dan nog maar te zwijgen of je al niet meer 100% zijnde drijfstanglagers.. maargoed, ik hoop echt voor hem dat het heel blijft, maar zou die 500 tot 1000 euro ergens anders in stoppen om hem betrouwbaar meer vermogen te geven

Heb je suggesties? Ik had begrepen dat juist een NOS kit een relatief veilige en goedkope manier is voor meer vermogen.
Uiteraard sta ik ook open voor andere opties die (icm SMT6) een N/A meer vermogen verschaffen.

Kan me je zorg overigens wel voorstellen hoor. Ik zal JP vragen of hij kan beoordelen hoe fit mijn blok nog is nav de dyno over 2 weken.
dude
nos is idd een goedkope manier om vermogen te winnen, ik zou zelf eerder voor head-works gaan... porten en polijsten van de kop, en een brandstofdrukregelaar erbij hangen.

goed uitlaatspruitstuk erbij en je bent ook rond de 1000e verder...

als je de kop laat bewerken kan je er een dunnere koppakking tussen knallen zodat er meer compressie is, dus ook weer wat meer vermogen.

wat ik hierboven beschreven hebt zal miss 15-20 pk erbij kunnen leveren, maar belangrijker je hebt meer koppel en de stroming door de kop is beter en vloeiender dus pakt de motor beter op....

dit in samenwerking met die smt6 zal leuke resulaten kunnen leveren mits het goed wordt uitgevoerd en de motor nog in een dusdanige staat is dat er niks stuk gaat door b.v de compressie verhoging.....
frankie-turbo
+1

doe een keer een lektest en compressie test, dat zegt al redelijk wat over je motor, ga er vervolgens een keer mee assen of zandvoort of, als je blok niet goed is klapt hij daar, belasten op het circuit is de zwaartse belasting
JPMR2
dude wrote:nos is idd een goedkope manier om vermogen te winnen, ik zou zelf eerder voor head-works gaan... porten en polijsten van de kop, en een brandstofdrukregelaar erbij hangen.

Een brandstofdrukregelaar heeft alleen nut op een 3S-GE als je de oem regelaar helemaal weg haald, doe je dat niet dan kost het je zelfs vermogen.

Bewerken van de kop is een heel ander verhaal. Het groter maken van de inlaatpoort werkt tegengesteld. Ook polijsten van de poort is niet aan te bevelen. Je kunt er beter een keer met een straalpistool door gaan om de binnenkant van de poort ruwer te maken.
Als je een kop op een flowbank zet zal je met gepolijste en uitgeboorde poorten zeker wel een hogere flow meten maar een gunstig effect zal dit niet hebben.

Om een goede verbranding te krijgen moet je ervoor zorgen dat het mengsel optimaal in verhouding is en dat het nog eens goed gemengd kan worden ook. Om goed te kunnen mengen zal je ervoor moeten zorgen dat de lucht die binnenkomt in beweging is. Hoe meer beweging hoe sneller het mengsel kan ontstaan en hoe beter de klap zal zijn. Met gladde poorten zorg je ervoor dat de snelheid uit de lucht gehaald word en dat de lucht minder werveling krijgt.
Dit gaat ook op voor grote poorten, hoe groter de poort hoe meer lucht er in kan maar ook hoe lager de snelheid van de lucht zal zijn. De inlaatklep zal dus veel langer open moeten staan om de lucht binnen te laten.
Als je de poort kleiner maakt ga je wel effect zien. We hebben op de testbank al verschillende test gedaan met dit soort koppen. Als je weet dat we uit een Yaris 175pk gehaald hebben (uiteraard niet met alleen een kop) dan kun je aannemen dat we wel weten waar we het over hebben.
Uit een simpele VW 1.6 motor komt met een kop die op onze manier is aangepast exact 9 pk extra over het hele toerengebied!

Als je eens wilt zien hoe zo'n 3S-GE kop er uitziet na de bewerking kom je maar eens langs, ik heb er nog één klaar liggen. (is te koop ook trouwens)
Op een 3S-GE hebben we nog geen aangepaste kop gezet. De verwachting is dat we zo'n 10 - 12 pk extra zullen gaan krijgen.

JPMR2
Beukema
Dus als ik het goed begrijp:

SMT6 (gemiddeld 15% winst)
Andere Kop (ongeveer 10pk) winst.

Wat kost die kop incl montage JP?

En waarop zou een 3sge 156 pk met bovengenoemde mods kunnen uitkomen?
JPMR2
Een GenII 156pk blok is de mooiste motor om te tunen. Deze blokken reageren het best op alle aanpassingen.

Het is per motor echter anders wat de resultaten zijn.

Uit ervaring kan ik zeggen dan een GenII met de volgende mods:

- goede air intake (lange buis met Green of K&N filter)
- Skytune eindemper (oude type)
- goed set bougiekabels, bougies
- SMT6

Zeker goed is voor een pk of 175 - 185.

Met wat meer aanpassingen, spruitstuk, goede massa kit, en nog wat klein grut is het mogelijk om boven de 200 pk uit te komen. The Dreammachine heeft er 209 aan de krukas en is nog niet aan het eind van z'n kunnen.

Het GenI 156 pk blok komt tot ongeveer 170 pk met dezelfde aanpassingen.

Met het nieuwe type Skytune is de winst iets minder, alleen hebben we deze nog niet op een GenII 156 pk motor gehad. Wel op een GenIII 175 pk versie. Daar zie je dat de demper zo'n 5 pk minder winst geeft als het oude type.

Een GenIII 175 pk motor krijgen we naar ongeveer 185 pk. Dit type krijgt wel veel meer koppelwinst t.o.v. de GenI en zelfs de GenII
Van mensen die ook een 2.2 gereden hebben en later een GenIII door ons hebben laten aanpassen weet ik dat ze het koppel van beiden zo'n beetje gelijk vinden. Dit terwijl de 2.2. toch echt op koppel is gemaakt.

Wat de installatie van de kop gaat kosten durf ik zo niet te zeggen. Je moet gelijk rekening houden met een nieuwe distributie, pakkingen, enz.
Met inruil van een andere kop wil ik voor de aangepaste kop 575,- euro hebben. Zonder inruil 875,- euro.

JPMR2
dude
is toch wel heel gewaagd om getallen te noemen, kan je bewijzen? dynosheets?
JPMR2
Dat is geen probleem. Ik heb alleen zelf die dynosheets niet, die gaan met de klanten mee. Er zitten er hier zat die in het bezit zijn van zo'n uitdraai. Als ze die met ons willen delen komen ze vanzelf online te staan.
Ergens moet ik er nog één hebben van The Dreammachine, ik zal eens gaan spitten als ik er tijd voor heb.

JPMR2
mr2PUNTfreak
Hier een uitdraai, aanpassingen auto genIII 3sge-blok, met K&N luchtfilter, skytune uitlaat, 94-er ecu ipv 98-er ecu, en smt6.
Groen vermogen met 98-er ecu en smt6.
Rood vermogen met 94-er ecu zonder smt6.
Blauw vermogen met 94-er ecu en smt6.
Image
ErikV
Zere vingers van het typen..
Image

Mijn uitdraai. Details kan je vinden in het topic over 'ErikV 's SW20' in het 'Foto's van jouw MR2' deel. De verschillen tussen run 6 en 9 is wat een SMT6 kan doen voor je. Reken zelf de procentjes maar uit. Merken doe je het in ieder geval zeker! Ik zou het lachgas maar laten zitten.
JPMR2
dude wrote:is toch wel heel gewaagd om getallen te noemen, kan je bewijzen? dynosheets?

Daar zijn ze dan 8)
De waardes zijn overigens gemeten pk's aan de rollen. De omrekening naar krukas pk's (wat Toyota opgeeft) doe je door de waarde te delen door 0,85 (we blijven voorzichtig, de meeste werken met 0,8 of zelfs 0,75)

IN het laatste voorbeeld kom je dus op 188,24 pk. (of met de waardes van collega's zelfs op 200 en 213 maar die neem je maar met een korrel zout :P )

JPMR2
dude
oke, netjes! proof taken.....
Glenn
Ik zit die dyno uitdraaien is te bekijken hé, maar hoe komt het nu dat bij ongeveer 5200 rpm de atmosferische blokken een dip krijgen en zich daarna gewoon weer herpakken in de gemaakte stijging ?

Je ziet mooi dat een smt6 dat enigzins camoufleerd maar je ziet m nog wel, is dat het punt van de vlinderkleppen in het inltaat spruitstuk ?
Ren0W
De ACIS-kleppen openen zich bij dat rpm.
Glenn
Die bedoelde ik inderdaad!
mr2PUNTfreak
Klopt!
tommymr2
Ik lul al aardig mee !
ik rij al zeker een half jaar met lachgas en gebruik het regelmatig.. Mijn blok is een paar maanden geleden uit elkaar gegaan en na gekeken.. Geen schade.... dus wanneer je een goed setje koopt en je rijd met de goedafstellen en rond de +50 pk kan het niet veel kwaad
flip
Type MR2: ZZW30
ik ben het met frankie eens

NOS/lachgas sloopt egt ALLES en je moet ehct GOED weten wat je doet als je het gaat gebruike
Post Reply