knoepend geluid

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Sinds een paar dagen maakt mijn 2tje een vreemd knoepend geluid. Ik kan het niet echt plaatsen maar het lijkt aan de linker voorkant te komen. Het geluid is alleen merkbaar wanneer ik met lage snelheid over straatstenen / kinderkopjes rij (zoals je vaak in woonwijken aantreft). Soms ook over verkeersdrempels. Vreemde is dat het niet constant te horen is maar je voelt het ook (een beetje) in het stuur / pedalen.

Ik heb zelf al gekeken, auto opgekrikt en alles gecontrolleerd. Muurvast. Verleden week naar een garagebedrijf geweest en die heeft alles gecontrolleerd maar kon niets vinden. Vandaag naar een ander garagebedrijf gegaan maar zij konden ook niets vinden. Meerdere monteurs hebben er naar gekeken.

Kortom, een vreemd geval. Heeft iemand enig idee?? Ik word er helemaal gek van en wil zo niet rondrijden :boos: .

Oh ja, voor ik het vergeet: de coilovers zijn zo goed als nieuw (minder dan 6000 km), er zitten nieuwe spoorstangen, swaybars en urethaanrubbers op. Zelfs het stuurhuis is vervangen.

Thanks voor het meedenken!
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Ik zou eens kijken bij de bevestiging van de swaybar, op deze plaats kunnen nog wel eens scheuren ontstaan in het chassis en dit zou dan ook af en toe een knakkend/knoepend geluid kunnen geven. Heb het zelf al een keer gehad vandaar.
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
ik heb geen idee wat knoepend betekend, maar zijn de end link/drop link ook vervangen.. ik had het zelfde toen die naar de klote waren..
Wiki_Maaike
in het Vlaams betekend het bijten en in het Nederlands iets als knakken geloof ik...
herbie65
Ik lul al aardig mee !
een knoepworst??
Leliev
Zere vingers van het typen..
Wiellager gecontrolleerd?
Veerpootlager?
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Joshma had het inderdaad ook over de veerpootlager. Ik hoop dat ik snel even bij hem langs kan gaan om dat te laten controlleren. Het wiellager zou goed moeten zijn, de twee garagebedrijven waar ik langs ben gegaan hebben dit gecontrolleerd.

Zover ik weet zijn de end link/drop link ook vervangen tijdens mij project; I will check!

Het zou misschien ook wel de Intrax coilover kunnen zijn. Er is nog maar weinig mee gereden maar ik heb van andere forums behoorlijk slechte dingen over dit merk gelezen. Misschien moet ik Edwin eens een bod doen voor zijn Tein Flex set ::) .

Ik zal jullie op de hoogte houden!
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Aangezien je naar een paar garagebedrijven bent geweest die alles gecontroleerd hebben zou je al een aantal dingen kunnen uitsluiten..

Neem dan wel aan dat ze dan ook op naar ieder mogelijk onderdeel gekeken hebben die met het geluid te maken kan hebben..

Vandaar dat ik zeg kijk maar eens bij de swaybars, je moet maar net weten dat dit kan gebeuren bij een SW20 en een garagebedrijf kan zoiets over het hoofd zien.. Je ziet het bijna niet..
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Ik heb net de swaybars nog eens goed bekeken: Er zitten in iedergeval geen scheuren in de ophanging daarvan. Wel was een van fixeerringen te klein waardoor daar iets speling zat. Ik zal deze morgen gaan vervangen en daarna een proefrit maken.

Verder viel mij op dat dat de veercub van de linker coilover behoorlijk schuin zit. In iedergeval schuiner dan de rechter zijde.... Zou dat misschien de oorzaak kunnen zijn? Ik heb een (slechte) foto mee gepost:

Image

Groeten,

Tycho
frankie-turbo
gebroken veer?
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Helaas heeft het vervangen van die te kleine fixeerring van de swaybar geen effect gehad: Het kreng knoept nog steeds...

De gebroken veer optie van Frank zou natuurlijk ook kunnen maar ik heb niet het gereedschap om dat van binnen de coilover te kunnen controleren. Als ik de veren met de hand indruk hoor ik echter geen gekke dingen.

Ik ga morgen eens met Willie Hermans bellen om te vragen of hij ernaar wil kijken, ik ben er klaar mee :boos:

In iedergeval bedankt voor het meedenken. Als we de oorzaak hebben gevonden zal ik het uiteraard even melden
blackmr2sw20
als je tijdens het traag rijden het kraken hoort tijdens bochten dan is er wel een kans dat het de veer is, heb dit zelf ook gehad.

Krik de wagen is op waar je het geluid hoort vandaan komen, en probeer de veer is samen te trekken. Heb dit ook gehad bij mijn mr2.
Lukt het niet met samen trekken dan zou ik zeggen haal de poot er is onderuit en span de veer op. Demonteer de veerpoot en dan zie je het ook.
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Gisteren van de linker coilover de veren los gehaald: Veren zagen er nog zo goed als nieuw uit. Geen beschadigingen of vervormingen. Daarna alles weer in elkaar gezet, waarna de grote veer dit keer wel goed in de cub kwam te zitten. Daarna een proefrit: Aarrgh, dat rotding knoept nog steeds :frusty:

Heb nu in iedergeval met Willie een afspraak gemaakt dat ik de wagen begin september kom brengen.
blackmr2sw20
En de stabilisator stang die rubbers?Geen speling op?
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Hehe, eindelijk de bron gevonden: Vandaag de swarbar log gemaakt van de coilovers door de verbindings-stangetjes te verwijderen. Even voorzichtig een proefrit gemaakt (wat ligt de auto slecht op de weg zonder stabilisator!) en alles bleef stil! Vreemd is wel dat de verbindings-stangetjes in de bankschroef eigenlijk geen speling vertonen. Maar goed, ik ben blij eindelijk een aanknopingspunt gevonden te hebben.
Green Goblin
Een aanknoepingspunt....;D
TychoMR2
Ik lul al aardig mee !
Haha, die is goed ;)
Post Reply