Remklauw demonteren?

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Peter-MR2
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
Is het demonteren van de remklauwen (voor en achter) makkelijk te doen? Voordat ik het zelf uit ga zoeken lijkt het me makkelijker om eerst te lezen hoe het precies moet. Wie kan me daarbij helpen? Welke schroeven moeten er los bijv.?
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Is dan wel niet meteen voor een MR2, maar principe blijft hetzelfde:

Verwijderen van remklauwen van de auto:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=28756

Demonteren remmen zelf:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=70&t=26924

Hopelijk heb je er iets aan ;)
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Remklauwen demonteren is een fluitje van een cent

Het zijn maar een paar boutjes ;) Waarom ga je ze demonteren? Ander kleurtje spuiten?

Hier nog wat plaatjes uit de workshopmanual ;)

Voor:
Image

Achter:
Image
Peter-MR2
Ik lul al aardig mee !
Blof-fan wrote:Is dan wel niet meteen voor een MR2, maar principe blijft hetzelfde:

Verwijderen van remklauwen van de auto:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=71&t=28756

Demonteren remmen zelf:
http://www.corollaforum.nl/viewtopic.php?f=70&t=26924

Hopelijk heb je er iets aan ;)

Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
:P

Kan je de tekst ook hier plaatsen?
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Pfieuw...dat wordt ene beetje moeilijk denk ik, aangezien het nogal uitgebreide how-to's zijn met aardig wat foto's erbij ::)
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Het zijn maar 4 boutjes die je los hoeft te draaien...
Ik hou even de termen van de workshop manual aan zoals ik hierboven heb geplaatst.

Je begint met het losdraaien van de 2 'Sliding Pin' boutjes.
Zodra deze los zijn, kan je de 'Brake Cilinder' er al af trekken.
Let wel, dat de remslang er nog aan vast zit. Ik weet niet wat je met je klauwen wil gaan doen, anders moet je deze ook eraf halen. Dit kan door de '30 (310, 22)' bout los te draaien.

Nu kun je de 'Anti squeal springs' uit de remblokjes trekken en de remblokken eruit halen.

Vervolgens kan je de 2 '88 (900, 65)' boutjes losdraaien en de beugel eraf halen.

Klaar is kees. Monteren vise versa.
Als je de remslang hebt losgehaald, zal je wel de remmen opnieuw moeten ontluchten.
flip
Type MR2: ZZW30
ik raat aan om de ahcterste niet uit mekaar te halen

ehb dit zelf nog nooit gedaan ma als ik zow begrijp krijg je bepaalde dingen niet terug gesteld ivm de handrem hevel

voorste is vluitje van een cent ff los de bouten aan de ahcterkant los
remlijding los
na de werkbank loopen
compresor aan luchtslang en benodigde erbij
remzuiger er uit blazen
ruberstjes los blazen (of tikken) als je ze niet sloopt en er zitten geen grove krassen op kun je ze nog hergebruiken :D
owjaah wel goed in mekaar stoppen met remmenvet en GOED alle roest weg halen en schoonmaken spreekt voor zich neem ik aan
flip
btw om ahcterste cilinder terug te duwen heb je een specieaale tang (stuk gereedschap nodig) denk ik, ma als ik zow de tekening ff vlug bekijk, heb dit nog niet bij de mr2 gedaan
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
De zuiger zit op een draadstang gedraaid wat onderdeel vormt van de bediening voor je handrem.

Als je de zuiger van de achterste remmen eruit wil halen moet je 'm eruit draaien.
En als je goed op de tekening kijkt zie je dat er een veer onder zit, met een spring retainer. Dit wordt allemaal weer op z'n plek gehouden door een snap ring.

Die snap ring is al behoorlijk klote om eruit te halen, daar moet je net de goede tang voor hebben. Maar in elkaar is nog veel lastiger, je moet immers die veer weer in elkaar drukken en dat dingetje is nog best sterk ;)

Daar heb je een SST voor nodig in de vorm van een moer met speciale draad erin gesneden die je op dat draad stangetje kan draaien om zo de veer samen gedrukt te houden terwijl jij rustig de rest kan monteren. Die moet je dus net even hebben.

Heel verhaal, hoop dat je 't snapt. Ik heb 't al een keer gedaan en 't valt allemaal wel mee, als je maar net 't juiste gereedschap hebt ;D

't Is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of de topic starter de remmen alleen van de auto wil demonteren, of dat hij ook echt de remmen zelf helemala uit elkaar wil gooien om ze bijvoorbeeld te reviseren. ::)

Anders is dit allemaal overbodige informatie...
Peter-MR2
Ik lul al aardig mee !
Bedankt voor de info, het gaat me alleen om het verwijderen van de remklauw om zo de wielmoeren eruit te kunnen krijgen. Dit ivm bevestigen van langere wielmoeren met spacers.. Maar dat moet zo dus wel lukken als ik het zo lees. Met dat plaatje kun je in ieder geval duidelijk zien waar de bouten enz zitten, thanks! Zal één dezer dagen eens beginnen..

Remleiding eraf halen hoeft dus gelukkig niet? Het ontluchten schijnt een vervelend klusje te zijn geloof ik... (nooit gedaan ook).
FreshPrince
Ik lul al aardig mee !
Ontluchten is ook niet zo moeilijk :) Maar als je de remleiding er niet af haalt hoef je niet opnieuw te ontluchten ;)

Mocht je dit nu wel gedaan hebben dan horen we het wel!
flip
juiste gereedschap is het halfe werk :P an jah ik snap en volg u

heb het nog nooi zow ver uit mekaar gehaalt want op de werkplaats waar ik werk hebben we dat gereedschap niet (tog ma eens om gaan zeuren :P)
gorsche
Ik lul al aardig mee !
Je hoeft de remklauw hiervoor helemaal niet los te maken er zit een uitsparing voor aan de achterzijde, hier kun je gewoon bij op het moment dat de klauw er nog op zit. Kwestie van de orginele eruit tikken en dan de nieuwe er doorheen een aantrekken met een moer.
flip
in dat geval blokje hout pakken en niet domweg op je schroefdraad rammen

mischien beetje vet er op doen :)
Post Reply