Hallo allemaal, ik ben met een turbo project bezig en het blokkie zit nu in de auto.
Nu heb ik er een aftermarket uitlaatspruitstuk opgezet en het probleem is dat ik de originele intercoolerbuis niet meer kan plaatsen (het deel na de turbo waar de dumpvalve opzit).
heeft iemand hier ervaring mee en hoe is dit opgelost?? heeft iemand ideeen.
alvast bedankt
aftermarket manifold en plaatsing intercooler buizen
Moderator: Pieten
-
Blackcorolla
- Ik lul al aardig mee !
- Type MR2: AW11
niemand ervaring met aftermarket uitlaat spruitstukken???
- Timmo Wijker
- Zere vingers van het typen..
orgineel gebruiken? dat lost het probleem op! je bedoelt dat je hotpipe niet past? dan zit je turbo ook niet meer op de orginele hoogte neem ik aan?
-
Blackcorolla
- Ik lul al aardig mee !
Timmo Wijker wrote:orgineel gebruiken? dat lost het probleem op! je bedoelt dat je hotpipe niet past? dan zit je turbo ook niet meer op de orginele hoogte neem ik aan?
orginele plaatsen is niet de bedoeling. turbo zit op de origele plaats alleen bij een aftermarket manifold zijn de runners even lang en moeten dus ergens heen. in dit geval omhoog. hierdoor past de intercooler buis niet
hier wat foto's:

is er verder dan niemand met een aftermarket manifold??
-
Blackcorolla
- Ik lul al aardig mee !
MR2Pierre wrote:Dat kan je toch buigen? Is dat trouwens een CT26 en ga je dat in de Mercedes stoppen?
Je kan het buigen, er iets tussen zetten en vast klemmen zodat het niet te warm wordt..
die pijp kan je niet echt buigen. nu heb ik geprobeert hem op te vullen maar toen kwam hij te hoog en kon ik het motorkruis niet meer plaatsen.
is inderdaad een ct26
en nee, ga hem niet in een mercedes stoppen. die is van een klant van me. daar is al complete motorrevisie aan gedaan.
denk dat ik die intercoolerbuizen zelf maar moet gaan maken. wat bochtstukken en recht pijp en lassen maar
-
Edje Turbo
- Ik lul al aardig mee !
tot 300 wiel pk is orgineel het beste. daar boven hoef je pas aan vervanging te denken. Lees op de mr2.com de forums maar eens door met de dyno testen. Ook de hitte gaat nu direct je plastic turbo kap laten smelten...
orgineel is gietijzer met hitteschild...
Ik zou heel snel orgineel weer terug plaatsen als ik jou was....
overigens een echte goede kost een kleine 1000 euro van fujitsubo of aussie dacht ik. de rest van de rommel van ebay uit o.a. usa, is zo kapot door de slechte kwaliteit materiaal en laswerk.
orgineel is gietijzer met hitteschild...
Ik zou heel snel orgineel weer terug plaatsen als ik jou was....
overigens een echte goede kost een kleine 1000 euro van fujitsubo of aussie dacht ik. de rest van de rommel van ebay uit o.a. usa, is zo kapot door de slechte kwaliteit materiaal en laswerk.
- Mr2-wouter
Uitlaatspruitstuk is ook boven de 300pk nog gewoon goed. Joshma heeft (welliswaar een bietje aangepast) ook nog steeds een origineel spruitstuk.
Edje heeft gelijk, hou gewoon je originele spruitstuk.
Gr.
Wouter
Edje heeft gelijk, hou gewoon je originele spruitstuk.
Gr.
Wouter
- Timmo Wijker
als je meer vermogen wilt, kan je beter een CT20 turbo nemen ofzo. dan bereik je meer dan een spruitstuk, en zoals gezegd: een goedkoop aftermarket dingetje is zo kapot, die scheuren allemaal!!
En, je turbo al vervangenTimmo Wijker wrote:als je meer vermogen wilt, kan je beter een CT20 turbo nemen ofzo. dan bereik je meer dan een spruitstuk, en zoals gezegd: een goedkoop aftermarket dingetje is zo kapot, die scheuren allemaal!!
- Timmo Wijker
is dat een vraag aan mij? Want ik ben al blij dat mijne een tijdje heel blijft!! dus laat hem verlopig zitten!
-
Edje Turbo
- Ik lul al aardig mee !
ik was ooit zo dom om die rommel te kopen en er op te zetten, zonder eerst diversen forums te raad plegen.....
koste me bijna een hele dure reperatie omdat er een paar bouten muur vast zaten......die we moesten heet stoken om los te krijgen...gelukkig ging dat goed....anders moest het blok eruit en uit elkaar om een en ander te kunnen vervangen....
heeft me wel een etentje gekost...
-
Blackcorolla
- Ik lul al aardig mee !
bouten die vast zitten hebben niets met ''rommel'' te maken. ben ik ook niet zo bang voor. alles is pas losgeweest, schoongemaakt/vernieuwd en behandeld.Edje Turbo wrote:ik was ooit zo dom om die rommel te kopen en er op te zetten, zonder eerst diversen forums te raad plegen.....koste me bijna een hele dure reperatie omdat er een paar bouten muur vast zaten......die we moesten heet stoken om los te krijgen...gelukkig ging dat goed....anders moest het blok eruit en uit elkaar om een en ander te kunnen vervangen....
![]()
- Timmo Wijker
naja, het is natuurlijk wat je wil, maar wat levert dat spruitstuk op dan? is het de moeite van al het werk wel?
-
Blackcorolla
- Ik lul al aardig mee !
Timmo Wijker wrote:naja, het is natuurlijk wat je wil, maar wat levert dat spruitstuk op dan? is het de moeite van al het werk wel?
spruitstuk levert weinig tot geen vermogen op, maar ziet er wel leuk uit. motor zit nu al in de mr2 dus er FF uithalen is het ook niet meer.
motor eruit halen, oude spruitstuk opknappen en verwisselen, motor er weer in is al gauw een dag werk.
intercooler buizen aanpassen, 3 a 4 uur.
heb je er zelf ervaring mee met een aftermarket spruitstuk? of bij iemand gezien waar het drastisch fout is gegaan?
als het blok er niet in had gehangen was de afweging makkelijker geweest maar nu ......
- Timmo Wijker
valt toch wel mee, ik haal een turbo er af en zet hem er weer op met spruitstuk en al in een middag tijd. voor de looks zou ik het niet doen, er zijn meerdere verhalen en ervaringen van mensen van hier of andere mr2 forums die hier problemen mee gehad hebben. Orgineel van Toyota is al onwijs goed! en heel sterk! en zoals ik al zei, als je bijvoorbeeld meer vermogen wil, kijk dan is naar een andere turbo, of snellere nokkenassen.
- frankie-turbo
zoiezo als je hardware gaat vervangen voor groter/sneller spul heeft dit enkel nut als je een stand alone ecu hebt.. zoniet win je er nix mee en zul je waarschijnlijk op den duur of heel snel je blok in de soep rijden..
spruitstuk heeft geen toegevoegde waarde, enkel de looks, je wint en verliest er niets mee. dit is pas te merken bij extreem vermogen, dan wordt het ook van belang dat je even lange runners hebt, voor n/a is dit belangrijker als voor turbo
dus eerste stap naar veel vermogen :
een fatsoenlijk stand alone systeem, geen piggypack dus
en dan:
Turbo
nokkenassen (wel met verstelbare poulies)
zoiezo voor de echte tuners is een wide-band lambda een must.. en weten hoe je deze af moet lezen, de meeste weten niet eens wat de AFR waardes betekenen
spruitstuk heeft geen toegevoegde waarde, enkel de looks, je wint en verliest er niets mee. dit is pas te merken bij extreem vermogen, dan wordt het ook van belang dat je even lange runners hebt, voor n/a is dit belangrijker als voor turbo
en dan:
Turbo
zoiezo voor de echte tuners is een wide-band lambda een must.. en weten hoe je deze af moet lezen, de meeste weten niet eens wat de AFR waardes betekenen
-
Edje Turbo
- Ik lul al aardig mee !
met "rommel" bedoel ik het spruitstuk wat ik op ebay gekocht had.
als ik gewoon de boel had laten zitten, hadden de bouten ook niet los gemoeten
als ik gewoon de boel had laten zitten, hadden de bouten ook niet los gemoeten
frankie-turbo wrote:zoiezo als je hardware gaat vervangen voor groter/sneller spul heeft dit enkel nut als je een stand alone ecu hebt.. zoniet win je er nix mee en zul je waarschijnlijk op den duur of heel snel je blok in de soep rijden..
en dan:
Turbo
Precies!
En houdt er rekening mee dat je na een maandje rijden het spruitstuk er weer af kan halen omdat het scheurt, ongeacht of je versterkingen maakt of niet. De rvs soort die ze gebruikt hebben voor dit spruitstuk is niet geschikt voor deze applicatie(+850C).
-
Lucien
Ik heb ook een aftermarket manifold en daaronder een gt38rs maar dat spruitstuk gaat er weer af alles word veel te warm onder de kap door het rvs.
En bij zon aftermarket manifold moet je altijd zowiezo de hotpipe aanpassen en soms nog een stukje van de cilinderkop afhalen ! omdat die anders niet past. En het vermogen met het orginele spruitstuk is meer en je inlaat lucht word niet zo heet omdat je gewoon de hitteschilden er op kunt laten. En koudere inlaat lucht = meer vermogen.
En bij zon aftermarket manifold moet je altijd zowiezo de hotpipe aanpassen en soms nog een stukje van de cilinderkop afhalen ! omdat die anders niet past. En het vermogen met het orginele spruitstuk is meer en je inlaat lucht word niet zo heet omdat je gewoon de hitteschilden er op kunt laten. En koudere inlaat lucht = meer vermogen.