Met pijn in mijn hart heb ik mijn huidige MR2 moeten stilzetten. Er zijn gewoonweg teveel punten die verbeterd moeten worden, en dat gaat het met deze dus niet worden, vandaar dat ik ook een 2de MR2 had aangeschaft.
De auto is nu officieel geschorst en wordt gesloopt in eigen beheer. Wanneer de MR2 uit elkaar gaat is nog niet duidelijk, maar dat zal niet lang duren. Tegen die tijd wordt er nog een topic aangemaakt op het forum met alle onderdelen die in de verkoop gaan.
Omdat ik toch heb genoten van deze auto, heb ik nog een kleine samenvatting gemaakt met alle leed en plezier;
1. De Toyota MR2 SW20
Een zeer goede vriend van me had ongeveer 2 a 3 jaar als ik me niet vergis een MR2 SW20 N/A. Ik was best onder de indruk van deze auto, aangezien me deze nooit is opgevallen op de weg. Ik heb er eerlijk gezegt ook nooit op gelet. Als ik in die auto zat, heb je echt het gevoel dat je in een monster zit. Een geluid dat vrijwel nergens mee vergeleken kon worden en het gevoel als de auto vanuit stilstand optrok naar de 100 in luttele seconden... een kleine blackout was niet te vermijden! Ik was dit zeker niet gewend met mijn Fiat Brava 1.6 16V die ik toentertijd had. Ik had zoiets van; dit moet ik ook hebben! Hebben! Hebben!
2. Op zoek naar een MR2 SW20
Om te beginnen, zelf heb ik amper verstand van de techniek die in zo'n auto zit. Het probleem met een type auto zoals de MR2, is dat de kosten vaak behoorlijk hoog zijn aangezien het een oudere auto is en dat de onderdelen niet goedkoop zijn. Als je dan naar een garage toe gaat wil je niet met Mr. Beun de Haas in zee, en een dealer is onbetaalbaar maar daarintegen meestal kwalitatief beter als een doorsnee garage. Gelukkig heb ik 2 kameraden die het nodige van auto's af weten en me ook willen helpen met de auto. Daar tegenover staat wel dat ik uiteraard moet meehelpen en ze hoeven het niet voor niks te doen.
Dus zijn we samen op zoek gegaan naar een MR2. Ik werd lid van
http://www.Mr2Club.nl en ging zoeken naar aangeboden MR2's. De voorwaarden waar de MR2 aan moest voldoen was simpel; hij MOET zwart zijn. Persoonlijk vind ik dat voor zo'n auto het mooiste. De gemiddelde prijs van een MR2 was rond de € 5.000. Ik had zelf € 2.000 en nog een Fiat die ik niet verkocht kreeg. Uiteindelijk een zwarte MR2 SW20 tegengekomen voor €2.000. Goed nagedacht en uiteindelijk de knoop doorgehakt om contact met de verkoper op te nemen.
3. MR2 ophalen?
Het contact verliep goed, de eigenaar liet een goede indruk achter en vond het zelf ook een leuke auto. Hij het echter net zijn motor rijbewijs gehaald en wilde een motor aanschaffen. Zelf werkte hij ook bij een Toyota dealer, dus in principe is de auto dealer onderhouden.
Omdat ikzelf nog geen jaar mijn rijbewijs had ben ik even gaan kijken voor een verzekering. Voor mijn Fiat zat ik bij Ohra, daar betaalde ik € 85,- per maand, WA+. Omdat een MR2 officieel 157 PK heeft, kan het zijn dat ik deze auto nergens kan verzekeren. Bij Ohra en diverse anderen kon het niet, dus dat was balen. Even verder gekeken en ik kon voor € 75,- de MR2 verzekeren onder dezelfde voorwaarden als mijn Fiat. De verzekering kon ik online afsluiten. Op mijn telefoon heb ik onbeperkt internet dus hup, telefoon mee en website opgeslagen onder Mijn Favorieten op de telefoon.
Samen met de eigenaar hadden we een afspraak gemaakt op zondag en ik met m'n kameraden waren naar, volgens mij, Wijk bij Duurstede gereden.
De MR2 even bekeken en deze zag er in redelijke staat uit. Een beetje vies maar dat is makkelijk weg te poetsen. Ook zagen we toen al een aantal roest puntjes, maar dat vond ikzelf geen probleem. Ik was helemaal ondersteboven van deze auto. Het idee dat ik dadelijk zo'n auto kan rijden gaf me een vrolijk en goed gevoel.
Een klein rondje gereden met de auto en dat was echt wennen. Het is een stugge auto en mijn Fiat was totaal niet stug, heel de auto deinst mee in een bocht. Ook voorzichtig over een drempel gereden want deze auto is veul lager dan de Fiat. Bij terugkomst kort met m'n kameraden overlegd en we wisten dat er werk aan zat, maar dat het niet veel geld is voor zo'n auto.
Dus naar binnen, geld neergelegd, auto papieren meegenomen, en verzekering afsluiten. Alles OK!
En daar reed ik met m'n eigenste MR2! De power die je onder je rechtervoet hebt was echt zwaar indrukwekkend. M'n kameraad wees me erop dat ik wel erg hard ging en zonder het door te hebben reed ik ineens 180 waar je 120 mag. Yep, bijna mn rijbewijs kwijt als ik was aangehouden. Dat was ook ff schrikken, maar toch met een behoorlijke grijns doorgereden naar huis. Elke keer als je gas gaf werd m'n grijns groter op m'n smoel. Wat een geweldige auto!
Hier een aantal foto's hoe de MR2 er toentertijd bijstond, nadat deze was aangeschaft;
![Afbeelding](http://project-mr2.nl/IMG_0043.JPG-for-web-normal.jpg)
![Afbeelding](http://project-mr2.nl/IMG_0049.JPG-for-web-normal.jpg)
![Afbeelding](http://project-mr2.nl/IMG_0047.JPG-for-web-normal.jpg)
Links gepoetst, rechts niet. Zie je het verschil?
4. Is ie niet verzekerd?
Wat kon ik die avond lekker slapen! Allerlei plannen bedacht wat ik allemaal wilde veranderen of verbeteren aan de auto. Toen werd ik wakker. Ik kreeg een mail van mijn bank. De auto is niet verzekerd! SAY WHAAAAT!? Neuh dit ga je niet menen! Fuck! Ik had dus teveel PK's en kon de auto niet verzekeren bij mijn bank. Meteen op internet verder wezen kijken, maar als de auto was te verzekeren, kostte het rond de € 120-150 per maand voor WA+. En dat ga ik echt niet betalen.
Na veel speuren kwam ik achter de website zelf.nl. Gekeken wat het daar kost voor een WA+ verzekering en... €65,-! Dan moet er iets mis zijn dacht ik, alle voorwaarden doorgelezen en vergeleken met de verzekering van de Fiat. De voorwaarden waren zelfs beter! Verder wezen kijken en geen enkel ander bedrijf kon hieraan tippen.
Dus meteen de verzekering afgesloten en daar zit ik nog steeds bij.
5. De eerste tegenslag
Voor mijn werk moest ik naar Amersfoort toe, om eens mee te kijken bij een ander bedrijf hoe het daar loopt en hoe ze daar te werk gaan. Ik kon een auto gebruiken van de zaak, maar ik heb een MR2! Yep, daar ga ik mee!
De zon scheen, dakje eraf en rijden maar! Maar op de snelweg werd het toch wel koud, dus gestopt bij een benzine station en daar de dakjes er weer op gedaan. Verder gereden en binnen no-time was ik in Amersfoort.
Na een dagje mee te hebben gekeken en ervaring op te doen was het weer tijd om terug naar huis te rijden. En voor de verandering stond ik in de file op de meest linkse baan van een 3-baans weg. Het regende en net toen ik me bedacht dat ik lekker droog zat in m'n warme wagentje, ging de temperatuur omhoog. Ook kwam er rook voorin de auto omhoog. Dat kon maar 1 ding zijn; de radiateur. Bij een MR2 zit de motor achter en het enigste wat voorin zat is de radiateur, op het reserve wiel en accu na, maar die roken niet zo hard.
Knipperlicht naar rechts, maar niemand liet me ertussen. Nog even en dadelijk draait de motor in de soep! Met veel geduw toch op de vlugtstrook kunnen komen en auto uitgezet. In de harde en koude regen uitgestapt en de kap opengezet. Yep, de radiateur is naar z'n grootje. Ik stond er een 5 minuten en toen kwam er een auto aan van het wegbeheer. Ik werd een stuk meegesleept omdat het een gevaarlijke plek was. M'n auto werd aan de andere auto vastgemaakt en ik werd weg gesleept. Dat ging soms met een behoorlijke stoot, dus ik zat totaal niet op m'n gemak in de auto. Toen de auto en ik op een veilige plek stonden heb ik de ANWB gebelt, ze sturen iemand langs.
De zon scheen weer en het was weer prachtig weer. Toen maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een foto'tje te schieten;
In de tussentijd mijn kameraad gebelt, misschien dat hij een idee heeft hoe we het kunnen oplossen. Een foto gemaakt van de radiateur en doorgestuurd. Dit is de foto;
Dat is een behoorlijk gat van ongeveer 1 a 2 cm breed. Ik had geen gaas ervoor zitten dus als er een steen tegenaan komt, raakt het meteen de radiateur. M'n kameraad kwam ook richting mij, om te kijken of hij er iets aan kon doen. Dat was echt tof.
Na ruim een uur kwam de ANWB aan rijden en ging kijken of ze me konden helpen. Hij had een flesje bij m'n koelvloeistof gemikt, dat ervoor zorgt dat het gat in de radiateur wordt gedicht. Ik had al zo'n idee dat het niet zou werken aangezien het een behoorlijk gat is. Maar ze adverteerde toen met zo'n reklame van; Dus jij denkt dat je verstand van auto's hebt? Hmmm... Ik had eerlijk gezegd het idee dat de auto dadelijk zou ontploffen!
Uiteindelijk gaf hij het bij het 3de flesje op, waarna ik een bedrag moest afrekenen. Ik had amper geld bij omdat ik net daarvoor een broodje en wat drinken had gekocht, en pinnen kon niet. Dus gelukkig matste hij me.
M'n kameraad kwam er ook aan maar stond op de verkeerde rijbaan. Balen, maar ik kon een klein stukje verder. De koelvloeistof lekte niet meer zoveel dus ik ben ingestapt en verder gereden. Na 3Km ging de temparatuur meter weer omhoog. Snel de auto aan de kant gezet en de motor uitgezet. Ik hoorde het achter me borrelen, dus er ging iets helemaal niet goed. Opnieuw de ANWB gebelt en ze zouden weer iemand langs sturen. Vlug gezegd dat ik echt weg gesleept moet worden, want er moet een nieuwe radiateur in. Na een paar keer aandringen en erop wijzen dat een monteur het echt niet kan maken, stuurden ze een sleepwagen.
M'n kameraad kwam weer terug gereden en even later stond hij achter me. Snel in zijn auto gekropen aangezien het toch wel koud was zonder verwarming. Nog even een foto geschoten;
De nacht was inmiddels aangebroken en rond 21:00 uur kwam er een sleepwagen. Aardige kerel. Hij had er eigenlijk geen zin in, maar zat niet te zeuren ofzo. Auto versleept naar thuis, en die kerel nog een tientje gegeven als bedankje.
De radiateur werd later gereviseerd en terug geplaatst door m'n kameraad. Ze hadden een beugeltje verkeerd omgezet, maar de radiateur kon wel fatsoenlijk terug geplaatst worden. Meteen wat race-gaas ervoor gezet, zodat het toch iets veiliger is. Wederom moet ik mijn kameraad bedanken voor zijn hulp, tijd en inzet. Bedankt jungske!
6. Das Autobahn, jawohl!
Zelf ben ik niet zo'n scheurneus dus heb ik nog redelijk netjes met de MR2 gereden, bang dat ik hem zou crashen. Maar toch wil je weleens weten hoe snel de auto nog is na al die jaren. De auto is toch uit 1990 en er zullen vast wel een paar paardjes zijn gestorven.
Dus touren maar! Samen met m'n kameraad die ook een MR2 heeft lekker rond getoured. Tot hij het idee had om even naar duitsland toe te gaan. Niet voor het bier en de bockworst, maar voor de Autobahn! JAAAAAH!
Het is ongeveer 30 minuutjes rijden naar Duitsland, dus dat was goed te doen. Samen naar Duitsland gereden en echt iedereen is daar aan het racen! Golf R32, Audi's, BMW's; noem het maar op. De gemiddelde snelheid was naar eigen schatting rond de 200 Km/U! Ja maar wacht, dat kan ik ook! Dus flink de emmer op de staart getrapt en rijden maar! Het gevoel van snelheid is echt absurd. Als je daarbij nog een paar lekkere harde Drum 'n Bass nummer op hebt staan klopt het echt allemaal! Heerlijk! Ik krijg nog steeds kippevel als ik daaraan terug denk
Op de terug weg echter, op ongeveer 30-45 minuten van m'n huis, klonk er een vreemd geluid achter me. Als ik gas gaf klonk het alsog er veel uitlaatgassen ergens anders uitkwamen ipv uit de uitlaat. Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit.
Ergens geparkeerd en m'n kameraad zag vrijwel meteen wat er was gebeurd. De lambdasonde was eruit geknald. Huh!?
Ja, maar die moet toch echt terug erin. Ik had echt geen idee waar dat ding in moest, dus m'n kameraad klom half op de auto om het terug te schroeven in het uitlaatspruitstuk. Aangezien de motor gloeiend heet was, verbrande m'n maat zich aan het uitlaatspruitstuk. Dat was balen. Echt balen. Maar toch wil ik nogmaals bij deze m'n kameraad bedanken daarvoor! Zonder zijn hulp was het een hopeloos geval.
7. De uitlaat
Vanaf aanschaf van de auto was ik niet zo tevreden met de uitlaat. Diverse malen rond wezen kijken maar toch niet de uitlaat kunnen vinden die ik wilde hebben. Op een gegeven moment werd de herrie in de auto zo erg, dat ik de muziek niet eens hoorde, en die stond echt vreselijk hard! Een paar keer met Gungum de gaatjes dichtgeplakt, maar dat hield niet lang vol. Na 3 bakjes Gungum erop gesmeerd te hebben werd ik het een beetje zat. Een andere uitlaat, een originele, met uitlaatspruitstuk en flexibelstuk overgenomen van een mede forum lid. Gelukkig zat hier een nieuwe lambdasonde bij, want de oude schoot er nog steeds elke keer uit. De schroefdraad in het uitlaatspruitstuk was helemaal weg. Ook dit weer met Gungum dichtgeplakt, maar ook dat bleef niet goed zitten.
Ondertussen was ik zelf teveel aan het beunen aan de auto, waardoor het telkens slechter werd. Toen stond ik even stil bij de gedachte toen ik de auto kocht. Ik wilde niet dat er werd gebeunt met m'n auto. En nu doe ik het zelf.
8. De switch
Rond die tijd kwamen we er ook achter dat de MR2 steeds meer minpunten had. Na een bezoekje te hebben gebracht bij Willie Hermans, een MR2 specialist in Volkel, toch tot de conclusie gekomen dat het een bodemloze put is. De MR2 heeft een keer een ongeluk gehad, en er was zowiezo gekloot met de elektronica door een vorige eigenaar. De motorkap, achterklep en diverse andere onderdelen zaten er scheef op en de roest werd overal erger.
Toen kwam een andere MR2 in beeld. Hiervan was de motor kapot gegaan, waarschijnlijk was de koppakking verbrand. Verder zag deze MR2 er goed uit, dus weer overlegd met m'n kameraden en besloten een bezoekje te brengen. Samen naar Bergen op zoom gereden en de MR2 bekeken. Deze zag eruit zoals ik mijn eigen MR2 in gedachte had, zoals die moest worden. Alles zag er degelijk uit en diverse dingen waren al vervangen. Verder nergens ook maar 1 roest plekje te zien. Dus mijn besluit was al genomen; deze gaat met MIJ mee naar huis!
Via via met best veel moeite een auto ambulance uit 1970 kunnen regelen en een week later terug gereden.
Ik dacht dat mijn MR2 ontzettend veel herrie maakte, maar in die autoambulance was het zeker geen pretje!
Maar ik mag niet klagen, als we die niet hadden had ik de MR2 niet kunnen ophalen.
9. Dat was het dan
Nu, na bijna een jaar op 2 weken na te hebben gereden met een MR2 kan ik maar 1 ding zeggen; ik wil meer!
Hoe brak de auto ook was, ik heb ervan genoten om ermee te rijden. Geen enkele andere auto kan tippen aan het gevoel dat ik krijg tijdens het rijden in een MR2 SW20. Ik vind het design nog steeds erg mooi, het gevoel dat je krijgt als je gas geeft en het gezicht van iemand die net heeft verloren van een kleine dragrace tegen je MR2 is en blijft gewoon leuk. Ik heb nog zitten twijfelen aan een 3S-GTE (Turbo), maar ik blijf toch bij een 3S-GE. Een Turbo kan misschien meer snelheid geven, maar een 3S-GE is voor mij in ieder geval snel zat.
Ondertussen is er nog het nodige gebeurt met de 2de MR2. De updates staan al op mijn website (
http://www.Project-MR2.nl) maar die worden zsm hier nog gepost. Ik heb alleen niet zoveel tijd meer, dus dit doe ik in de loop van de week
![Dux Blij Thumb Up :dux-blij_thumb-up:](./images/smilies/dux-blij_thumb-up.gif)