Kantel zuigers 4AGE 1986

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

bonno
Chris Arnouts wrote:Misschien een raare tip maar controleer eens of je uitlaatspruitstuk goed vast zit of dat er geen scheuren in zitten.

Voor mijn revisie had ik ook een soort ratelend geluid bij mijn motor als tie koud was. Bleek dat er een paar scheurtjes in het spruitstuk zaten. Deze heb ik toen laten lassen bij Willie Hermans. Kostte toen d'r tijd iets van 90 gulden per scheur.

Dit verhaal heb ik ook gehoord van de vorige eigenaar van mijn supercharger blok. Toen hij de charger (complete auto) ging kopen hoorde hij bij de proefrit een soort ratel in het blok. De vorige eigenaar bevestigde dit en dacht dat het blok om zeep was. Hij heeft hem alsnog gekocht. Bij het nakijken bleek dat het uitlaatspruitstuk op 2 punten niet goed vast zat. Hierna was de ratel gelijk weg.

Succes
Chris

Goede tip inderdaad.
Ik ben 5 Juni ook erbij in Zoetermeer.
Misschien is er dan een kenner die het gelijk hoort of er iets mee is.
bonno
Ik denk het probleem opgelost te hebben.
Het vreemde gebonk was misschien afkomstig van lucht in het koelsysteem.
Omdat de beruchte kachel buis verrot was. Dit was ongemerkt al veel langer kapot, maar het wordt pas hinderlijk als zich straaltjes water onder de auto vertonen ipv druppels.
Kachel buis vervangen is een helse klus omdat de benzine tank eruit moest.
Het is gelukt. Ik heb alleen nu een nieuw probleem
Omdat de motor heel vies was door alle koelvloeistof heb ik hem afgespoten.
Nu loopt ie op 2 cylinders, maar alle bougies vonken.
Waar moet ik dat probleem verder zoeken ?
Brum
Bougiekabels en bobinekabel droog maken.
Ook de verdelerkap van binnen en buiten droog maken met papier van b.v. keukenrol, dit neemt het beste vocht op.
Heb dit probleem zelf ook al eens gehad.

Heb je nog een goede kachel buis kunnen krijgen of heb je de oude gerepareerd?
Leliev
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Jaja, sloof maar uit met je mooie kachelbuis..
RowanMR2
Ach, in ieder geval is het rare geluid nu weg :)
bonno
Leliev wrote:Jaja, sloof maar uit met je mooie kachelbuis..

Je ziet er niks meer van na montage. :075: :3gears:
bonno
Brum wrote:Bougiekabels en bobinekabel droog maken.
Ook de verdelerkap van binnen en buiten droog maken met papier van b.v. keukenrol, dit neemt het beste vocht op.
Heb dit probleem zelf ook al eens gehad.

Heb je nog een goede kachel buis kunnen krijgen of heb je de oude gerepareerd?

Jawel ik heb een andere buis gevonden, bij een AW11 Crosser.
Die was nog goed, maar niemand weet voor hoelang.
Het is een sluipend probleem voor veel MR2's
De buis is niet meer nieuw te krijgen.

Helaas loopt de auto nog steeds niet. Het is toch iets anders dan de verdelerkap. Ik krijg hem nog niet gestart.
bonno
Leliev wrote:Jaja, sloof maar uit met je mooie kachelbuis..

:3gears:
tweakmaster
Type MR2: AW11
heb je na het monteren van de tank je benzine pomp wel aangesloten? zekeringen gechecked?
bonno
tweakmaster wrote:heb je na het monteren van de tank je benzine pomp wel aangesloten? zekeringen gechecked?

Ik ben er wel mee thuis gekomen, maar daarna heb ik de motor afgespoten.
Foute beslissing.
Daarna liep hij wel goed totdat na een paar kilometer de motor begon te sputteren, maar de bougies vonken en de startmotor gaat nog rond.
Hij liep toen op 2 of 3 cylinders.

Zekering, ja dat moet ik nog controleren. Zou kunnen :::|
Misschien is er kortsluiting geweest.

Ik heb vandaag hulp dus ik hoop dat het simpel is.
RowanMR2
Deze motortjes zijn gewoon te gevoelig voor afspuiten, dat lees ik zo vaak :( Heb het zelf ook al een paar keer gehad, nu laat ik het motortje gewoon vies worden ;D

Alles goed droog maken, verdelerkap, bougies, en de bougie-geul (tussen de kleppendeksels in). Dan krijg je er waarschijnlijk wat meer puf uit
bonno
RowanMR2 wrote:Deze motortjes zijn gewoon te gevoelig voor afspuiten, dat lees ik zo vaak :( Heb het zelf ook al een paar keer gehad, nu laat ik het motortje gewoon vies worden ;D

Alles goed droog maken, verdelerkap, bougies, en de bougie-geul (tussen de kleppendeksels in). Dan krijg je er waarschijnlijk wat meer puf uit

Je hebt helemaal gelijk.
De bougie geul is wel droog, maar hij start niet.
Het enige dat ik kon ontdekken was wat witte prut rond de bougie op de onderkant van de bougie stekker
Misschien dat iemand dit bekend voorkomt.
Maar er is ook heel wat koelvloeistof over de motor gegaan.

En er viel me nog iets op. De zuinigheids indicator is pas vernieuwd, voor sommigen een nutteloos ding.
Het groene lampje ging niet meer uit, zelfs niet bij volgas.
Normaal brand er steeds een rode of een groene, maar ik moest wel naar 6500 rpm om de groene uit te krijgen.
Toch een lekke koppakking , of gewoon water in de sensor ?
RowanMR2
Lekke koppakking zal geen invloed hebben op groene of rode lampjes en wanneer ze aan of uit gaan.. Denk dat je eerder de sensor na moet kijken, of misschien de vacuüm-slang die naar de schakelaar loopt. En je hebt gelijk, het blijft een nutteloos ding!

De witte prut (was dit hard en brokkelt het af of is het meer een soort van zalf of tandpasta?) gewoon even goed schoonmaken en afdrogen.
bonno
RowanMR2 wrote:Lekke koppakking zal geen invloed hebben op groene of rode lampjes en wanneer ze aan of uit gaan.. Denk dat je eerder de sensor na moet kijken, of misschien de vacuüm-slang die naar de schakelaar loopt. En je hebt gelijk, het blijft een nutteloos ding!

De witte prut (was dit hard en brokkelt het af of is het meer een soort van zalf of tandpasta?) gewoon even goed schoonmaken en afdrogen.

De witte prut was zacht. De motor was inderdaad helemaal nat bij de bougies.
Het water stond tot aan de bovenkant bougie.
Daardoor sloeg de vonk over naar van alles behalve de bougie.
Bedankt voor de hulp.
De motor liep meteen na het droogmaken.

:slotje3: hier kan een slotje op.
Locked