3VZ-FE: Ik zoek een paar links, iemand?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

AlexD
Hallo Mensen,

Ik heb ergens een leuke 3VZ-FE zien liggen met ongeveer 140dkm er op.
Nu vroeg ik me af zodra ik het blok koop of ik nog dingen moet vervangen direct om hem te tunen.

Ook was ik nieuwsgierig of het uit maakt welke 3vz-fe het is? want bv < 95 model heeft 188pk en > 95 model is 200pk.
Nu komt het blok in een '92 MR2 te liggen.
Moet ik dan ook het < '95 model pakken of is 95-2000 ook nog OBD1 ?

Verder wat ik me afvroeg, waar kan ik in vredesnaam een turbo spruitstuk vinden (eventueel twin turbo) voor de 3VZ-FE?

De intercoolers zitten vaak boven in de hoek (links boven en ergens achter).
of is het beter om single turbo te nemen en SC ?

Heeft iemand eventueel nog links die ik kan door kijken om de spullen te kopen die ik nodig heb?

Ik weet dat de 3VZ-FE een behoorlijk sterk blok is, en je moet hem porten om het allemaal goed te doen.

Drijfstangen van het blok waren al goed, maar de zuigers iets minder?

Heeft iemand een adres / prijs opgave voor:(inbouwen in nederland graag)

- Porten van 3VZ-FE
- Inbouwen 3VZ-FE in een SW20 model 91-94
- Eventueel inbouwen van andere zuigers (als dit nodig is)
- Adres/webshop voor turbo spruistuk SW20 (eventueel de rest van de uitlaat ook)

Verder, heb ik persee de SMT6 nodig? of kan ik de stock 3VZ-FE ecu gebruiken?

owja, nog een klein vraagje om te kijken of mijn info nog beetje actueel is.

3S-GTE bak + assen passen op de 3VZ-FE, dat weet ik nog.

maar welke vliegwiel moest ik gebruiken en welke koppeling?
Die van de 3vz, 3s-gte of 3s-ge?

Alvast Bedankt

Gr

Alex
MarcoTwo
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
In Europa hebben we alleen de 188 pk 3VZ.

SMT-6 is niet meer te krijgen (die gebruik je natuurlijk met de originele ECU van de 3VZ-FE, bij voorkeur de M/T versie die hier heel erg zeldzaam is :) ), tegenwoordig zit je aan de duurdere opvolger vast.

Is zeker noodzakelijk als er dingen veranderen. Met turbokits (spruitstukken e.d. zullen dan custommade worden, Joshma wil de uitdaging nog altijd aan gaan) of compressor is een standalone nog wat beter.

Vergeet ook niet om de remmerij en het onderstel aan te passen! Oh ja, denk ook vantevoren na over het budget, met dit verhaal ga je snel naar de 10 a 15 mille toe.;)

Vliegwiel: 3S-GTE aanpassen of het handigste (en gelijk heel mooi qua upgrade) een alu Fidanza voor de 3VZ-FE handgeschakeld.

Verder kun je e.e.a. opsteken/vinden in het VZW20 topic hieronder.

showthread.php?t=8590
mr2PUNTfreak
Type MR2: AW11
10 a 15 mille, are you n.....
Waar zit dit hem in? Zo'n blok kun je volgens mij heel wat goedkoper scoren.
Een upgrade van de remmen doe je voor een paar honderd euro.
Als dat geintje me 15 mille ging kosten kocht ik me wel wat anders....
Surferdude
Maar jij bent dan ook geen echte liefhebber.. ;D
mr2PUNTfreak
Das waar.:P
Hou em liever origineel, brengt ie meer op......
Misschien dat ik em geel laat spuiten, schijnt die ook uniek van te worden, en je raakt hem nooit meer kwijt.:X ;D
Arnie
Zere vingers van het typen..
mr2PUNTfreak wrote:10 a 15 mille, are you n.....

Blok reviseren + andere zuigers, 2 turbo's,intercooler, uitlaatspruitstukken (maatwerk), standalone regelunit, turbo versnellingsbak + assen enz., remmen aanpassen, een hele berg aan kleine onderdelen zoals BOV's, leidingwerk e.d.
Dan nog het inbouwen...
Denk dat 10 mille aardige in de buurt komt voor een twinturbo setup.

Alleen een V6 is natuurlijk veel goedkoper, denk dat je dan voor zo'n € 3000 inclusief inbouw al een heel eind ben.
mr2PUNTfreak
Arnie wrote:Blok reviseren + andere zuigers, 2 turbo's,intercooler, uitlaatspruitstukken (maatwerk), standalone regelunit, turbo versnellingsbak + assen enz., remmen aanpassen, een hele berg aan kleine onderdelen zoals BOV's, leidingwerk e.d.
Dan nog het inbouwen...

Alleen een V6 is natuurlijk veel goedkoper, denk dat je dan voor zo'n € 3000 inclusief inbouw al een heel eind ben.
Maar Marco heeft geen turbo's, dus vandaar mijn opmerking 10 tot 15 mille, voor een V6 swap, no way.;)
Arnie
Wij weten niet wat hij bij Joshma heeft moeten afrekenen ;D;D
Arnie
Oh en even on topic :

http://forums.twobrutal.com/

http://www.mr2.com/forums/v6-owners-group/

Op deze fora kan je al een heleboel informatie vinden.
AlexD
Hey hey,,
Bedankt voor jullie reacties.
De meeste info wist, ik wel maar even kijken of nog alles klopte.
Bedankt over vliegwiel, de turbo/twin turbo was puur een idee voor eventueel latere upgrade.

Het blok kost 350 euro + 50 euro verzendkosten.

Heeft 14xxxxx km er op, deijne heeft hem ook liggen voor 500 trouwens.
Dus de kosten voor het blok zijn het niet persee, inbouwen dat ligt er dus heel erg aan wat die gene vraagt voor het inbouwen.

Heb al iemand gevonden die doet het rond de 1000 euro, maar dat is een honda inbouwer dus ik heb liever iemand die met toyota werkt en dus weet waar hij/zij mee bezig is.

Nog bedankt over het vliegwiel, maar welke koppeling moet daar op? :)

P.s. topic had ik al helemaal door gelezen :)

Thx allemaal :)
Arnie
Zit bij dat blok ook de regelunit enz ?
Een los blok ben je er nog niet mee.
MarcoTwo
mr2PUNTfreak wrote:10 a 15 mille, are you n.....

Vergeet niet wat twee turbo's of 1 turbo en 1 supercharger kosten, plus aanpassingen en in/uitlaattraject aanpassen, standalone + diverse malen aanpassen op de rollenbank, plus donormotor + de benodigde spullen vervangen, het arbeidsloon. De aanpassingen van remmerij en onderstel en wat andere upgrades (metertjes, shortshifter e.d. komt daar natuurlijk nog bij).

Met alle losse delen gaat het ook erg snel, als ik zo terug kijk, verwacht ik dat het nog meer gaat kosten als je alles goed aan pakt.

Ik weet wat ik in 2009 uitgegeven heb en daar koop je een paar mooie MR2's W2 voor.;)
MarcoTwo
Arnie wrote:Blok reviseren + andere zuigers, 2 turbo's,intercooler, uitlaatspruitstukken (maatwerk), standalone regelunit, turbo versnellingsbak + assen enz., remmen aanpassen, een hele berg aan kleine onderdelen zoals BOV's, leidingwerk e.d.
Dan nog het inbouwen...

Yep, dat bedoel ik, maar als je het moet laten doen, kom je er met die 10k niet als je het goed doet.

Als ik zo terug kijk: goede motor met weinig kms via sloperij CAR was al snel 1.500-1.700 euro met garantie, alle losse onderdelen vervangen (incl. snaren, waterpomp, ontstekingsdelen, platina/iridium tough bougies, vloeistoffen, turbo koppeling, wat schoonmaken en spuiten... oh ja, koppakkingen vervangen is hard nodig bij deze motor, inbouwen en wat bijbehorende aanpassingen... was je rond de 4.000 euro kwijt (bij Woodsport ga je het allang niet meer hiervoor redden).

Ga je dan nog de cilinderkoppen uitgebreid bewerken, Fidanza vliegwiel laten overkomen e.d. gaat het metertje ook weer leuk tikken. Wat denk je wat mijn 24 nieuwe klepseals gekost hebben, is ook weer een paar honderd euro, met veel van zulk soort dingen loopt het snel op.

SMT-6 monteren en programmeren (twee sessies op de dyno bij mij gedaan), nieuwe K&N er op, weer richting een rooitje (het voorgaande ook, nu ook niet meer overigens).

Pak je gelijk dingen mee als de wielophanging (later type achterbrug), nieuiwe pu bussen, gele Koni's vervangen, Eibach veren, fuseekogels allemaal vervangen, set goede gebruikte 96 remklauwen + hoofdremcilinder, nieuwe gegroefde remschijven en EBC RedSTuff (relatief een koopje, volgende keer yellowstuff trouwens), wat extra meters + sensor + houder, wat spul van Sony, shortshifter, TRD pookknop, Momo stuur + naaf en wat andere dingen waar ik zo niet op kom (allemaal in het topic te volgen).

Ik weet dat ik voor datgene bij elkaar al een leuk bedrag af heb moeten tikken bij elkaar (daar koop je tegenwoordig een Twingo turbodiesel voor). Dat is het zeker wel waard op de lange duur, alleen krijg je het nooit meer terug zoals veel modificaties.

Ik weet dat een turbo ombouw ongeveer het motorverhaal over de kop liet gaan zonder spannende dingen, gebruikte turbo en met een gebruikte compressor het iets minder was.

Kijk ook maar eens wat het TRD SC ombouwproject Gidon al gekost heeft (€ 7.500), waarbij hij veel zelf gedaan heeft. Dan valt het bovenstaande nog aardig mee.

mr2PUNTfreak wrote:Maar Marco heeft geen turbo's, dus vandaar mijn opmerking 10 tot 15 mille, voor een V6 swap, no way.;)

Het ging over het kostenplaatje van de topicstarter. Maar met die 10 mille kon ik het niet redden met alles bij elkaar.;)

AlexD wrote:Hey hey,,

Het blok kost 350 euro + 50 euro verzendkosten.

Heeft 14xxxxx km er op, deijne heeft hem ook liggen voor 500 trouwens.
Dus de kosten voor het blok zijn het niet persee, inbouwen dat ligt er dus heel erg aan wat die gene vraagt voor het inbouwen.

Heb al iemand gevonden die doet het rond de 1000 euro, maar dat is een honda inbouwer dus ik heb liever iemand die met toyota werkt en dus weet waar hij/zij mee bezig is.

Nog bedankt over het vliegwiel, maar welke koppeling moet daar op? :)

P.s. topic had ik al helemaal door gelezen :)

Thx allemaal :)

Dat is een koopje! Daar kun je het nog eens voor doen (mits alles erbij zit en de boel gezond is (lektest/compressietest gedaan?) en er garantie op zit, doet diegene voor die 1.000 euro alles ook vernieuwen en het uitlaatdeel custommade aanpassen?

Ik weet één ding dat je die prijs als vast moet af zien te spreken.;) Daar gaat hij spijt van krijgen. Zelfs als hij de motor niet uit elkaar haalt (zou ik niet aan beginnen) en er zo in propt, is het al een actie waar je zelf niet voor hoeft te gaan tobben.
MarcoTwo
mr2PUNTfreak wrote:Een upgrade van de remmen doe je voor een paar honderd euro.

Bij sloperij CAR ben je al een aantal honderd euro verder voor alleen al de gebruikte remklauwen + remcilinder (met inlevering van een goede oude set), zoek er dan nog geschikte nieuwe schijven en remblokken bij rondom. Zoek je het voor minder, moet je het nét treffen.

Vaak ben je meer kwijt (CAR is op zich niet onredelijk qua kosten) en op het moment dat je het bijna nodig hebt, ben je gebonden aan wat er aangeboden wordt op dat moment. Toen was dat minimaal.

Via CRN is het voor niet te veel goed te doen via Ebay en enig onderhandelen voor een totaalplaatje (ik was een goede 300 euro kwijt zoiets, toen was de koers nog erg gunstig) voor gegroefde remschijven met zinkcoating + EBC RedStuff.
AlexD
Arnie wrote:Zit bij dat blok ook de regelunit enz ?
Een los blok ben je er nog niet mee.
ik heb al eventjes gevraagd wat hij helemaal compleet kost, op de bak na :)
MarcoTwo
Dat is echt een koopje als alles goed is en er inderdaad bij zit.

Alle plannen zijn een leuke uitdaging, vergeet ook niet om de koeling FLINK aan te passen (extra blazers, grote alu radiateur, flinke oliekoeler(s) erbij, etc.

Gezien de investeringen moet de basis MR2 wel heel er mooi en goed zijn en als je het goed doet (incl. GOEDE (geen Chinese prullen) bigbrake kit met zoveel pep), gaat dit veel meer kosten dan wat velen denken. Het zou me niets verbazen als het met een 2 gaat beginnen alles bij elkaar. En zelfs een goede basis, wil geen garantie geven op een goede en betrouwbare afloop.

Ik zou er nog diep over nadenken!;)

Voor dat geld kun je ook een hoop leuks met veel pep kant en klaar (of makkelijk en betrouwbaar te tunen) kopen, waarbij de basis nog altijd meer waarde blijft houden omdat bijvoorbeeld een Skyline of Impreza of Supra van zichzelf al leuke power heeft en duurder zijn in aanschaf.

Als ik zelf zou mogen adviseren: laat de V6 goed nakijken en zoveel mogelijk vernieuwen, geniet daarvan en die geen gekke en kostbare dingen.;)
Als ik in de toekomst had kunnen kijken, zou ik het ook anders gedaan hebben (lees: de keuze die ik toen had tussen twee, heb ik inmiddels allebei gedaan/genomen). Dat wil niet zeggen dat ik spijt heb, maar achteraf zou ik het olieverbruik anders aangepakt hebben (of niet) voor minder geld, zoals een pasklaar te wisselen VVT-i Beams (of tussentype 3S-GE) om de MR2 erbij te kunnen houden. Of de V6 zonder al te veel poespas.

Ongemerkt vliegen de honderdjes er wekelijks snel uit als je bezig bent met dingen verzamelen enzo. Het lijkt wel een huisverbouwing (alleen blijft dat meer waarde houden).:P
Huub
Ik lul al aardig mee !
Leuk initiatief! En met wat verstand kun je de kosten echt wel binnen de perken houden hoor! Ik rij nu al jaren mijn MR2 mer V6 en krijg nog steeds een smile op mijn gezicht als ik start :D

Succes met je project!
Post Reply