Rokende Radiateur (?)

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Brainfreezz
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
Hey jongens,

ik heb nu al 2x gehad dat na een ritje er rook onder de auto vandaag kwam aan de voorkant. Ik kon niet goed zien of het uit m'n radiateur kwam. (ter info, het is witte rook :P)

De motor start nog wel, maar of het nou verstandig is om er mee te gaan rijden....?

Hoop dat jullie weten wat het is :)
Zit ook nog te denken aan een lek in de slang van de kachelradiateur...

Greetz,
Alexander
Jona1985
Zere vingers van het typen..
Ik zou zo gouw mogelijk een garage op zoeken die je wil helpen..
Dat laatste heb ik niet veel geluk mee gehad de laatste tijd, ik vind wel een garage, maar echt helpen doen ze niet....
krijger
Als het de radiateur is, kan het elk moment harder gaan lekken. Je kunt nooit van te voren voorspellen, wanneer het hard gaat lekken. Dat had ik zelf gemerkt met Duderstadt. :P
The Stig
Eitje erin...:P
krijger
The Stig wrote:Eitje erin...:P

Kijk eens waar je de koelvloeistof bijvult... :P Dat gebeurd niet bij de radiateur zelf. :P
Brainfreezz
Ik lul al aardig mee !
Ik hoor ook net van mn moeder (vraag niet waarom zij erin rijd!) dat ze de motor hoorde fluiten. Dus dat ding stond waarschijnlijk te koken...?
Maar ik heb er zaterdag nog een best stuk (40 km) mee gereden, en toen was de temperatuur gewoon normaal.
krijger
Dan zou ik de fluitketel maar eens nakijken. ;)

Even kijken of je nog wel voldoende vloeistof erin hebt en waar hij lekt.
The Stig
Brainfreezz wrote:Ik hoor ook net van mn moeder (vraag niet waarom zij erin rijd!) dat ze de motor hoorde fluiten. Dus dat ding stond waarschijnlijk te koken...?
Maar ik heb er zaterdag nog een best stuk (40 km) mee gereden, en toen was de temperatuur gewoon normaal.
Was ze geen thee aan het zetten....:adhd:
TOY-ota
Ik lul al aardig mee !
als je radiateur lekt zou je koelvloeistof moeten verliezen. Dit peil kun je eenvoudig controleren.

Je hoeft niet meteen het ergste te denken. Grote kans dat je gewoon rook uit je uitlaat hebt gezien. Houd in ieder geval wel je temperatuur meter in de gaten.
Green Goblin
Brainfreezz wrote:
ik heb nu al 2x gehad dat na een ritje er rook onder de auto vandaag kwam aan de voorkant.
TOY-ota wrote:Grote kans dat je gewoon rook uit je uitlaat hebt gezien.
Waar zit bij jou de uitlaat TOY-ota ? 8)
TOY-ota
Ik lul al aardig mee !
Ik probeer de uitlaat achter me te houden ;D

De rook hieruit kan bij stilstand ook aan de voorkant zichtbaar worden. Bijvoorbeeld door een klein beetje wind in de juiste richting.

Een lekke radiateur heb ik nog nooit zien roken. Deze lekken of sissen, maar roken :huh:
Dirk
Ik lul al aardig mee !
Mijn lekke radiateur rookte anders wel, klein gaatje erin en met koud weer zoals nu zie je het dan gewoon stomen hoor.

Wss of de slang lek of de radiateur is lek. Doorrijden is op zich geen groot probleem, als je maar bij blijft vullen (afhankelijk v/d grootte v/h lek uiteraard) wel z.s.m. laten maken.
Brainfreezz
Ik lul al aardig mee !
Dirk wrote:Mijn lekke radiateur rookte anders wel, klein gaatje erin en met koud weer zoals nu zie je het dan gewoon stomen hoor.

Wss of de slang lek of de radiateur is lek. Doorrijden is op zich geen groot probleem, als je maar bij blijft vullen (afhankelijk v/d grootte v/h lek uiteraard) wel z.s.m. laten maken.

Ik ga er dit weekend even goed naar kijken, jullie horen van me :)
Bedankt voor jullie ideeën over de oorzaak!
Harley-man
De MR2 van Brainfreezz staat nu weer thuis (heb hem opgehaald en naar huis gesleept).

Waarschijnlijk is de radiateur geploft, maar dit kan ik alleen op een brug goed bekijken; dit gebeurt waarschijnlijk zaterdag.

Olie en kleur olie nog goed (geen wit/creme aan de vuldop en pijlstuk, dus geen geplofte koppakking gelukkig ;D).

Als het de radiateur is, wie heeft er dan nog een goed adres voor een gereviseerde of nieuwe?
EmmerRob
Knop gevonden hoor !
Ik herken je verhaal helemaal, bij mij was er een heel klein gaatje in de radiator. Ik heb een radiator gekocht van valeo, omdat ie beter geprijsd was. Het enige nadeel, kwam ik achter, is dat er geen ontluchtingsnippel boven de op radiator zat.Dat is wat meer werk met afvullen.
Apple Martini
Ik lul al aardig mee !
Harley-man
Vanochtend de radiateur gecheckt met gewoon water; is inderdaad zo lek als een mandje. Direct de radiateur gedemonteerd; ben nu op zoek naar een (gereviseerde) nieuwe, maar € 359,00 vindt ik wel een beetje te veel van het goede :-/

To be continued.....
Green Goblin
Ga even op zoek naar een radiateurservice bedrijf. Die vervangen dan gewoon het binnenste gedeelte, scheelt je de helft meestal.
Harley-man
Nou, de onderbak is redelijk gaar, dus dit exemplaar is volgens mij niet meer te reviseren. Maar kan het natuurlijk altijd vragen of dit nog een optie is....

Overigens lekker gesleuteld aan de MR2; was voor mij alweer een tijd geleden. Vroeger lag ik (bijna) elke zaterdag onder m'n Ford Capri V6 ;D
Post Reply