Niet enkel de luchtfilter moet origineel blijven om geen verlies te doen, maar ook moet je de originele uitlaat en kat plaatsen. De Beams ECU is zeer gevoelig, ik heb het aan de hand gehad met de paarse van Dietmar, skytune uitlaat en racekat eronder en toen ging de co waarde omhoog. We hebben toen alles geprobeerd om het terug goed te krijgen, enkel de originele uitlaat terugplaatsen hielp. Met het luchtfilter is het net hetzelfde.
Je kan het natuurlijk wel veranderen als je voor een stand-alone gaat, dan zal je waarschijnlijk wel veel winst kunnen boeken met verschillende mods.
Groeten
TRD2000 (wim)
Beams swappen
Moderator: Pieten
phaebo wrote: Aangezien mr2 beams minder voorkomen dan de celica beams motoren komt er waarscheinlijk een motor in van een celica, met aangepaste kabelboom voor de mr2.
Hoe zit het met de uitlaat/ lambda sensor? Kan ik die van een 1991 N/A gebruiken ? en kan ik dan de lambda sensor gewoon over klikken.
Uitlaat van een 1991 oftewel de 156pk versie kan je niet gebruiken, zelf heb ik de orginele maar de 175 pk versie 1994+ past wel!
Lambda sensor van de 175pk versie past ook gewoon, je kan de lambda van de 156 pakken maar dan moet je de stekker aanpassen want deze past niet, het singaal is allemaal hetzelfde bij de lambda sensoren(mits 4 draads).
Meestal krijg je gewoon de orginele wel bij de swap, net als de celica b-pijp, welke dus niet past onder de mr2.
Hoe zit het met de koelwater kanalen? Aangezien een celica de radiateur heeft om koelvloeistof bij te vullen en de mr2 een apparte aansluiting heeft op het motorblok om koelvloeistof te vullen.
Hiervoor kan je bij de dealer de orginele vulnek bestellen waardoor je het weer volgens de mr2 manier kan doen. (part number heb ik nog wel ergens)
Of je kan een universeel T-stuk kopen welke je tussen de leiding zet (niet mooi. kost meer maar doe het goed = orgineel)
Ik heb ook wat dingen gelezen over problemen met de luchtmassa meter. Dat er met een open luchtfilter problemen mee komen.
Is erg gevoelig wil nog wel is stuk gaan, open luchtfilter kan maar oppassen met het invetten hiervan, het mooiste is de orginele luchtfilterbak.
Probleem is dat deze bijna niet los te krijgen zijn, en anders schofterig duur zijn.
Zijn er nog problemen met een startblokkering ofzo? Immobilizer?
Zit voor zover ik de Beams ken nog nooit bij de motorkabelboom, mocht deze aanwezig zijn zou deze in de dashboard kabelboom zitten.
Welke distributie set moet er op een beams motor? Kan ik gewoon dezelfde bestellen als voor een 1991 N/a motor? Of is het anders.
Anders! Ook de looprol is anders. Wel gewoon te krijgen in nederland.
Als laatste las ik ergens dat de toerenteller niet meer werkt met een Beams motor. Schijnt een ander signaal te zijn. Weet iemand hier iets van?
De toerenteller aansluiten op je 156pk versie kan niet ook omdat je km teller nog via kabel werkt, de 175 pk versie die compleet digitaal is wil ook niet werken. Het kan wel maar daarvoor moet je een omvormer kopen ( zo staat het op amerikaanse mr2 forum, nog nooit mee gewerkt) die het signaal aanpast.
Je kan ook een orgineel beams dashboard kopen ( los weer erg duur 500 eppies
Dit is wel het mooiste en de optimale aansluiting.
Dit ook omdat de vvti niet zoals een vtec werkt en erin klapt maar via speedsignal ( toeren + kmpu) een bepaald signaal doorgeeft waardoor je vvti geleidelijk in werking treedt.
Wees niet bang, de vvti is aan te sturen door de chip uit het dashboard welke gewoon te krijgen zijn en die je zo tussen je kabelboom zet waardoor alles naar behoren werkt.
Over de versnellingsbak zijn heel veel discussies lopende.
Wij hebben de orginele los gehad en vergeleken met een 175, deze was gelijk!
van de 156 durf ik het niet te zeggen, de s54 uit amerika van de 2.2 is zo u zo gelijk aan de beams, de verhoudingen dan! krachten en dergelijke/ sterkte diff zal anders zijn denk ik?
Maar hoe moet ik weten of ik de orginele heb en niet 1 van een 175 pk? De motor is al 10 jaar oud en wie weet wat er allemaal gewisseld is in japan.
Maar andere die ik gesproken heb zagen ook geen verschil in overbrenging met de 175 pk versie.
Koop je een orginele mr2 beams swap kan je geluk hebben dat er een LSD inzit, zijn er weinig verkocht zonder.
Koop je een Celica Swap hou er dan rekening mee dat je bak moet worden aangepast zodat je kan schakelmechanisme aan de andere kant komt.
Dit is de eerste keren even lastig maar valt wel mee, heb anders nog wel adres die dit goed kan voor weinig.
Als ik zou kiezen zou ik voor de orginele Mr2 beams swap gaan, hier zijn er maar 1000 van gemaakt! Heeft daarom ook een hogere meerwaarde.
Hiervoor betaal je misschien 500 tot 1000 extra(?) dan voor een celica swap, maar dit is het zeker waard! Geen aanpassingen meer nodig voor koeling bak dynamo, uitlaat zit er ook meestal bij en de luchtfilter bak!
Want de luchtfilter bak van een celica past niet mooi in een mr2 motor ruimte.
Ik heb een celica swap gedaan en achteraf had ik net zo goed een mr2 swap kunnen halen ivm alle losse onderdelen die ik nog nodig had, (orginele beams bak, orginele b pijp, lmm) en al het zoekwerk hierna.
Over al het bovenstaande ik kan het misschien mis hebben bij bepaalde punten, bij mij was het ook gewoon zoekwerk en veel overleggen met andere bezitters en op het internationale forum. Maar bij mij en volgends mij werkt het zo allemaal!
Meer vragen pm maar ff bellen mag ook altijd en kijken mag ook heb geen geheimen.
Je moet dan alleen op motorisch letten, de motor hangt zoals de meesten hiervan in Nederland in een crossauto...
- frankie-turbo
- Type MR2: AW11
Beams van celica en mr2 is het zelfde.. alleen de electronica eromheen niet.. en dat is juist waar het om draaid.. veel geswapte beams mr2's rijden rond zonder dat de motor ect op vol vermogen draaid..
ik heb zelf nog nooit een kabelboom omgebouwd voor een beams, maar mijn leverancier Ad Hulkens wel en die zegt dat het cruciaal is dat de kabelboom exact klopt, voor de aansturing van de VVTi. is deze niet goed rij je met zoon 20 a 25 pk minder rond en een niet voledig functionerende VVTi
en het nadeel is dat je er weinig van merk tot dat het wel goed aangesloten zit, kenmerken van een niet goed fuctionerende VVTi aansturing zijn rare lambda/ AFR waardes
tevens over de bak, ik heb met zowel een orriginele beams als met een geswapte beams met 156pk bak gereden, en merkte geen snelheidsverschil in optrekken, klopt dat de versnellingen iets korter zijn maar dit is zo weinig dat het nauwelijks winst opleverd.. alleen op de snelweg is een 156/175pk bak wel fijner.. je draaid namelijk meer dan 1000rpm minder bij bijvoorbeeld 160km/h, scheelt in verbruik en comfort, tevens kun je met een 156/175pk bak wel harder dan 225km/h
op de teller ga je in de eerste en 2de versnelling vrijwel net zo snel bij max toerental, in zen 2 rij je met een beams 105 op de teller, en met een normale 3sge is dit 110.
dus voor trekkracht tot 100km/h hoef je het niet te doen.
tevens klopt het ook dat een Beams niet veel sneller is als een 175pk 3sge..
de vermogenscurve komt alleen iets agressiever in boven de 5000rpm (VVTi) waardoor het lijkt dat je veel harder gaat
je valt met een beams een beetje tussen een stock US-turbo en een 175pk 3sge, en dat is al heel close bij elkaar
hou er rekening mee dat de B-pijp van een beams grotere diameter pijp heeft als een 175pk B-pijp, beide passen wel op elkaar. zelfde geld voor een achterdemper
Tip: wil je een leuke merkbare vermogenwinst halen uit je 175pk 3sge, monteer een B-pijp en einddemper van een beams.
je hebt dan het zelfde tamme geluid.. maar wel een stuk feller rijgedrag.
een beams moet je stock laten voor het beste resultaat, of idd een stand alone nemen
er rijden beams motoren rond icm met stand alone ecu's en bpu's met zoon 230/240pk, maar dat is ook wel de max blijkbaar.. ook van de motor
ik heb zelf nog nooit een kabelboom omgebouwd voor een beams, maar mijn leverancier Ad Hulkens wel en die zegt dat het cruciaal is dat de kabelboom exact klopt, voor de aansturing van de VVTi. is deze niet goed rij je met zoon 20 a 25 pk minder rond en een niet voledig functionerende VVTi
en het nadeel is dat je er weinig van merk tot dat het wel goed aangesloten zit, kenmerken van een niet goed fuctionerende VVTi aansturing zijn rare lambda/ AFR waardes
tevens over de bak, ik heb met zowel een orriginele beams als met een geswapte beams met 156pk bak gereden, en merkte geen snelheidsverschil in optrekken, klopt dat de versnellingen iets korter zijn maar dit is zo weinig dat het nauwelijks winst opleverd.. alleen op de snelweg is een 156/175pk bak wel fijner.. je draaid namelijk meer dan 1000rpm minder bij bijvoorbeeld 160km/h, scheelt in verbruik en comfort, tevens kun je met een 156/175pk bak wel harder dan 225km/h
op de teller ga je in de eerste en 2de versnelling vrijwel net zo snel bij max toerental, in zen 2 rij je met een beams 105 op de teller, en met een normale 3sge is dit 110.
dus voor trekkracht tot 100km/h hoef je het niet te doen.
tevens klopt het ook dat een Beams niet veel sneller is als een 175pk 3sge..
de vermogenscurve komt alleen iets agressiever in boven de 5000rpm (VVTi) waardoor het lijkt dat je veel harder gaat
je valt met een beams een beetje tussen een stock US-turbo en een 175pk 3sge, en dat is al heel close bij elkaar
hou er rekening mee dat de B-pijp van een beams grotere diameter pijp heeft als een 175pk B-pijp, beide passen wel op elkaar. zelfde geld voor een achterdemper
Tip: wil je een leuke merkbare vermogenwinst halen uit je 175pk 3sge, monteer een B-pijp en einddemper van een beams.
je hebt dan het zelfde tamme geluid.. maar wel een stuk feller rijgedrag.
een beams moet je stock laten voor het beste resultaat, of idd een stand alone nemen
er rijden beams motoren rond icm met stand alone ecu's en bpu's met zoon 230/240pk, maar dat is ook wel de max blijkbaar.. ook van de motor
heren bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik denk dat wanneer ik een swap ga doen ik wel een heel eind ga komen.
Dat van de vvti wist ik dus nog niet. Ik wist niet dat die dus aangestuurd werd door toerental EN kilometer per uur sensor. Wel handig om te weten dus van die chip.
Voor de rest dank ik u allen voor de informatie ik denk dat ik nu wel een aardig idee heb van wat ik allemaal moet aanpassen/ modificeren en vooral dingen die ik origineel moet laten.
@ Frankie
volgens mij heb ik inderdaad ook met Ad hulkens gesproken. Als dat diegene is uit Sint-Oedenrode. Hij heeft advertenties van beams en nog andere swap sets op marktplaats klopt dat?
Dat van de vvti wist ik dus nog niet. Ik wist niet dat die dus aangestuurd werd door toerental EN kilometer per uur sensor. Wel handig om te weten dus van die chip.
Voor de rest dank ik u allen voor de informatie ik denk dat ik nu wel een aardig idee heb van wat ik allemaal moet aanpassen/ modificeren en vooral dingen die ik origineel moet laten.
@ Frankie
volgens mij heb ik inderdaad ook met Ad hulkens gesproken. Als dat diegene is uit Sint-Oedenrode. Hij heeft advertenties van beams en nog andere swap sets op marktplaats klopt dat?
als je aan een swap set kan komen zounk dat wel overwegen als k jou was!phaebo wrote: @ Frankie
- frankie-turbo
jep klopt dat is ad hulkens die van marktplaats.. die heeft erg veel ervaring met beams motoren
ik heb net na elkaar eens met mijn beams en daarna met een 1998er 175pk gereden, en dat is toch een wereld van verschil! een beams rijdt veel vlotter, en trekt veel beter op! als ik eindelijk klaar ben met alle expertises en dergelijke, komt mijn complete beams blok tekoop, dus met originele uitlaat, luchtfilter, kabelboom en ECU met HKS sld, beams tellerbak met trd kmh teller, etc...frankie-turbo wrote: tevens klopt het ook dat een Beams niet veel sneller is als een 175pk 3sge..
- frankie-turbo
en hoe goed was die 175pk versie?
en heb je het ook vergeleken langs elkaar.. andere geluid en kortere versnellingen zorgen al voor een sneller gaand gevoel.. terwijl als je langs elkaar rijdt je misschien op de 400m 2/3 meter voor hem rijdt.. niet de moeite dus
mijn gen3 3sge van een tijdje terug durf ik gerust langs een beams te zetten, dat ding liep de teller bijna voorbij (260 op de teller ja!), en dat duurde niet lang voor hij daar was, dat ding trok echt hard voor een n/a
en die had alleen een luchtfiltertje en katvervanger.
bewijs:
View My Video
in engeland en japan worden de meeste nagenoeg stock gen3 3sge's gemeten op 185/190pk stock en gen2 gemiddeld 165/170pk met wat kleine mods
de gen2's hebben dat hier ook.. mijn carina E gti is destijds gemeten op 171pk aan de krukas. en dat was een voledig stock gen2 blok
en heb je het ook vergeleken langs elkaar.. andere geluid en kortere versnellingen zorgen al voor een sneller gaand gevoel.. terwijl als je langs elkaar rijdt je misschien op de 400m 2/3 meter voor hem rijdt.. niet de moeite dus
mijn gen3 3sge van een tijdje terug durf ik gerust langs een beams te zetten, dat ding liep de teller bijna voorbij (260 op de teller ja!), en dat duurde niet lang voor hij daar was, dat ding trok echt hard voor een n/a
en die had alleen een luchtfiltertje en katvervanger.
bewijs:
View My Video
in engeland en japan worden de meeste nagenoeg stock gen3 3sge's gemeten op 185/190pk stock en gen2 gemiddeld 165/170pk met wat kleine mods
de gen2's hebben dat hier ook.. mijn carina E gti is destijds gemeten op 171pk aan de krukas. en dat was een voledig stock gen2 blok
- SpeedDevil
- Zere vingers van het typen..
eventueel wel intresse in luchtfilter hks sld en tellerbak als je niet alles in zijn geheel verkoopt krijgtbrechen wrote:ik heb net na elkaar eens met mijn beams en daarna met een 1998er 175pk gereden, en dat is toch een wereld van verschil! een beams rijdt veel vlotter, en trekt veel beter op! als ik eindelijk klaar ben met alle expertises en dergelijke, komt mijn complete beams blok tekoop, dus met originele uitlaat, luchtfilter, kabelboom en ECU met HKS sld, beams tellerbak met trd kmh teller, etc...