Oef, ik kom er dit keer makkelijk van af. Meestal halen ze mij erbij als er iets over audio / speakers gezegd moet worden.
Gelukkig heeft Dirk het stokje even van me over genomen.
Ik heb er erg weinig aan toe te voegen. Er is 1 advies dat wellicht een beetje over the top is. Dempingspasta over de naden. Dat kan makkelijker. Als de kist eenmaal in elkaar zit, gewoon nog een keer met de houtlijm alle naden 'afkitten'. Ik doe dat altijd, tot en met het afstrijken met het vingertje. Weinig werk, onzichtbaar want aan de binnenkant en zonder een extra dure tube die je maar half gebruikt.
O, en de speakers luchtdicht afsluiten doe je niet met dempingswol, maar met iets met iets meer dichtende eigenschappen (dat bedoelde je toch?). Heel eenvoudig, tochtstrip! Zelfklevend, dus dat kan je mooi achter op de korf van de speaker plakken voordat je 'm vast schroeft.
Laatste tip dan. Als je de speaker vast schroeft, doe dat dan in stapjes. Geef die tochtstrip even de tijd om in te veren. En kruislings aandraaien, net zoals je bij je wielmoeren zou doen. Anders trekt de korf krom en beschadig je de speaker wellicht.
We zijn benieuwd naar wat het is geworden. Succes
Subwoofer in ZZW30
Moderator: Pieten
Haha kit had ik zelf ook al klaarliggen (heeft goed gewerkt bij het maken een pc- subkistje). En de speaker afdichten zou ik ook totaal niet met dempers wol doen, dat is niet te doen haha! Trouwens als ik de demperswol in de kist doe moet het dan maar 1 laagje zijn of niet? wat is een aan te raden hoeveelheid?ErikV wrote:Oef, ik kom er dit keer makkelijk van af. Meestal halen ze mij erbij als er iets over audio / speakers gezegd moet worden.
Gelukkig heeft Dirk het stokje even van me over genomen.
Ik heb er erg weinig aan toe te voegen. Er is 1 advies dat wellicht een beetje over the top is. Dempingspasta over de naden. Dat kan makkelijker. Als de kist eenmaal in elkaar zit, gewoon nog een keer met de houtlijm alle naden 'afkitten'. Ik doe dat altijd, tot en met het afstrijken met het vingertje. Weinig werk, onzichtbaar want aan de binnenkant en zonder een extra dure tube die je maar half gebruikt.
O, en de speakers luchtdicht afsluiten doe je niet met dempingswol, maar met iets met iets meer dichtende eigenschappen (dat bedoelde je toch?). Heel eenvoudig, tochtstrip! Zelfklevend, dus dat kan je mooi achter op de korf van de speaker plakken voordat je 'm vast schroeft.
Laatste tip dan. Als je de speaker vast schroeft, doe dat dan in stapjes. Geef die tochtstrip even de tijd om in te veren. En kruislings aandraaien, net zoals je bij je wielmoeren zou doen. Anders trekt de korf krom en beschadig je de speaker wellicht.
We zijn benieuwd naar wat het is geworden. Succes
alvast bedankt!
De grap is, demping in een subwoofer is bijna nooit nodig. Voor het geluid althans. Dat komt omdat wol, noppenschuim en al dat soort spul pas effectief is bij frequenties veel hoger dan wat een sub weergeeft. Maar eerder al gezegd, het kan een zogenaamde virtuele volumevergroting geven. Dus win je een paar procent, en dat is zeker in een sub op z'n kleinst een pluspunt. Ik zou zeggen, stop maar lekker vol. Meerdere lagen op elkaar, en zelfs een beetje aandrukken kan geen kwaad. Het enige waar je aan moet denken is om de konus van de speaker vrij te houden. Dus zorg ervoor dat het spul niet verzakt of verschuift. Doe het desnoods in een netje zoals die waar je uien in koopt. Echt! Of beter nog, stapel eerst de matten demping erin en sluit het op door dat netje erover te spannen en dan met nietjes aan de wanden vast te zetten. Wees maar creatiefSherwin wrote:Haha kit had ik zelf ook al klaarliggen (heeft goed gewerkt bij het maken een pc- subkistje). En de speaker afdichten zou ik ook totaal niet met dempers wol doen, dat is niet te doen haha! Trouwens als ik de demperswol in de kist doe moet het dan maar 1 laagje zijn of niet? wat is een aan te raden hoeveelheid?
alvast bedankt!
Waar een subwoofer bij gebaat is, is een zeer stabiele kast. Lees: massa, dus dik hout, verstevigingen. Bitumen plakken aan de binnenkant. Maar dat is natuurlijk allemaal volumineus en gaat dus ten koste van het effectieve volume. De juiste trade off vinden, dat is het hele vakmanschap.
Kijk daar heb ik wat aan! Heel erg bedankt! nou de kist moet op zicht wel stevig worden als ik hem van 18mm MDF maak lijkt me, ik zal er anders wel kleine verstevigingen in maken!ErikV wrote:De grap is, demping in een subwoofer is bijna nooit nodig. Voor het geluid althans. Dat komt omdat wol, noppenschuim en al dat soort spul pas effectief is bij frequenties veel hoger dan wat een sub weergeeft. Maar eerder al gezegd, het kan een zogenaamde virtuele volumevergroting geven. Dus win je een paar procent, en dat is zeker in een sub op z'n kleinst een pluspunt. Ik zou zeggen, stop maar lekker vol. Meerdere lagen op elkaar, en zelfs een beetje aandrukken kan geen kwaad. Het enige waar je aan moet denken is om de konus van de speaker vrij te houden. Dus zorg ervoor dat het spul niet verzakt of verschuift. Doe het desnoods in een netje zoals die waar je uien in koopt. Echt! Of beter nog, stapel eerst de matten demping erin en sluit het op door dat netje erover te spannen en dan met nietjes aan de wanden vast te zetten. Wees maar creatief
Waar een subwoofer bij gebaat is, is een zeer stabiele kast. Lees: massa, dus dik hout, verstevigingen. Bitumen plakken aan de binnenkant. Maar dat is natuurlijk allemaal volumineus en gaat dus ten koste van het effectieve volume. De juiste trade off vinden, dat is het hele vakmanschap.
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
Leuke discussies, begrijp hieruit dat je de subwoofer ergens anders dan in het dashboard gaat bouwen?;D
De ruimte onder je dashboard is dermate klein dat je in een klein kistje met pijn en moeite een 8" kwijt kan, bij 18mm gaat je woofer waarschijnlijk al niet passen, laat staan dat je in dit kistje nog wat dempingswol kwijt kan. Qua diepte zal de woofer ook niet veel ruimte meer hebben.
Grote versterker is ook niet echt nodig denk ik want echt flink belasten kun je m ook niet, omdat de ruimte beperkt is en op gegeven moment je trillingen gaat horen vanuit je dashboard. Sub is leuk maar enkel als lichte ondersteuning. Nadeel is overigens ook dat het laag alleen vanaf bestuurderszijde komt, alhoewel lage tonen wat minder richtinggevoelig zijn...
De ruimte onder je dashboard is dermate klein dat je in een klein kistje met pijn en moeite een 8" kwijt kan, bij 18mm gaat je woofer waarschijnlijk al niet passen, laat staan dat je in dit kistje nog wat dempingswol kwijt kan. Qua diepte zal de woofer ook niet veel ruimte meer hebben.
Grote versterker is ook niet echt nodig denk ik want echt flink belasten kun je m ook niet, omdat de ruimte beperkt is en op gegeven moment je trillingen gaat horen vanuit je dashboard. Sub is leuk maar enkel als lichte ondersteuning. Nadeel is overigens ook dat het laag alleen vanaf bestuurderszijde komt, alhoewel lage tonen wat minder richtinggevoelig zijn...
nope hij gaat gewoon onder de dash, wacht nog op de spullen, tot ze binnenkomen maar zodra ze binnen zijn ga ik aan de slag en dan horen jullie het:dux-blij_thumb-up:whitespyder wrote:Leuke discussies, begrijp hieruit dat je de subwoofer ergens anders dan in het dashboard gaat bouwen?;D
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
en toen bleef t stil.....?
Al klaar?;D
Al klaar?;D
haha nee nog niet, ik heb het nu druk met school en het weer is niet zo aangenaam, in de aankomende kerstvakantie kunnen jullie wat meer verwachten haha!whitespyder wrote:en toen bleef t stil.....?
Al klaar?;D
Nadat ik de led lampen had geinstalleerd onder de dash, en er een antenne bij had gedaan kwam ik tot de conclusie dat een sub onder de dash niet zo handig is...
ik ben wel achter het een en het ander gekomen, wat maten voor een UD Sub;

Nou zelf na er goed over na gedacht te hebben toch maar een kistje van 18mm MDF in elkaar geknutselt, de speaker erin, aangesloten en een heel pak demperswol erin (lap van 2 meter x 1 meter)... En heel veel kit om hem lucht dicht te krijgen.
Hij is nu nog niet mooi haha, maar de kit moet nu drogen, en dan haal ik het overtollige kit eraf, nog wat hier en daar schuren, de schroeven allemaal checken en dan haal ik zijde glans zwart Velours om hem in te bekleden.
hier de foto's voor nu:

Ik heb hem vandaag getest, in een andere (wat grotere) auto. Hij klinkt erg mooi! hij is klein maar produceert een behoorlijk stevige bass...!
ik ben tevreden:D
ik ben wel achter het een en het ander gekomen, wat maten voor een UD Sub;

Nou zelf na er goed over na gedacht te hebben toch maar een kistje van 18mm MDF in elkaar geknutselt, de speaker erin, aangesloten en een heel pak demperswol erin (lap van 2 meter x 1 meter)... En heel veel kit om hem lucht dicht te krijgen.
Hij is nu nog niet mooi haha, maar de kit moet nu drogen, en dan haal ik het overtollige kit eraf, nog wat hier en daar schuren, de schroeven allemaal checken en dan haal ik zijde glans zwart Velours om hem in te bekleden.
hier de foto's voor nu:

Ik heb hem vandaag getest, in een andere (wat grotere) auto. Hij klinkt erg mooi! hij is klein maar produceert een behoorlijk stevige bass...!
ik ben tevreden:D
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
zul je wel veel kofferruimte overhouden zeker?:huh: