LSD ervaringen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

LSD ervaringen

Bericht door Resolve »

Omdat ik een V6 ga swappen en ik daarvoor zoiezo de versnellingsbak ga openen om een langere 5e versnelling te plaatsen ben ik me wat aan het verdiepen in LSD's.

De versnellingsbak is van een 1996 N/A (S54 bak) waar nu een standaard open diff in zit. Nu weet ik dat de standaard ZZW30 LSD hier zo in past. Maar gezien er nog meer keus is in afthermarket LSD's ben ik opzoek naar wat mensen met echte ervaring, dus geen google teksten o.i.d.

Zover ik weet heb ik de volgende opties:
- ZZW30 standaard visco LSD
- ZZW30 TRD helical LSD (instelbaar 1,5 - 2 weg?!?)
- quaife, OBX helical LSD's
- kaaz clutch LSD

Wie heeft ervaring met zowel een visco als een helical LSD in een SW20? Wat zijn de merkbare verschillen tijdens dagelijks gebruik, op het circuit, tijdens een dragrace?
Wat zijn de voor en nadelen, wat zijn de merkbare verschillen / voor- en nadelen tussen 1 - 1,5 en 2 weg systemen?

Oftewel wat gaan zo'n LSD(trip) me nou echt brengen?
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Voor mij is de keus heel makkelijk...

een zzw30 LSD = 250 pond en een aftermarket LSD = €1000+

hoezo heb jij trouwens een 96er bak?
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

Ik zou voor een stock lsd gaan.. Voldoen prima voor die paar pk's
Heb slechte ervaring met aftermarket lsd's, ze zijn vaak te agressief.. Leuk voor een hardcore racer maar niet voor straatgebruik

Stock sw20 turbo lsd is sterk genoeg om mee te driften en meer heb je echt niet nodig
Afbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

frankie-turbo schreef:Ik zou voor een stock lsd gaan.. Voldoen prima voor die paar pk's
Heb slechte ervaring met aftermarket lsd's, ze zijn vaak te agressief.. Leuk voor een hardcore racer maar niet voor straatgebruik

Stock sw20 turbo lsd is sterk genoeg om mee te driften en meer heb je echt niet nodig

Wat bedoel je precies met te agressief? Ik heb zelf nog nooit met LSD gereden, dus het is een beetje lastig inschatten wat het verschil precies zal zijn.

Ik twijfel zelf nog wel tussen een helical en een stock ZZW30 visco LSD. Het koppelings type vraagd relatief veel onderhoud en is volgensmij meer voor drifters.

Vanuit me luie bureaustoel gezien lijkt de werking van een helical LSD vrij goed aansluiten bij het snellere straatgebruik met af en toe een trackday. De helical zorgt ervoor dat het koppel naar het wiel met de meeste grip gestuurd wordt waardoor je meer grip zult krijgen en minder wheelspin. Maar ik zou er hier ook naast kunnen zitten of bepaalde dingen over het hoofd kunnen zien?!?!

De MR2 turbo LSD's uit de E153 bak passen niet in mijn S54 bak, alleen de LSD's welke ook in de ZZW30 passen.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Eeuwige twijfelaar
Zere vingers van het typen..
Berichten: 967
Lid geworden op: 16 dec 2007, 00:31
Type MR2: AW11

Bericht door Eeuwige twijfelaar »

Frankie bedoeld met 'agressief' waarschijnlijk de mate waarin een LSD reageert tussen gas & gas-los (load en coast). De mate waarin een LSD reageert heeft met de preload te maken. Preload zorgt ervoor dat er altijd een kleine mate van 'limited slip' aanwezig is en de LSD's die gebruik maken van deze preload reageren een heel stuk sneller op gas-gas los transities.

Bij de OEM viscose LSD heb je geen preload, dit noemt men de zgn. 1-way. Wordt veelal gebruikt op FWD's en is veilig.

1.5-way maakt wel gebruik van preload en reageert dus een stuk sneller, maar is wel nog veilig voor de sportieve gebruiker.

2-way reageert erg snel en wordt meestal gebruikt door dori dori's.

1.5 & 2-way LSD's zijn van het mechanische type (meestal TorSen) en zijn onderhoudsgevoelig. De viscose variant is niet zo onderhoudsgevoelig, maaaaar de olie in een viscose heeft geen eeuwig leven. Hoge temperaturen en vele km's verder en je zult nog maar weinig van je viscose sper merken..
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

1 way, 1.5 way en 2 way zijn vooral termen van toepassing op clutch-type LSD's. Die werken aan de hand van het koppel op de inkomende as (vanaf de motor); wordt er veel kracht gegeven dan grijpt de koppeling aan waardoor de assen in min of meerdere mate aan elkaar gekoppeld worden.

1 way: de koppeling grijpt aan bij load (als je ineens gas geeft en er komt kracht op de ingaande as), maar niet bij overrun (als je plotseling gas loslaat en er "negatieve" kracht op de inkomende as komt; dan blijft het dus een open diff, wat zoals al gemeld veilig is).
2 way: de koppeling grijpt aan zowel bij load als overrun (dus ook als je gas loslaat). Is fijn als je wilt driften, want de kont wil jou extra graag inhalen als je in een bocht gas lost. Minder veilig op de openbare weg voor dezelfde reden :P (duik je te snel een bocht in, intuitieve reactie is gas los, en dan sta je dus juist achterstevoren).
1.5 way: alles hier tussenin :P Grijpt normaal in bij load, en grijpt in mildere mate in bij overrun.

Visco diffs hebben geen koppeling die onder bepaalde omstandigheden aangrijpt, maar een dikke vloeistof die het snelheidsverschil tussen twee platen beperkt. Hier wordt eigenlijk niet over 1-way of 2-way gesproken, want de vloeistof beperkt enkel het snelheidsverschil tussen de linker-en rechter as, en heeft geen weet van wat er aan de inkomende as gebeurt (of er load of overrun is). Zowel bij load als bij overrun (eigenlijk: altijd) wordt het snelheidsverschil tussen de linker- en rechter uitgaande as beperkt, dus als je het al zo zou willen classificeren zou het een 2-way zijn (reageert hetzelfde bij load en overrun), maar dan veel milder dan bij clutch-types.

Mechanische diffs zijn er in veel soorten, er zullen best types zijn waarop de X-way indeling van toepassing is. Niet op het torque sensing type, die reageert ook gelijk bij load en overrun (die let niet op het snelheidsverschil tussen de uitgaande assen zoals bij visco, maar op het koppel (de kracht) dat 'ie daarop kan zetten zonder grip te verliezen).

Op de openbare weg wil je:
- Een visco type (reageert mild en veilig, maar -als het goed is- wel genoeg om volledig doorspinnen van 1 wiel te voorkomen), of
- Een mechanisch diff (is beter want minder vermogensverlies en geen slijtageonderdelen zoals een visco vloeistof of koppelingsplaten, en altijd de maximale grip op de wielen, tenzij er eentje volledig z'n grip kwijt is (zoals: op ijs, of wanneer een wiel wordt opgetild, dan werkt 'ie niet meer)

Een clutch-type diff, en zeker een 2 way, is vooral voor op het circuit en/of bij driften, als je weet (en kan omgaan met) de snelle wijzigingen in grip op de stand van je gaspedaal, als de koppeling aangrijpt. Een 1 way of 1.5 way (met zeer milde overrun) is nog wel te doen op de openbare weg. Bovendien slijt een clutch-type het hardst, moet je er het meest aan instellen (preload enzo) en moet 'ie eerst goed ingereden worden (direct vlammen = direct brakke koppelingsplaten).

Visco-vloeistof verliest na X jaren van gebruik ook wel z'n werking, maar dat gaat geleidelijk, en zonder rook of nare geurtjes zoals je die bij een versleten koppelingsplaat wel eens kan hebben (vaak moet dan de binnenste unit van het LSD vervangen worden, die is meestal gesealed zodat je niet enkel de vloeistof kan verversen). En mechanische types hebben -in principe- geen slijtageonderdelen, dat zijn gewoon (heel slim gevormde en op elkaar geplaatste) tandwielen.

Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

^ Well done!

Lang verhaal kort;

- In een MR2 wil je een 1,5 weg diff, voor circuit werk of gewoon op straat.
- Drift auto's als S13-S15 etc wil je een 2 weg
- 4x4 zoals Evo/Nissan Skyline, wil je 1 weg voor en 1,5 achter

Diffs zoals Kaaz/Cusco kun je op helemaal afstellen naar eigen wens. Maar hier leent de mr2 set-up zich niet echt voor, daar je de hele bak eraf moet halen etc om je diff eruit te kunnen halen.
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

wow, dat was wel de info waarnaar ik opzoek was! Wellicht zelfs ergens in een sticky te verwerken? zou namelijk zonde zijn als deze info weer ergens verdwijnt!

Ik heb nu gekozen voor een OBX helical LSD (TorSen type). Kost evenveel als een zzw30 lsd maar heeft nog wel wat werk nodig om zeker te weten dat hij betrouwbaar blijft. Mocht ik het niks vinden dan kan ik alsnog voor een stock zzw30 lsd gaan.

Allen bedankt voor de info!!
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Plaats reactie