De titel zegt het eigenlijk al. Mijn katalysator is niet meer in z'n beste staat en langzamerhand wel aan vervanging toe. Aangezien deze voor de APK niet verplicht is ben ik van plan er een kat vervanger tussen te zetten.
Nou kan ik natuurlijk alleen de katalysator vervangen (weet iemand hoe een standaard demper klinkt zonder kat?), maar als ik dan toch bezig ben is het eigenlijk wel zo makkelijk om gelijk de einddemper ook te vervangen.
Nou komt dus de vraag.Ik zou graag mijn katalysator en mijn einddemper vervangen zodat dit wat extra performance geeft zonder dat dit gelijk een enorme teringherrie geeft. Ik zit nu te denken aan een Mongoose uitlaat incl. decat. Maar weet iemand een beetje wat voor geluid ik hier van kan verwachten? En zijn er misschien betere/beschaafdere alternatieven?
Uitlaat vervangen maar geen herrie willen
Moderator: Pieten
De bekende duitse merken geven over het algemeen wel de "looks" maar niet de herrie. Ik weet alleen niet of die ook wat voor de MR2 maken.
Verder maakt de Fujisubo legalis R volgensmij wel een mooi maar beschaafd geluid.
Verder maakt de Fujisubo legalis R volgensmij wel een mooi maar beschaafd geluid.
True, heb deze er zelf onder liggen/hangen zeer beschaaft geluid, auto maakt met deze uitlaat zelfs minder geluid icm de 3sgte tov van de stock uitlaat icm de 3sge.
Volgens mij heeft Berhards er regelmatig in de verkoop voor een redelijke prijs.
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Turbo of NA ?
NA -> Mongoose
Turbo - heeel veel keuze.
NA -> Mongoose
Turbo - heeel veel keuze.
Sorry, helemaal vergeten, gaat om een NA Rev2 SW20.
Ik hoor inderdaad van meerdere mensen dat een Mongoose een vrij beschaafd geluid geeft (net iets meer dan stock), maar er zijn dan ook weer anderen die aangeven dat hij juist een enorme herrie geeft. Weet dus langzamerhand niet meer wat de waarheid is.
Ik hoor inderdaad van meerdere mensen dat een Mongoose een vrij beschaafd geluid geeft (net iets meer dan stock), maar er zijn dan ook weer anderen die aangeven dat hij juist een enorme herrie geeft. Weet dus langzamerhand niet meer wat de waarheid is.
- Green Goblin
Ik kan het alleen maar voor de AW11 beoordelen, maar daar is het het eerste: net iets meer dan stock.
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
Katvervanger maakt wel meer geluid dan met standaard kat. Maar aan der andere kant zal de auto ook vlotter door de toeren schieten zonder kat.
Steigerpijp. Na verloop van tijd klinkt je auto muisstil...
- mr2PUNTfreak
Tijd voor een gehoorapparaatje.Leliev wrote:Steigerpijp. Na verloop van tijd klinkt je auto muisstil...
Even een snelle vraag tussendoor(excuus). Kat is verplicht vanaf 95 ofzo geloof ik? Ik heb een 92er met een beginnend rottende.. Anders hang ik er gewoon een pijp tussen goedkoper:). Vond beetje zinloos hiervoor een topic te maken dus op deze manier. Vriendelijk bedankt!
Een kat is inderdaad niet verplicht onder een bepaald bouwjaar. Ik weet alleen niet zeker waar deze grens ligt. Op mijn vorige MR2 (een 93'r) was het nog wel verplicht om hem er tussen te houden. Bij mijn huidige (91'r) is het niet meer verplicht.MRspeed wrote:Even een snelle vraag tussendoor(excuus). Kat is verplicht vanaf 95 ofzo geloof ik? Ik heb een 92er met een beginnend rottende.. Anders hang ik er gewoon een pijp tussen goedkoper:). Vond beetje zinloos hiervoor een topic te maken dus op deze manier. Vriendelijk bedankt!
Maar wat tegenwoordig precies de grens is weet ik niet. Voorheen was het volgensmij vanaf 92 verplicht maar dat kan inmiddels veranderd zijn. Volgens dit Autoweek artikel (http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=292) is het vanaf 96 verplicht. Ik zou het in ieder geval voor de zekerheid even navragen bij een garage voordat je hem er uit haalt.
Volgens mij is een kat na 94 verplicht, ikzelf rijd nu rond met een standaard demper met kat vervanger bevalt goed, alleen die standaard dempers rotten weg waar je bij staat, vooral de bocht vanaf de kat naar de demper toe.
Dus vervangen lijkt me een goed plan.
Dus vervangen lijkt me een goed plan.