motor 'smoort'

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Green Goblin
Type MR2: AW11
Zou toch de MAF-sensor kunnen zijn. Het "nieuwe" blok, komt dat uit een spyder ? Als het ergens anders uit komt, kunnen er andere injectoren op zitten. Brandstoffilter geloof ik niet zo in (al kan het geen kwaad om te vervangen natuurlijk), het is meer dat je computer niet de juiste signalen krijgt en te laat inspuit oid.

Even wat meer info:
waar komt het blok uit
wat heb je allemaal niet of wel vervangen / losgehad ?

en trek eens een kabel van een o2-sensor los, en controleer even of je dan wel een CEL krijgt ?
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Inmiddels zijn we een paar uur verder en heb ik de eerste proefritjes erop zitten. Het lijkt wel alsof de auto zichzelf voortdurend aan het corrigeren is; gaandeweg wordt het 'smoren' steeds minder. Ik doe dus even niets meer en kijk dit even aan.

Alle tipgevers / meedenkers / mr2-rijders en Prinses Maxima heel erg bedankt voor het tips geven, mee denken, mr2 rijden en er zijn.
Green Goblin
Namens de prinses: Geen dank. Als je nog een lange proefrit wilt maken: de senseo staat klaar !
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
En da's dan weer zo jammer.... aan het eind v/d dag gaat dan toch het motorlampje branden op het dashboard..... morgen eerst maar even laten uitlezen......
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Nu kan je wellicht zien wat er mis mee is!

Succes bij het uitlezen!

Tip: schaf zelf een ODB2 meter aan, ze zijn maar 20 euro ofzo op ebay!
Green Goblin
Ik gok op een defecte 02-sensor. Die sneuvelen nog wel eens bij (de)montage.
Ricardos
Green Goblin wrote:Ik gok op een defecte 02-sensor. Die sneuvelen nog wel eens bij (de)montage.
Zwak punt van de Toyota's van deze bouwjaren.
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Green Goblin wrote:Ik gok op een defecte 02-sensor. Die sneuvelen nog wel eens bij (de)montage.
Even voor het geval dat; waar zijn deze krijgen voor een 'maatschappelijke' prijs...
Green Goblin
ebay
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
ECU is zojuist uitgelezen: code 170 174.....
Ik had toch al een brandstoffilter in de bestelling staan die vandaag binnenkomt, kunnen we dat in 1 keer aanpakken.....
Sherwin
Zoek op 'delphi o2 sensor toyota' op ebay, het verzenden kost meer dan de sensor zelf
Green Goblin
Mattheus, heb even gegoogled, en ik kom op de volgende mogelijke oorzaken:

- vacuumlek in het inlaattraject (niet toevallig een ander ("sport") luchtfilter geplaatst ? Kan ook de pakking vna de maf-sensor zijn !
- MAF-sensor
- kapotte injector
- benzinepomp die het begeeft
- eventueel een verkeerde o2-sensor

Dus wat ik zou doen:
- vacuumslangen controleren
- als een nieuwe MAF-sensor € 60 kost op ebay, deze direct bestellen en proberen.

En wat heb je nu precies allemaal wel of niet losgehad en eventueel vervangen ?
Green Goblin
p.s.

P0170 = Fuel Trim Malfunction (Bank 1)
P0174 = System Too Lean (Bank 2)

Als je de twee 02-sensoren omwisselt, zouden naar mijn idee de banks omgedraaid moeten zijn, als het wel aan de 02-sensoren zou liggen. Dus krijg je andere codes. Kun je altijd even checken. (al ga ik niet van de o2-sensoren uit).
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
@Green

wow wat een overzicht! HELEMAAL TOP!!!!

Er is een gewone standaard luchtfilter geplaatst.
•Gevoelsmatig (maar ook op basis van de tienduizend verhalen die ik op het www gevonden heb) denk ik aan een probleempje met/in/op of om het brandstofhuis... dus daar beginnen we eerst mee.
• De vacuumslangen hebben we al twee keer nagelopen en we konden geen lekken vinden, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat daar geen problemen zijn.
• een aantal sensoren hebben inmiddels ook al mijn kritische blik te pakken...

Ik heb zelf niet een exact overzicht van wat er allemaal wel of niet vervangen is. In basis is alleen het motor gedeelte vervangen en zijn alle aanbouwdelen van mijn oude motor.
Sherwin
ook nieuwe pakkingen gemonteerd etc?
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
We zijn weer een aantal stappen verder in dit verhaal. Afgaande op alle tips die ik kreeg en de verhalen die ik op de diverse fora gelezen heb, heb ik toch maar een nieuwe LuchtMassaMeter via eBay besteld. De montage ervan was voor mij, als totaal onervaren a-technische nitwit, een hele klus. Twee indrukwekkende schroeven moesten losgedraaid worden, waarna de wissel plaats kon vinden. Tot overmaat van ramp moest bij de nieuwe LuchtMassaMeter de schroeven ook nog weer helemaal aangedraaid worden.

Enfin, het is mij gelukt om deze klus binnen een dag te fixen... Bij de daaropvolgende proefrit bleek direct dat de nieuwe LuchtMassaMeter wonderen deed. De auto reageerde weer vlot op het gasgeven en vol goede moed werd de proefrit verplaatst naar de snelweg..... daar kon ik de trieste conclusie trekken dat er nog steeds iets niet helemaal in orde was; de trekkracht van de auto was niet dat wat het zou moeten zijn en de topsnelheid bleef ook beperkt tot een fractie boven de maximaal toegestane snelheid; 160kmh......

Na mijn verdriet omtrent dit verschijnsel verdronken te hebben in de dichtstbijzijnde MacDonalds werd wederom een zoekactie op de diverse fora ingezet om een antwoord op dit nijpende probleem te vinden.... Na het lezen van ontelbaar veel berichten op duitse, engelse, nederlandse, chinese en amerikaanse fora kon ik eigenlijk maar 1 conclusie trekken en werd mij nu ook duidelijk wat de oorzaak van mijn motorprobleem in den beginne was.....

In de spruitstuk bevinden zich twee 'precats'. Bij de vervangen van de motor was het mij al opgevallen dat 1 van deze precats niet meer aanwezig was.... (ben blond, dus een lampje ging nog niet branden). Die verdwenen precat heeft zich grotendeels opgehoopt in de hoofdkat, die daardoor verstopt raakte en veroorzaakte dat de auto te weinig trekkracht had.
De oplossing was even drastisch als simpel; de hoofdkat leegmaken.... en voila: wat een trekkracht!!!!!! De auto maakt weliswaar iets meer geluid... maar het geluid wat je hoort is heerlijk. Een mooie diepe ronk, waarschijnlijk ook dankzij de dubbele TTE uitlaat...

Nu rest er nog 1 probleem wat opgelost moet worden; sinds de motorwissel heeft de auto een piepend/fluitend geluid. Dit geluid is er alleen maar als de motor echt een beetje trekkracht moet leveren, bij gewoon rijden hoor je niks. Ik heb al tien liter WD40 onder de motorkap gespoten, met remmenreiniger de leidingen nagelopen maar tot nu toe niks gevonden.... Tips en adviezen??
erikmr
8) wat zul jij een spierpijn hebben ;D
toch wel met een momentsleutel aangedraaid neem ik aan

piepen en fluiten
is dit geluid ook waarneembaar bij stilstaan en verschillende toerentallen ?
zou de dynamoriem kunnen zijn dan
Green Goblin
Mattheus, haal nu eerst die andere precat er ook uit (die is net zo oud als diegene die in je hoofdkat terechtkwam). Als die er ook aangaat en de andere kant op gezogen wordt hoef je je over dat fluiten geen zorgen te maken, want dan mag er toch weer een ander blok in.
Mattheus
Ik lul al aardig mee !
Green Goblin wrote:Mattheus, haal nu eerst die andere precat er ook uit (die is net zo oud als diegene die in je hoofdkat terechtkwam). Als die er ook aangaat en de andere kant op gezogen wordt hoef je je over dat fluiten geen zorgen te maken, want dan mag er toch weer een ander blok in.
Green, as usual heb jij helemaal gelijk! Heb je de brug vanmiddag vrij? haha
erikmr wrote:8) wat zul jij een spierpijn hebben ;D
toch wel met een momentsleutel aangedraaid neem ik aan
Ik had inderdaad wel de nodige massage nodig na deze ingrijpende confrontatie met twee van die gigantische schroeven. Maar ik heb wel op het juiste moment de (huis-)sleutel gepakt.
erikmr wrote:8)
piepen en fluiten
is dit geluid ook waarneembaar bij stilstaan en verschillende toerentallen ?
zou de dynamoriem kunnen zijn dan
Voor zover ik het nu heb kunnen beoordelen is het geluid alleen maar op het moment dat de auto trekkracht moet leveren, net alsof een turbo aanspringt. Bij stilstaan is er geen geluid, ook niet als je dan gas geeft.
mr2PUNTfreak
Voel ik weer een sleuteldagje aankomen? Is al weer een tijdje geleden.....
Post Reply