johnwoo's turbo [56k be gone]
Moderator: Pieten
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Yup, ik heb 9.0:1 CR zuigers, om off-boost normaal te kunnen rijden (mijn auto moet geen racer worden, maar een snelle straatauto). Daarbij is de zuigerspeling klein gehouden om olieverbruik te beperken, wat de maximale turbodruk ook beperkt. Ik denk dat ik normaal 18~19 psi (ca. 1.3 bar) ga rijden.
Ik weet dat vermogenscijfers altijd listig zijn om vooraf te voorspellen, maar ik ben blij als ik 400 krukas-PK's haal op RON98, en tegen de 450 op E85.
Ik weet dat vermogenscijfers altijd listig zijn om vooraf te voorspellen, maar ik ben blij als ik 400 krukas-PK's haal op RON98, en tegen de 450 op E85.
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Stukje inrijden
[youtube]uHspke4-G38[/youtube]
[youtube]PQYDnt3tCeo[/youtube]
Nog op de (rijke) base map en met uitgeschakelde boostcontroller (dus op de wastegate druk, ca. 0.7 bar).
Maar zelfs nu is hij al merkbaar sneller dan voorheen. Tot de 4000rpm niet bijzonder (tussen 3000 en 4000 denk je de eerste keer zelfs "is dit alles", omdat de stock turbo dan al vrolijk meedoet), maar als die GT30 eenmaal opgespoold is en stevig meeblaast dan is het werkelijk een schop onder je kont.
Het geluid is ook al erg aangenaam; je hoort aan de SSQV blowoff-valve al dat deze turbo meer lucht verplaatst; met de CT26 was het altijd het typische "pssjt" geluidje, nu is het meer een "flutter" geluid wanneer de BOV daadwerkelijk moeite moet doen om de lucht te lozen
En het typische turbinegeluid van zo'n ball-bearing cartridge is gewoon muziek. Zelfs als je vanaf stationair de motor uitzet hoor je de turbo nog ruim 10 seconden nafluiten als hij uitdraait.
[youtube]uHspke4-G38[/youtube]
[youtube]PQYDnt3tCeo[/youtube]
Nog op de (rijke) base map en met uitgeschakelde boostcontroller (dus op de wastegate druk, ca. 0.7 bar).
Maar zelfs nu is hij al merkbaar sneller dan voorheen. Tot de 4000rpm niet bijzonder (tussen 3000 en 4000 denk je de eerste keer zelfs "is dit alles", omdat de stock turbo dan al vrolijk meedoet), maar als die GT30 eenmaal opgespoold is en stevig meeblaast dan is het werkelijk een schop onder je kont.
Het geluid is ook al erg aangenaam; je hoort aan de SSQV blowoff-valve al dat deze turbo meer lucht verplaatst; met de CT26 was het altijd het typische "pssjt" geluidje, nu is het meer een "flutter" geluid wanneer de BOV daadwerkelijk moeite moet doen om de lucht te lozen
En het typische turbinegeluid van zo'n ball-bearing cartridge is gewoon muziek. Zelfs als je vanaf stationair de motor uitzet hoor je de turbo nog ruim 10 seconden nafluiten als hij uitdraait.
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
-
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 17 jul 2011, 13:29
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- maurizio046
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 29 jul 2011, 21:55