Koppelingskabel

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

yellowmr2
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
Hallo,

Ik heb een sw20 uit 93, ik zit al een half uur te zoeken naar me koppelingskabel want me koppeling gaat zwaar dus wou er even wd40 opspuiten. heeft er iemand een foto van waar die precies zit en hoe ik het t beste aan kan pakken?

greetz
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Gewoon door blijven zoeken!! ;D

Kan wel lang duren, zit geen koppelingskabel op lol, het is geen motorfiets ;D

Kijk maar eens wat er aan je koppelingspedaal zit, een zuigerstang welke door je schutbord je koppelingscylinder in gaat. Je zult dus alleen hydrauliek leiding, een stukje flexibele slang en een hoofd- en hulpkoppelingscylinder vinden ;)
yellowmr2
Ik lul al aardig mee !
Ow oke, want mijn koppeling gaat zwaar, en ik hoor als ik m indruk achterin ook dat die droog is. Weet niet hoe dat op te lossen is?
MMaddict
Zere vingers van het typen..
yellowmr2 wrote:Ow oke, want mijn koppeling gaat zwaar, en ik hoor als ik m indruk achterin ook dat die droog is. Weet niet hoe dat op te lossen is?
Laten we hopen dat je koppeling droog is! Zoals Resolve al zei, het is geen motorfiets.....

Heb geen flauw idee wat je hoort.... of wat je probleem is....

Als je koppeling gaar is gaat ie eerder slapper (of hij moet afgekneld/ verstopt zitten)...... als ik jou was zou ik gewoon ff naar een garage gaan.... WD40 gaat je hierbij niet direct helpen....
yellowmr2
Ik lul al aardig mee !
Ja t is nogal een lastig probleem. Denk persoonlijk dat die droog is..
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Wat bedoel je precies met dat droog zijn?

En is je koppelingspedaal altijd al vrij stug geweest? met een geupgrade N/A koppeling of een turbo koppeling heb je nogal snel een stug pedaal.
Grijpt de koppeling wel goed aan, of slipt deze snel? Is er de laatste tijd nog wat gedaan aan de koppeling? b.v. nieuwe koppeling of vloeistof vervangen?

Je koppelings systeem is een gesloten hydraulisch systeem met een hoofd en hulpcylinder. Wat wellicht zou kunnen zijn is dat je pedaal stroef gaat, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. Het zou ook kunnen zijn dat je b.v. door corosie een verstopping hebt of een hoofd of hulpcylinder welke stroef loopt. Maar dan zou je denken dat de cylinders ook moeilijk terug komen na het ontkoppellen waardoor de koppeling gaat slippen.
yellowmr2
Ik lul al aardig mee !
ik heb als ik me koppeling intrap dat die een beetje zwaar gaat, hij slipt niet en hij werkt wel gewoon goed, ik hoor alleen als me auto gewoon stil staat en ik heb de motorkap open, en ik druk op de koppeling dat ik hoor dat er iets'droog gaat' alsof het niet soepel loopt achterin. Ik heb het gevoel dat er iets gesmeerd moet worden.
BOUWIE
Ik lul al aardig mee !
Volgens mij is het het "knerpen" van de koppelingsvork die je hoort.
Dit moet je zien als een soort stang met een kom die over een kogelvorm heen scharniert.
Deze stang drukt op je druklager bij het ontkoppelen.
yellowmr2
Ik lul al aardig mee !
oke, is er een manier om het evt zelf op te lossen? greetsz
MMaddict
Zere vingers van het typen..
yellowmr2 wrote:oke, is er een manier om het evt zelf op te lossen? greetsz

als het is wat bouwie zegt dan is de kans groot dat het knerpen van uit de bak komt.... en om daar bij te komen kost je heel veel werk. (moet het blok er uit, bak er af etc..)
nr74
Ik lul al aardig mee !
om de bak te demonteren hoeft de motor er niet uit hoor.
wij doen het op de cross in 1,5 uur.
bak er onderuit andere er onder.
dus zonder motor takel of brug gewoon op de grond
2 krikken nodig + 4 wielen om als steun te gebruiken.

doe eens een klein beetje olie op de koppeling stiftje.(soort rem cilinder achtig dingetje achterop je bak)
dat pennetje die de koppeling bediend zit vlak/half onder vlak bij bij je startmotor .
er lopen diverse leidingen in de buurt.
even met zijn 2en koppeling in trappen en dan kijken die pen drukt een hevel in de bak die je platen vrij geeft. als die erg droog of roestig is gaat het knerpen.
yellowmr2
Ik lul al aardig mee !
Kijk, daar ken ik wat mee. Ik ga dr mee aan de slag thanks
Post Reply