Hallo allemaal,
Zoals het onderwerp al doet vermoeden zit ik met een wat vervelende vraag in mijn hoofd.
Afgelopen weekend ben ik er lekker op uit gegaan met de emmer, alles heerlijk open en gaan. Niks raars gemerkt. Gister avond reden we huiswaarts vanaf de camping en eenmaal op de snelweg merkte ik een vervelend geluid op.
Als ik een omschrijving van het geluid moet geven denk ik dat het het meest in de buurt komt van geribbeld staal dat over elkaar rolt, in het tempo dat de wielen draaien.
Verder:
- Het geluid komt daarbij van linksachter.
- Zodra ik de koppeling intrap is het geluid weg
- Geluid (denk ik) niet aanwezig in 1 en 2 en slechts zeer licht in 3.
- In 4 aanwezig en in zijn 5 het zwaarst (het kan dat dit voor het gevoel is!)
Info over de auto: heb er zelf nu 1000km mee gereden. Bij het bedrijfje dat ik hem gekocht heb (geen garantie) lieten ze zien dat er een nieuwe koppeling in is gegaan 2000km geleden. De km-stand staat op 149000km.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties. Alle adviezen zijn meer dan welkom!
Bedankt!
Bram
Raar geluid versnellingsbak?
Moderator: Pieten
- frankie-turbo
- Type MR2: AW11
kan vanalles zijn.. even je bak olie niveau checken en gewoon doorrijden...
of preventief je bak + assen + fusee's + koppeling vervangen..
of preventief je bak + assen + fusee's + koppeling vervangen..
- Green Goblin
Het klinkt mij als een druklager.
Hebben ze deze ook vervangen bij het vervangen van de koppeling ? Goede kans dat ze daarop bespaard hebben, om de kosten zo laag mogelijk te houden voor de verkoop.
Hebben ze deze ook vervangen bij het vervangen van de koppeling ? Goede kans dat ze daarop bespaard hebben, om de kosten zo laag mogelijk te houden voor de verkoop.
- frankie-turbo
is mogelijk.. alleen dan zou het geluid niet verdwijnen als je de koppeling indrukt.. het zou dan alleen erger worden..
en dan zou het geluid niet versnellings afhankelijk zijn maar toerental afhankelijk..
maar idd niet onmogelijk
aangezien het versnelling en dus belasting afhankelijk is duid het meer op iets interns..
ik denk het lager van de hoofdas die zit tussen de 4de en 5de versnelling en zou kunnen verklaren waarom het geluid erger word naar mate je richting de 5 de versnelling gaat.
controleer dus gewoon even je olie niveau.. dat kan al veel problemen oplossen
en dan zou het geluid niet versnellings afhankelijk zijn maar toerental afhankelijk..
maar idd niet onmogelijk
aangezien het versnelling en dus belasting afhankelijk is duid het meer op iets interns..
ik denk het lager van de hoofdas die zit tussen de 4de en 5de versnelling en zou kunnen verklaren waarom het geluid erger word naar mate je richting de 5 de versnelling gaat.
controleer dus gewoon even je olie niveau.. dat kan al veel problemen oplossen
-
Bliss Stick
- Knop gevonden hoor !
Harstikke bedankt zover voor de antwoorden! En dan ga ik nu een beginners vraag stellen: waar kan ik het peil van de bak controleren? Bij de vulnippel/schroef? Zit er een pijl instrument in of moet ik de bak bijvullen tot de rand van het 'vulgat'?
Bedankt!
Bedankt!
- frankie-turbo
Bijvullen tot de rand van het vulgat.. En die zit aan de voorkant van de bak.. Dopje 21 en een ratel heb je nodig.. Gewoon 75w90 erin
vlak naast de vulplug zit een klein boutje m8 sleutel 12/13
als je die er uit draaid en dan gaat bijvullen tot het uit dat gaatje komt zit er genoeg in.(nivo is officieel ca 1cm onder vul opening.)
btw het is dopsleutel 22 of 24.
als je die er uit draaid en dan gaat bijvullen tot het uit dat gaatje komt zit er genoeg in.(nivo is officieel ca 1cm onder vul opening.)
btw het is dopsleutel 22 of 24.
-
Bliss Stick
- Knop gevonden hoor !
Ok...dus ik had de olie gehaald, dopje 24 gepakt en met volle moed gestart...blijk ik de bout met geen mogelijkheid los te krijgen...dus dacht ik: Laat ik de optie van nr74 eens proberen:) Dat boutje kreeg ik wel los, waardoor ik in staat was met een spuit en slangetje olie in het gaatje te spuiten. Alleen liep dit er direct weer uit? Betekend dit dat er nog zat olie in zit? Of doe ik wat verkeerd?
Bedankt alvast!
Bram
Bedankt alvast!
Bram
- frankie-turbo
jep dan zit er genoeg in..
Ik moest een slagschroevendraaier gebruiken voor de mijne, zo vast zat die.Kon ik daarna gelijk een nieuwe plug bestellen.Bliss Stick wrote:Ok...dus ik had de olie gehaald, dopje 24 gepakt en met volle moed gestart...blijk ik de bout met geen mogelijkheid los te krijgen...dus dacht ik: Laat ik de optie van nr74 eens proberen:) Dat boutje kreeg ik wel los, waardoor ik in staat was met een spuit en slangetje olie in het gaatje te spuiten. Alleen liep dit er direct weer uit? Betekend dit dat er nog zat olie in zit? Of doe ik wat verkeerd?
Bedankt alvast!
Bram
olieplug die niet los wil kan je ook met een beitel een flinke tik geven.
dwars op de kop dan hoor.
en de juiste kant op slaan.
er zit een aluminium pakkingring tussen die wel eens vast wil rotten.
feit is dan dat je meestal een nieuwe plug moet monteren.en een nieuwe pakkingring.
dwars op de kop dan hoor.
en de juiste kant op slaan.
er zit een aluminium pakkingring tussen die wel eens vast wil rotten.
feit is dan dat je meestal een nieuwe plug moet monteren.en een nieuwe pakkingring.