achterschokbrekers AW11
Moderator: Pieten
achterschokbrekers AW11
De achterschokbrekers van mijn AW11 (crossauto) zijn aan hun einde.
(olie loopt langs de veerpoten)
Als ik nu op internet kijk zie ik dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gasgevulde inserts tot 1986 en vanaf 1986.
Wat is hier het verschil van? Ik heb geen idee van welk jaar mijn auto is.
Ik heb een paar foto's geplaatst (slechte kwaliteit). Wellicht dat jullie kunnen zien wat ik nodig heb.
Waarschijnlijk zal ik standaard dempers gebruiken aangezien er geen Billstein is voor de AW11 (de juiste versie voor de autocross). Ik heb echter ook gehoord dat Billstein van de voorzijde van een golf I met een kleine aanpassing klaar is te maken voor een AW11.
Heeft iemand hier wellicht meer informatie over?
Graag hoor ik van jullie.
Ps.
op de foto's is ook te zien dat de verstelling voor het camber al helemaal naar boven staat.
Echter staat dit wiel nog steeds scheef ("bovenzijde" van het wiel staat naar binnen).
Zijn hier nog meer stelmogelijkheden?
(olie loopt langs de veerpoten)
Als ik nu op internet kijk zie ik dat er onderscheid gemaakt wordt tussen gasgevulde inserts tot 1986 en vanaf 1986.
Wat is hier het verschil van? Ik heb geen idee van welk jaar mijn auto is.
Ik heb een paar foto's geplaatst (slechte kwaliteit). Wellicht dat jullie kunnen zien wat ik nodig heb.
Waarschijnlijk zal ik standaard dempers gebruiken aangezien er geen Billstein is voor de AW11 (de juiste versie voor de autocross). Ik heb echter ook gehoord dat Billstein van de voorzijde van een golf I met een kleine aanpassing klaar is te maken voor een AW11.
Heeft iemand hier wellicht meer informatie over?
Graag hoor ik van jullie.
Ps.
op de foto's is ook te zien dat de verstelling voor het camber al helemaal naar boven staat.
Echter staat dit wiel nog steeds scheef ("bovenzijde" van het wiel staat naar binnen).
Zijn hier nog meer stelmogelijkheden?
Er van uitgaand dat een vorige eigenaar niet al eens een swap qua veerpoten heeft gedaan, zou je naar je voorste veerpoten kunnen kijken om te checken welk model AW11 je hebt. 84-86 of 87-89. Model 87-89 heeft voor 4 bouten waarmee de veerpoot vastzit bovenop en model 84-86 maar 3.
Wil je t zeker weten: dit zegt Koni zelf:
84-6/86 Rear: with locknut M42x1
6/86-89 Rear: with locknut M48x1,5
Wil je t zeker weten: dit zegt Koni zelf:
84-6/86 Rear: with locknut M42x1
6/86-89 Rear: with locknut M48x1,5
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
De scheef stand is zeker wel aan te passen.
Met een kleine waterpas op je schijf kan je een beetje zien wat je doet als je aan die concentrische asgat draait. Wil je hem nog schever hebben (wat ik denk) zal je toch de toplagers moeten vervangen voor de zogeheten camberplates. Maar ook daarin zal je van andere merken type's autos wat pas moeten maken.
Geloof niet dat deze (nog) verkrijgbaar zijn voor een AW11.
En idd de 87+ poten zijn dikker.
Dat van die 3 of 4 bouten in de toplager wist ik niet. Maar anyhoe, die zet je toch over als je alleen inserts koopt.
Met een kleine waterpas op je schijf kan je een beetje zien wat je doet als je aan die concentrische asgat draait. Wil je hem nog schever hebben (wat ik denk) zal je toch de toplagers moeten vervangen voor de zogeheten camberplates. Maar ook daarin zal je van andere merken type's autos wat pas moeten maken.
Geloof niet dat deze (nog) verkrijgbaar zijn voor een AW11.
En idd de 87+ poten zijn dikker.
Dat van die 3 of 4 bouten in de toplager wist ik niet. Maar anyhoe, die zet je toch over als je alleen inserts koopt.
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
@Green Goblin: Aandrijfassen heb ik tot nog toe geen problemen mee. Aan onderdelen heb ik in totaal nog wel 2 auto's.
@ROB-E: in eerste instantie wil ik juist dat het wiel weer normaal komt te staan.
"rechterop" dan nu lukt niet. Heb het asgat al volledig een keer rond gehad.
Wat kan het probleem zijn?
@Ewoud: meten is weten. Ik heb de locknut van de achterschokbrekers opgemeten. Dit is M48x1.5 (dus 86+).
De voorpoten zitten vast met 3 bouten (dus -86).
Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de achterveerpoten dus al eens vervangen.
Bedankt voor de reacties.
@ROB-E: in eerste instantie wil ik juist dat het wiel weer normaal komt te staan.
"rechterop" dan nu lukt niet. Heb het asgat al volledig een keer rond gehad.
Wat kan het probleem zijn?
@Ewoud: meten is weten. Ik heb de locknut van de achterschokbrekers opgemeten. Dit is M48x1.5 (dus 86+).
De voorpoten zitten vast met 3 bouten (dus -86).
Vorige eigenaar heeft waarschijnlijk de achterveerpoten dus al eens vervangen.
Bedankt voor de reacties.
- nr74
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 25 okt 2009, 14:44
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
ik denk dat de achterzijden mogelijk iets ontzet is waardoor je wiel niet recht meer staat..
bij maurice huisman krijg je stel ringen om dat op te lossen
http://www.proflex-shockabsorbers.com
kost wat maar dan heb je ook wat.
voor de sw 20 kost een set ca 5400 euro even een indicatie he
we hebben 4 setten voor 3 wagens ja je moet ook wel eens iets vervangen.
wel allerlij instellingen zijn dan mogelijk.
bij maurice huisman krijg je stel ringen om dat op te lossen
http://www.proflex-shockabsorbers.com
kost wat maar dan heb je ook wat.
voor de sw 20 kost een set ca 5400 euro even een indicatie he
we hebben 4 setten voor 3 wagens ja je moet ook wel eens iets vervangen.
wel allerlij instellingen zijn dan mogelijk.