Zzw30

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

309T16
Knop gevonden hoor !
Hallo, ik heb mij net aangemeld op dit forum.

Waarom?
Ik lees hier al een tijdje, omdat ik voor mijn vrouw een ZZW30 wil aanschaffen.
Uiteindelijk de 1e keus uit het trio Boxster, S2000 en laatste model MR2.

Ze rijdt al meer dan 12 jaar in een Peugeot 306 Cabrio en we willen een keer wat anders.

Ik heb zelf de MR2 met targadak met de 2 liter 16V altijd een mooi model gevonden. Veel tegen gesport destijds:D

Voorkeur gaat uit naar een blauwe metallic.
Leeftijd niet zo heel belangrijk. Km-stand wel.
Onderhoud en reparaties doe ik zelf.

Nou heb ik gelezen dat er veel (onder)blokken van de 1e modellen teruggeroepen zijn.
Kan je ervan uitgaan, dat alle Nederlandse modellen daar aan mee gedaan hebben?

Gr. Willart.
Green Goblin
Type MR2: AW11
Nee, kun je niet. Het was namelijk geen terugroep, vanuit Toyota zelf, maar een coulance-actie, waar geen ruchtbaarheid aan werd gegeven.
309T16
Knop gevonden hoor !
Ok. Bedankt voor de snelle reactie.

Kan ik stellen, dat als ik niet zeker weet of het uitgevoerd is, het een risico is om een model van 2000-2002 te kopen?
Green Goblin
Dat kun je stellen, alleen kan niemand je vertellen hoe groot het risico is.
Je kunt een deel van het risico verkleinen door je precats te verwijderen (niet dat het blok dan nooit olie gaat verbruiken, maar als dat gebeurt, dan is het einde tenminste niet zo rigoreus.).
Reken op wat extra kosten, varierend vanaf zo'n € 1.500 als je zelf handig bent, tot een € 2.000 - € 2.500 als je het moet laten doen, als je een ander moet laten sleutelen, als je pech hebt.

Maar als je een 309 gti rijdt, zulf je zelf wel kunnen sleutelen...:P ;)
309T16
Knop gevonden hoor !
Dan ga ik toch liever voor wat meer zekerheid en dus of voor een model van 2003 of eentje, waarbij het blok wel vervangen is.

Jammer, dat de auto met het Celica ZZ2 blok, die hier te koop staat, geen blauwe lak heeft.
Ik zag een blauwe uit 2003 staan bij een dealer in Duitsland. Maar ja niet echt de tijd nu om een auto te importeren. Bedoel vanwege het weer.

Over de 309's die ik gehad heb. Zijn allemaal 16 kleppers geweest. Een sterk blok met slechts één euvel en dat is, dat de olie bij een snel genomen bocht naar één kant geslingerd wordt en er daardoor te weinig oliedruk is. Dit is me dus een keer overkomen in de bocht bij de olifanten bij Almere.

Maar sleutelen is wel een hobby van me. Tot een jaar of 8 geleden waren het altijd Peugeot's
Maar sinds de sportieve 4x4 niet meer door Peugeot gemaakt wordt, staat er weer een Japanner tussen de Peugeot's. Een Impreza WRX 350Pk.

Ben trouwens begonnen met een Mitsubishi Celeste en daarna Cordia Turbo.

Gr. Willart.
Surferdude
Mag ik je er even op wijzen dat het ALTIJD goed weer is om een ZZW te importeren...
309T16
Knop gevonden hoor !
Surferdude wrote:Mag ik je er even op wijzen dat het ALTIJD goed weer is om een ZZW te importeren...
Haha, gelijk heb je.
Je moet er wat voor over hebben. Zeker als je iets specifiek zoekt.

Zo heb ik in 2001 een 405T16 (zeer zeldzaam) uit Duitsland tegen de Franse grens gehaald. Was met een oprijwagen. Leek wel een wereldreis met 80 km/uur.

Met een tijdelijk kenteken terugrijden is ook leuker natuurlijk, mits er geen pech optreedt ;)

Heb het bedrijf al gemailed. Hopelijk nog niet verkocht rond kerst. Dan zou ik tussen oud en nieuw kunnen gaan kijken.
Henri
Ik lul al aardig mee !
Precats verwijderen kan heel goedkoop: spruitstuk verwijderen, keramische precats eruit slaan met hamer en schroeven draaier, goed schoonmaken- uitspoelen. Terug monteren.

Leuker is een rvs spruitstuk en uitlaat van Che, maakt iets wat meer lawaai, sorry, geluid en kost tezamen zo'n €500,00. Ik heb die van mij gewisseld bij 140.000km en staat nu op 232.000 km zonder noemenswaardig olieverbruik.

Ik hou wel aan: max rpm koud 3000, warm 6000.

Henri
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Ik kan je vertellen dat het ook flink mis kan gaan met een 1zz blok. Daarom ben ik ook overgestapt naar de 2zz serie. Mooi dat ik daar ook weer het euvel van te pakken had, maar nu dat opgelost is met een circuit worx oliepomp mag hij weg.

Zwarte mr2's zie je minder dan blauwe! =P

Haha nee ik vind persoonlijk zwart erg mooi staan, dit ook omdat het echt een diepe zwart is.
309T16
Knop gevonden hoor !
Sherwin wrote: Zwarte mr2's zie je minder dan blauwe! =P

Haha nee ik vind persoonlijk zwart erg mooi staan, dit ook omdat het echt een diepe zwart is.
Ik vind zwart ook mooi en heb liever een zwarte met de ZZ2 motor dan een blauwe met de originele.
Maar ja de vrouw hè ;)

Sherwin ik doe mijn best!

Zijn er meer dingen aangepast? Remsysteem, teller, bandenmaat?

Gr. Willart
Sherwin
Bandenmaat is 205/45 17 dacht ik...(dehoogte weet ik niet zeker)
Heeft genoeg grip hoor, ik heb brembo remblokken, voor zit er nu 1000 km op, achter heb ik in doos. Die krijg je mee als je 'm oveneemt.

De teller is origineel en eindigd bij 240km/u en 8k toeren dacht ik. De auto red de 240 km/u in zn vierde versnelling rond 7-8 duizend toeren.

'T is echt een verschrikkelijk snel ding!
309T16
Knop gevonden hoor !
Het lijkt mij dat de powerband van de 2ZZ motor veel hoger ligt dan bij de 1ZZ.

Dit vraagt dus om andere verhoudingen. Maar alles is aan te passen. Eindratio van de bak of zelfs bandenmaat.
Sherwin
309T16 wrote:Het lijkt mij dat de powerband van de 2ZZ motor veel hoger ligt dan bij de 1ZZ.

Dit vraagt dus om andere verhoudingen. Maar alles is aan te passen. Eindratio van de bak of zelfs bandenmaat.
Ik heb met beide motoren gereden, en ik kan je zeggen dat de 2zz, een 1zz is die veel hoger in toeren doorgaat en daar een heeeel veel meer aan vermogen heeft. Doordat hij hoger in toerenklimt valt hij mooi terug bij het overschakelen, je zit net onder de valve lift lijn maar het accelereert echt bizar goed. (Denk aan een flink gekietelde Nissan Skyline GTR)
Post Reply