Dastek unichip

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Bij Japanse auto's is het volstrekt onmogelijk om de originele ECU aan te passen, gaat altijd via een standalone ($$$) of piggyback.

Er zijn een hoop cowboys met zgn. powerboxen op de markt, kan alleen maar als het op maat gemapped word (en dat is niet op de weg, maar op de bank). Beter eerst alle mods toepassen en dan alles in 1 keer afstellen

Het is een eigen keuze, achteraf kun je zeggen of het de juiste beslissing geweest is en waarom goede ervaringen naast je neerleggen?
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Volgensmij schrijven ze geen complete map... Alleen brandstof mengsel aanpassen... Ik betwijfel of dit goed werkt.

De 1zz-fe en 2zz-fe ecu's zijn de meest lastig te herschrijven ecu's. Pasop dat ze hem niet omzeep helpen. Een andere ECU met masterkeynis erg duur.
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

MarcoTwo schreef:Bij Japanse auto's is het volstrekt onmogelijk om de originele ECU aan te passen, gaat altijd via een standalone ($$$) of piggyback.

Er zijn een hoop cowboys met zgn. powerboxen op de markt, kan alleen maar als het op maat gemapped word (en dat is niet op de weg, maar op de bank). Beter eerst alle mods toepassen en dan alles in 1 keer afstellen

Het is een eigen keuze, achteraf kun je zeggen of het de juiste beslissing geweest is en waarom goede ervaringen naast je neerleggen?
Behalve nissan (EPROM) en honda (Chrome/ EcTune/etc.)
Honda heeft in de P-serie ecu's de ruimte overgelaten om er een chip met chippootjes in te solderen met weerstanden enzo.

Bij Nissan desoldeer je de originele chip en. Zet je er een veerpootje in. Je klikt er een basemap in en laat deze aanpassen voor je auto.

Toyota heeft een zelflerend systeem. De maf, temperatuur en lambda sonde wijzigen de brandstofverhouding. Overigens kan je stock niet de vvti curve aanpassen. Met een standalone kan dit wel. Ik vind het raar want er zijn 1zz-fe's met een Apexi FPC die maar 160-165 pk als output hebben. Met ander filter en uitlaat. En met een apexi kan je alles aanpassen.

Maar dat is mijn mening
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Oke....bedankt voor de info jongens...

Heb bullpower ook even gemaild over dit verhaal.
Ben benieuwd wat eruit komt.

Maar wat is nu het wijste besluit als je voorderest niet naar het bedrag kijkt wat het kost.

De dastek unichip (bedrijf belgie) laten afstellen op een bank
of orginele ecu aanpassen (bullpower) ?

Uiteraard na de modificatie's
zegge het spruitstuk/einddemper/intake

wie o wie ?
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Zelf meer dan goede ervaringen (en met mij nog een stuk of 10 'bekenden') bij R&W-S Centre.

Plus daarnaast met JP's Tuningshop (is een paar maanden geleden gestopt) i.c.m. Tovami *dynocenter en PerfectPowerdealer) in Goes. Hier de MR2 laten doen met de SMT-6 Piggy Back (is nu de duurdere SMT-8 geworden), zoals veel MR2 2.0/3.0 rijders, o.a. Punt, Ron Aub., Anneke, MarcoTwo, XLR8, Huub, etc.

Werkt op dezelfde manier als de Belgen. Zijn topmensen trouwens en enorm gastvrij. Als ik weer zoiets heb, ga ik daar gewoon weer heen, ook al is het nu 750 km op en neer.:)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Als de kosten niet uitmaken zou ik denk ik voor de piggyback gaan, om de doodeenvoudige reden dat dan je originele ECU niet wordt aangepast en je dus (om wat voor reden dan ook) terug kan naar standaard door de piggyback chip te verwijderen en een ECU-reset uit te voeren.

Wat Bullpower doet is via de OBD-connectie de software van je ECU aanpassen (overschrijven?). Hoe makkelijk/moeilijk/onmogelijk dat is daar kan ik je niet over adviseren, maar de 1zz-fe ECU heeft de naam lastig aanpasbaar te zijn.
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

In noodgevallen (apart plugje /stekker bijkopen voor een paar euro) kun je overschakelen op origineel inderdaad.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Kortom de unichip erin en laten afstellen op de bank ??
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

:dux-blij_thumb-up: :dux-blij_thumb-up: Het is het zeker waard, de topwaarden zijn ietsje beter, maar vooral in het toerengebied eronder, ga je ook een veel prettigere soepelheid e.d. merken, tenminste ik wel.:)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Plaats reactie