Velgen.
Moderator: Pieten
Velgen.
Als ik het goed begrijp zijn de velgmaten origineel
Voor: 15” – 6J / banden maat 185-55-15
Achter: 15”- 6.5J (facelift achter: 16” – 7J ) 205-50-15 (215-45-16)
ET:45
Ga langzaam op zoek naar andere wielen dus.
Wat ik mooi vind is dat de wielen wat verder naar buiten komen. De originele liggen wat ver naar binnen vind ik. Wil ze zeg maar gelijk met de carrosserie. Niet erbuiten, dat vind ik niet mooi. Tevens wil ik ook wat breder gaan.
Wat zijn nu de mogelijkheden?
Bijvoorbeeld
Voor: 16” – 7J / bandenmaat 205-45-16
Achter: 17” – 8J / bandenmaat 225-40-17
Komt dat wat overeen met origineel maar dan breder? Dacht dan ook aan een ET35.
Tot hoe ver kan ik gaan?
Voor: 15” – 6J / banden maat 185-55-15
Achter: 15”- 6.5J (facelift achter: 16” – 7J ) 205-50-15 (215-45-16)
ET:45
Ga langzaam op zoek naar andere wielen dus.
Wat ik mooi vind is dat de wielen wat verder naar buiten komen. De originele liggen wat ver naar binnen vind ik. Wil ze zeg maar gelijk met de carrosserie. Niet erbuiten, dat vind ik niet mooi. Tevens wil ik ook wat breder gaan.
Wat zijn nu de mogelijkheden?
Bijvoorbeeld
Voor: 16” – 7J / bandenmaat 205-45-16
Achter: 17” – 8J / bandenmaat 225-40-17
Komt dat wat overeen met origineel maar dan breder? Dacht dan ook aan een ET35.
Tot hoe ver kan ik gaan?
Hi Jaapio,
veel succes met jouw velgenjacht.
Omdat je laatst al een opmerking maakte dat je de Emmer al heftig vond reageren op spoorvorming, houd je er rekening mee dat bredere velgen (dus banden, neem ik aan) dit probleem (?) alleen maar zullen verergeren ?
Overigens ben je niet gebonden aan breder achter, dat is een trucje vd autofabrikanten om overstuur te maskeren / tegen te gaan.
Als je wilt kun je dezelfde maat rondom gebruiken.
veel succes met jouw velgenjacht.
Omdat je laatst al een opmerking maakte dat je de Emmer al heftig vond reageren op spoorvorming, houd je er rekening mee dat bredere velgen (dus banden, neem ik aan) dit probleem (?) alleen maar zullen verergeren ?
Overigens ben je niet gebonden aan breder achter, dat is een trucje vd autofabrikanten om overstuur te maskeren / tegen te gaan.
Als je wilt kun je dezelfde maat rondom gebruiken.
Mijn tip is:
Doneer die Vikings naar donker Afrika en trakteer jezelf én je auto tevens op fatsoenlijk rubber, het liefst rondom hetzelfde merk en type band.
Nieuwe achterbanden alsmede nieuwe shocks kan met 1 setje slechte banden je hele wegligging/rijgedrag verneuken.
Zie bijvoorbeeld conan1068 zijn terechte opmerking
Zoals gesteld aan de voorzijde: 15” – 6J / 185-55-15 ET45 en achterzijde: 15”- 6.5J / 205-50-15 ET45 is een richtlijn om te berekenen:
http://www.banden-ackermans.be/cms/inde ... Itemid=103
Als je het bij 15 inch wil houden (wat in mijn bescheiden mening de beste synthese tussen comfort en stuurkarakter is) kan je kijken voor een mooie set cupvelgen met lage ET waarde, vanaf ET 25 komt het zaakje mooi buiten de wielkasten en kan je door het Heuvelland karten
Ik heb bij de auto een set Brock velgen gekregen met ET waarde 13 (!)
Helaas zit er 195-50-15 rondom wat de wiekasten ietwat 'leeg' laat lijken.
Mijn idee is om van de originele velgen met de juiste bandenmaat 185-55 en 205-50 de banden om te lepelen naar de Brock set.
Hierbij rij je dan met de originele setting maar dan met het effect van 6 cm. spoorverbreders
Doneer die Vikings naar donker Afrika en trakteer jezelf én je auto tevens op fatsoenlijk rubber, het liefst rondom hetzelfde merk en type band.
Nieuwe achterbanden alsmede nieuwe shocks kan met 1 setje slechte banden je hele wegligging/rijgedrag verneuken.
Zie bijvoorbeeld conan1068 zijn terechte opmerking
Zoals gesteld aan de voorzijde: 15” – 6J / 185-55-15 ET45 en achterzijde: 15”- 6.5J / 205-50-15 ET45 is een richtlijn om te berekenen:
http://www.banden-ackermans.be/cms/inde ... Itemid=103
Als je het bij 15 inch wil houden (wat in mijn bescheiden mening de beste synthese tussen comfort en stuurkarakter is) kan je kijken voor een mooie set cupvelgen met lage ET waarde, vanaf ET 25 komt het zaakje mooi buiten de wielkasten en kan je door het Heuvelland karten
Ik heb bij de auto een set Brock velgen gekregen met ET waarde 13 (!)
Helaas zit er 195-50-15 rondom wat de wiekasten ietwat 'leeg' laat lijken.
Mijn idee is om van de originele velgen met de juiste bandenmaat 185-55 en 205-50 de banden om te lepelen naar de Brock set.
Hierbij rij je dan met de originele setting maar dan met het effect van 6 cm. spoorverbreders
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Hier nog een fan van de yoko's! Je moet ze inderdaad niet nat maken, vinden ze niet leuk, maar op droog prima banden, lekker stijf en flink wat rubber op de weg, niet te veel van die irritante groeven in je band .
Wat mij betreft onovertroffen: Bridgestone Potenza (Re040). In combinatie met Corky's breast plate en originele shocks bijzonder goed te controleren en dus leuk om mee te spelen.
Wat je omschrijft qua velgenwens komt -uit mijn hoofd- redelijk overeen met wat Erikmr onder zijn spyder heeft, en ik kan je uit ervaring melden dat dat (in combi met verlaging) ook prima stuurt. 'pattexbanden' was geloof ik de opmerking van Leliev Je zou Erik ff een PM kunnen sturen om te vernemen wat voor setup hij precies heeft.
Wat mij betreft onovertroffen: Bridgestone Potenza (Re040). In combinatie met Corky's breast plate en originele shocks bijzonder goed te controleren en dus leuk om mee te spelen.
Wat je omschrijft qua velgenwens komt -uit mijn hoofd- redelijk overeen met wat Erikmr onder zijn spyder heeft, en ik kan je uit ervaring melden dat dat (in combi met verlaging) ook prima stuurt. 'pattexbanden' was geloof ik de opmerking van Leliev Je zou Erik ff een PM kunnen sturen om te vernemen wat voor setup hij precies heeft.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Indeed ! De Potenza's had ik ook onder de SLK en noemde dat rubber eigenlijk klittenband ingelegd met Bisonkit.El Butre schreef:
Wat mij betreft onovertroffen: Bridgestone Potenza (Re040). In combinatie met Corky's breast plate en originele shocks bijzonder goed te controleren en dus leuk om mee te spelen.
Wat ik ook voor een fratsen uithaalde ik kreeg de Benz niet makkeljk opzij gezet maar dat kan enerzijds ook gelegen hebben aan gevalletje 1265 kilo op 245 brede sloffen
...rest me nog de enorme drang om te weten wat in godsnaam een Corky's breast plate is, klinkt iig als een goede porno film
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer: