Benzine/octaan/ron/mon enz enz
Moderator: Pieten
Benzine/octaan/ron/mon enz enz
Ik kwam dit tegen, wel leuk om te weten::)
(vind ik dan weer interessant)
Geschiedenis octaangetal
Al sinds het ontstaan van de verbrandingsmotor bestaat het fenomeen detonatie, het te snel en ongecontroleerde verbranden van de brandstof. Detonatie veroorzaakt hoge druk op alle bewegende delen in de motor en hoge zuigertemperaturen waardoor grote motorschade ontstaat. Bij de eerste niet efficiënte motoren werd detonatie (of pingelen) alleen opgemerkt als een rammelend geluid.
Tijdens de eerste wereld oorlog ontstond ineens de vraag naar high performance motoren voor tanks en vliegtuigen. De beschikbare brandstoffen hadden de eigenschap om snel te detoneren, wat de betrouwbaarheid niet ten goede kwam. Een aantal knappe koppen uit die tijd ontdekte dat brandstoffen gemaakt van ruwe aardolie van verschillende plekken op de wereld andere detonatie karakteristiek hadden. Chemische analyse van brandstoffen was in die tijd niet mogelijk, dus kon ook niet verklaard worden waar dit door kwam. Hierdoor werd de aandacht gericht om een standaard meetmethode op te stellen dmv een 1 cylinder motor met een variabele compressie. Deze motor had (en heeft)een vast toerental van 600 RPM en een constante werktemperatuur. Door de kop van de motor omhoog of omlaag te plaatsen is de compressie instelbaar en is het mogelijk om de hoogst mogelijk compressie van een brandstof te bepalen. (HUCR, Highest Usable Compression Ratio)
Om een standaard waarde te bepalen werden 2 referentie brandstoffen uitgekozen. De lage referentie werd normaal heptaan (n-heptaan) en deze werd op nul gesteld. Voor de hoge referentie werd 2.2.4-trimethylpentaan (iso-octaan) gekozen en op 100 gesteld. Als de HUCR was bepaald werd deze waarde vergeleken met het de mix van de 2 referenties. Het resultaat (RON, Research Octane Number) werd gerapporteerd als een percentage van iso-octaan. Dus een brandstof die overeen kwam met een mix van 95% iso-octaan en 5% n-heptaan kreeg een octaan getal (RON) van 95.
Het octaangetal heeft dus helemaal niets te maken met de hoeveelheid octaan die in de benzine zit.
Er is nog een ander soort octaan getal, MON genoemd, dit staat voor Motor Octane Number. Deze test is vrijwel identiek als RON en op dezelfde type test motor uitgevoerd als bij RON. Er zijn wel wat instellingen veranderd. Zo is het toerental van de knockengine verhoogd naar 900 RPM, heeft de motor een variabele ontstekingstijd, en wordt het lucht/brandstofmengsel verwarmd, n-Heptaan en iso-octaan worden weer gebruikt als referentie.
Op deze manier wordt een zwaardere belasting van een motor gesimuleerd. Bij zware belasting gaat een brandstof eerder detoneren dan bij bv stationair. Daarom geeft de MON een betere indicatie voor moderne motoren en zeker voor onze hoog toerige Honda blokjes.
Omdat RON bij benzine hogere waardes dan MON geeft is het commercieel aantrekkelijker om deze waarde op de pomp te vermelden. Als voorbeeld geef ik hier van een aantal chemicaliën en benzine soorten de RON en MON waardes. (sorry van de puntjes, kreeg anders geen tabel geplaatst)
Naam............................RON.......MON
n-Heptaan.....................0...........0
Iso-octaan
(2.2.4-trimethylpentaan)..100........100
n-octaan.......................-10
Euro 95.........................95..........85
Super 98.......................98..........88
BP Ultimate....................99..........88
Shell V-power NL............97..........?
Total Excellium NL...........95..........85
tolueen.........................121........107
Xyleen..........................118........115
De spreiding tussen de 2 waardes is bekend als de brandstof gevoeligheid. Het is voor fabrikanten dus mogelijk om een hoge RON te produceren maar met een MON die lager is dan verwacht. Zo is er een BP ultimate geweest met RON 102 en een MON van 93-94. (Bron: Wikipedia)
In de VS wordt ook wel de Pump Octane Number (PON) of gebruikt, dit wordt ook wel eens aangeduid als AKI (Anti Knock Index) of als (R+M/2). Dit getal is het gemiddelde van de RON en MON waarde. Een benzine in de VS met octaan getal van 91 heeft dus waarschijnlijk een RON van 95 en een MON van 86-87. Dat dus vergelijkbaar is met een Euro 95 in Europa.
(Gepikt van het honda forum)
(vind ik dan weer interessant)
Geschiedenis octaangetal
Al sinds het ontstaan van de verbrandingsmotor bestaat het fenomeen detonatie, het te snel en ongecontroleerde verbranden van de brandstof. Detonatie veroorzaakt hoge druk op alle bewegende delen in de motor en hoge zuigertemperaturen waardoor grote motorschade ontstaat. Bij de eerste niet efficiënte motoren werd detonatie (of pingelen) alleen opgemerkt als een rammelend geluid.
Tijdens de eerste wereld oorlog ontstond ineens de vraag naar high performance motoren voor tanks en vliegtuigen. De beschikbare brandstoffen hadden de eigenschap om snel te detoneren, wat de betrouwbaarheid niet ten goede kwam. Een aantal knappe koppen uit die tijd ontdekte dat brandstoffen gemaakt van ruwe aardolie van verschillende plekken op de wereld andere detonatie karakteristiek hadden. Chemische analyse van brandstoffen was in die tijd niet mogelijk, dus kon ook niet verklaard worden waar dit door kwam. Hierdoor werd de aandacht gericht om een standaard meetmethode op te stellen dmv een 1 cylinder motor met een variabele compressie. Deze motor had (en heeft)een vast toerental van 600 RPM en een constante werktemperatuur. Door de kop van de motor omhoog of omlaag te plaatsen is de compressie instelbaar en is het mogelijk om de hoogst mogelijk compressie van een brandstof te bepalen. (HUCR, Highest Usable Compression Ratio)
Om een standaard waarde te bepalen werden 2 referentie brandstoffen uitgekozen. De lage referentie werd normaal heptaan (n-heptaan) en deze werd op nul gesteld. Voor de hoge referentie werd 2.2.4-trimethylpentaan (iso-octaan) gekozen en op 100 gesteld. Als de HUCR was bepaald werd deze waarde vergeleken met het de mix van de 2 referenties. Het resultaat (RON, Research Octane Number) werd gerapporteerd als een percentage van iso-octaan. Dus een brandstof die overeen kwam met een mix van 95% iso-octaan en 5% n-heptaan kreeg een octaan getal (RON) van 95.
Het octaangetal heeft dus helemaal niets te maken met de hoeveelheid octaan die in de benzine zit.
Er is nog een ander soort octaan getal, MON genoemd, dit staat voor Motor Octane Number. Deze test is vrijwel identiek als RON en op dezelfde type test motor uitgevoerd als bij RON. Er zijn wel wat instellingen veranderd. Zo is het toerental van de knockengine verhoogd naar 900 RPM, heeft de motor een variabele ontstekingstijd, en wordt het lucht/brandstofmengsel verwarmd, n-Heptaan en iso-octaan worden weer gebruikt als referentie.
Op deze manier wordt een zwaardere belasting van een motor gesimuleerd. Bij zware belasting gaat een brandstof eerder detoneren dan bij bv stationair. Daarom geeft de MON een betere indicatie voor moderne motoren en zeker voor onze hoog toerige Honda blokjes.
Omdat RON bij benzine hogere waardes dan MON geeft is het commercieel aantrekkelijker om deze waarde op de pomp te vermelden. Als voorbeeld geef ik hier van een aantal chemicaliën en benzine soorten de RON en MON waardes. (sorry van de puntjes, kreeg anders geen tabel geplaatst)
Naam............................RON.......MON
n-Heptaan.....................0...........0
Iso-octaan
(2.2.4-trimethylpentaan)..100........100
n-octaan.......................-10
Euro 95.........................95..........85
Super 98.......................98..........88
BP Ultimate....................99..........88
Shell V-power NL............97..........?
Total Excellium NL...........95..........85
tolueen.........................121........107
Xyleen..........................118........115
De spreiding tussen de 2 waardes is bekend als de brandstof gevoeligheid. Het is voor fabrikanten dus mogelijk om een hoge RON te produceren maar met een MON die lager is dan verwacht. Zo is er een BP ultimate geweest met RON 102 en een MON van 93-94. (Bron: Wikipedia)
In de VS wordt ook wel de Pump Octane Number (PON) of gebruikt, dit wordt ook wel eens aangeduid als AKI (Anti Knock Index) of als (R+M/2). Dit getal is het gemiddelde van de RON en MON waarde. Een benzine in de VS met octaan getal van 91 heeft dus waarschijnlijk een RON van 95 en een MON van 86-87. Dat dus vergelijkbaar is met een Euro 95 in Europa.
(Gepikt van het honda forum)
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
- Remmel
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 761
- Lid geworden op: 10 nov 2008, 16:30
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Wat de meeste mensen niet weten is dat LPG een octaangetal heeft van 108-110!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Jean-Pierre
Dat wist ik ook niet, dat kwam ik gister ook tegenRemmel schreef:Wat de meeste mensen niet weten is dat LPG een octaangetal heeft van 108-110!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
- MMaddict
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
- Type MR2: AW11
Voor de mensen die niet zo van lezen houden + wat extra info:
RON/ MON etc.. is index voor klopvastheid.
Oftwel: hoeveel druk kan ik op een brandstof zetten voor deze vanzelf ontsteekt (detonatie).
Hogere klopvastheid = meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof kunnen halen. (dus uit een liter EURO 98 kun je in principe meer vermogen halen dan uit EURO95)
Nu zit er ook nog verschil tussen de energie die eens brandstof bezit, het klopt het inderdaad dat LPG een hoger klopgehalte heeft dan de meeste benzines, alleen uit een liter benzine valt meer energie te halen dan uit een liter gas.
Nu een antwoord op de vraag die bij velen speelt: "Moet ik nu EU95 of EU98 tanken"
In de EU moeten alle auto's op EURO 95 kunnen rijden, waarom dan toch 98+ tanken?
1. Status/Perceptie: omdat euro 98 duurder is, is deze ook beter.
2. In werkelijkheid hebben auto's meer vermogen bij hogere compressie (logisch) om die hoge compressie te halen en zelf detonatie te voorkomen is betere brandstof nodig, dit is dus alleen nodig bij speciaal afgestelde auto's of auto's die zichzelf kunnen afstellen!
Oftwel, rij je een standaard auto, dan is het onzin om 98 tanken! (m.u.v. sommige (sport)wagens)
RON/ MON etc.. is index voor klopvastheid.
Oftwel: hoeveel druk kan ik op een brandstof zetten voor deze vanzelf ontsteekt (detonatie).
Hogere klopvastheid = meer vermogen uit dezelfde hoeveelheid brandstof kunnen halen. (dus uit een liter EURO 98 kun je in principe meer vermogen halen dan uit EURO95)
Nu zit er ook nog verschil tussen de energie die eens brandstof bezit, het klopt het inderdaad dat LPG een hoger klopgehalte heeft dan de meeste benzines, alleen uit een liter benzine valt meer energie te halen dan uit een liter gas.
Nu een antwoord op de vraag die bij velen speelt: "Moet ik nu EU95 of EU98 tanken"
In de EU moeten alle auto's op EURO 95 kunnen rijden, waarom dan toch 98+ tanken?
1. Status/Perceptie: omdat euro 98 duurder is, is deze ook beter.
2. In werkelijkheid hebben auto's meer vermogen bij hogere compressie (logisch) om die hoge compressie te halen en zelf detonatie te voorkomen is betere brandstof nodig, dit is dus alleen nodig bij speciaal afgestelde auto's of auto's die zichzelf kunnen afstellen!
Oftwel, rij je een standaard auto, dan is het onzin om 98 tanken! (m.u.v. sommige (sport)wagens)
Don't shoot the messenger!
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
... en E85 105-109Remmel schreef:Wat de meeste mensen niet weten is dat LPG een octaangetal heeft van 108-110!!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal