Wat kan voor meer rolbeweging zorgen ?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Wat kan voor meer rolbeweging zorgen ?

Bericht door phuncz »

Sinds de afgelopen week merk ik dat de auto meer rolbeweging heeft dan ik gewoon ben. Ik schoof laatst al over de 4 wielen op één rotonde maar bij een andere rotonde is zelfs de achterkant uitgebroken, wat me nog nooit is gebeurd in de ZZW30. Tweemaal overstuur maar heb gelukkig het kunnen opvangen en ook van geluk gesproken dat er niemand in mijn buurt reed toen. Nu vermoed ik wel dat die rotonde vettig zal zijn geweest, maar toch merk ik dat ik bochten niet meer zo strak kan doen als vroeger.

Wat kan ervoor zorgen dat ik ineens meer rolbeweging heb ? De banden zijn nog in goede staat of toch optisch en de druk is ook goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Hoe oud zijn de banden? Ze kunnen er wel goed uit zien, maar na verloop van tijd wordt het rubber toch anders.
Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

De voorste set Bridgestone Potenza RE040's zijn 3 jaren oud, de achterste set Toyo Proxes T1-R zijn 1 jaar oud.
Afbeelding
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Het moet in de slijtage delen of afstelling zitten,
Banden/schokbrekers/stab.bars(worden dunner door korrosie, gemakkelijk zelf te zien en/of te meten. Afstelling van het onderstel op een goede uitlijn inrichting. In de std afstelling hoort licht onderstuur over te gaan in overstuur.

Daarbij blijven rotondes hele leuke dingen, alleen die lantaarnpalen zijn meestal niet zo intelligent neergezet;)

Henri
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Mja mijn MR2 is van juni 2005 dus na 8 jaar verwacht ik nog niet meteen dat er dingen doorroesten, maar ik zal het niet uitsluiten. Ik wil hem al een langere tijd laten uitlijnen maar geraak er niet aan en weet geen goede plaatsen in de buurt, maar ik ga eens op zoek.

Bedankt voor de tips, als ik meer weet zal ik het hier melden !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Schokbrekers misschien ? Naar mijn idee is de ZZW nogal gevoelig voor slechte schokbrekers, vooral achter, omdat daar het grootste gewicht ligt in een relatief lichte auto. Ik weet niet hoeveel kilometers er op de auto staan ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Ik geloof nog geen 115.000km.
Afbeelding
Gebruikersavatar
XLR8
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2009, 01:26

Bericht door XLR8 »

eens effekes op een brug zien te krijgen om de onderkant te checken, zit de rechthoekige stabilisatie plaat nog goed vast alsmede de torsie strip ? spoor/stabilisator stangen niet stuk of gedeeltelijk weg(gerot) etc...

De banden lijkt me met die leeftijd niet het punt tenzij ze niet schuin aan het afslijten zijn, bij 115k. kunnen de shocks idd een boosdoener zijn mbt tot ongewenst axiaal deinen wat op zijn beurt weer je merkbaar overstuur verklaard.
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Het ligt dus niet aan de uitlijning, de wagen doet na een uitlijnbeurt nog steeds hetzelfde.

Afbeelding

Enige waarde die buiten tolerantie lag aangeduid in het rood.

Dus nu ga ik de ophangrubbers laten nakijken, nog zo een verwacht slijtagepunt na 8 jaren vermoed ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Anti roll bar los? Of de endlink fusees versleten?
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Kan dus ook, dat zien we wel als hij bij de dealer de lucht in gaat :) Dat zal voor volgende week zijn, deze week nog "genieten" van minimale grip in scherpe bochten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Vandaag naar Mr T. geweest en daar is ie op de brug gegaan. Rubbers waren nog goed in orde. Testritje gemaakt en de schokbrekers was ook niets mis mee. Hij kon zelf met zekerheid ook niet zeggen wat er fout was en wou me niet zomaar facturen van vervangende onderdelen voorschuiven als hij niet wist of dat het zou oplossen. Jaja, van die eerlijke handelaars bestaan er ook nog !

Dus ik ga het nu nog voorlopig zo laten, zien of het erger wordt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

De persoon die me in de garage geholpen had zei dat ik eens met gesloten dak moest proberen. Dat vond ik vreemd want het zijn maar een paar buisjes uiteindelijk en vroeger was het niet zo fel.

Maar gisterennacht was het toch wat kouder dus maar geprobeerd. En hij had gelijk, het probleem is zowat volledig weg. Geen rolbeweging meer, meer grip en terug neutraal.

Nu voel ik me ook wel dom, maar uiteindelijk is het niet de eerste keer dat ik zonder dak rij (duizenden kilometers al gedaan) en de wagen had het vorig jaar en voor juni ook helemaal niet.

Ik herinner me iets in het verleden op spyderchat.com gelezen te hebben over de body flex die feller kan worden na verloop van tijd, is dat wat ik nu meemaak ? Dan lijkt het me dat de enige oplossing een (full) body brace van Corky's wordt...
Afbeelding
Gebruikersavatar
XLR8
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 apr 2009, 01:26

Bericht door XLR8 »

Gezien je verhaal lijkt dan enkel een frontbrace het werk al te doen ;-)
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Dat lijkt me echt heel sterk! Nog nooit heb ik verschil gevoeld qua wegligging met het (softtop) dak open of dicht.. Met een hardtop zou het heeel misschien kunnen, maar zelfs dan..

Het zit tussen je oren niet helemaal lekker denk ik! ;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Surferdude schreef:Dat lijkt me echt heel sterk! Nog nooit heb ik verschil gevoeld qua wegligging met het (softtop) dak open of dicht.. Met een hardtop zou het heeel misschien kunnen, maar zelfs dan..

Het zit tussen je oren niet helemaal lekker denk ik! ;D
Dat zou kloppen als ik zelf er niet heel sceptisch tegenover stond, want ik zat met de mening van "ik ga het testen met dak dicht en bij het eerste bochtje weet ik zeker dat ik gelijk heb". Maar na meerdere snelle bochten én rotondes kon ik mezelf niet voor de gek houden.

Geloof me, ik vind het nu nog steeds heel bizar. Maar ik kan niet ontkennen dat het met gesloten dak weg is.
XLR8 schreef:Gezien je verhaal lijkt dan enkel een frontbrace het werk al te doen ;-)
Gezien mijn ZZW30 van bouwjaar 2005 is, heeft deze niet al iets "front-brace-achtig" iets ? Ik meen zoiets gelezen te hebben dat refresh-modellen rear- en front-bracing hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
shenron
Berichten: 1789
Lid geworden op: 05 sep 2009, 12:54
Type MR2: AW11

Bericht door shenron »

Surferdude schreef:Dat lijkt me echt heel sterk! Nog nooit heb ik verschil gevoeld qua wegligging met het (softtop) dak open of dicht.. Met een hardtop zou het heeel misschien kunnen, maar zelfs dan..

Het zit tussen je oren niet helemaal lekker denk ik! ;D
beetje hetzelfde met mijn sw20, met dak open en dicht (targa) is er geen verschil en is het nog steeds een dweil.:P
Afbeelding
Green Goblin schreef:Ik denk dat Shennie gelijk heeft !
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

In mijn Syder is het een wereld van verschil: softtop of hardtop, het is niet anders!
Gebruikersavatar
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 256
Lid geworden op: 04 mar 2010, 17:18

Bericht door phuncz »

Softtop of hardtop, ok. Maar bij mij is het verschil met softtop open of softtop dicht al :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

;D
shenron schreef:beetje hetzelfde met mijn sw20, met dak open en dicht (targa) is er geen verschil en is het nog steeds een dweil.:P
Moet je ook een coupe nemen met koni! ;D
Plaats reactie