Auto start niet..
Moderator: Pieten
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16 okt 2013, 16:48
Auto start niet..
Beste Mensen,
Ik had een paar dagen het moment dat m'n auto(toyota mr2 aw11 87) afsloeg en niet meer aan wou gaan.
M'n eerste gedachtes gingen naar de accu.
Deze was ook leeg, ik heb hem toen aan de acculader gehangen tot die (bijna) vol was en getest of het aan de dynamo lag, hij gaf eerst 12.7 (rond die koers aan) en met het starten 13.9 (ook rond die koers).
Toen had ik eer gister weer het moment dat die niet wou starten, m'n accu uit m'n auto gehaald en laten testen, oud en aan vervangen was de stelling.
Heb ter plekken een nieuwe accu gekocht van global 45 AH zoals deze (er standaard?) in lag.
Nu heb ik vandaag weer een stukje gereden en opeens sprong m'n radio aan en uit en etc. geen lampjes op de dash maar ik vond het een beetje maf. Ja hoor toen ik thuis kwam en hem probeerde te starten deed die het weer niet.
Ik ben een beetje ten einderaad wat het nu kan zijn. het is naar mijn mening dus niet de dynamo door de voltage te testen op de accu, maar wat kan het dan zijn ?
Alvast Bedankt.
Daan Rutten
Ik had een paar dagen het moment dat m'n auto(toyota mr2 aw11 87) afsloeg en niet meer aan wou gaan.
M'n eerste gedachtes gingen naar de accu.
Deze was ook leeg, ik heb hem toen aan de acculader gehangen tot die (bijna) vol was en getest of het aan de dynamo lag, hij gaf eerst 12.7 (rond die koers aan) en met het starten 13.9 (ook rond die koers).
Toen had ik eer gister weer het moment dat die niet wou starten, m'n accu uit m'n auto gehaald en laten testen, oud en aan vervangen was de stelling.
Heb ter plekken een nieuwe accu gekocht van global 45 AH zoals deze (er standaard?) in lag.
Nu heb ik vandaag weer een stukje gereden en opeens sprong m'n radio aan en uit en etc. geen lampjes op de dash maar ik vond het een beetje maf. Ja hoor toen ik thuis kwam en hem probeerde te starten deed die het weer niet.
Ik ben een beetje ten einderaad wat het nu kan zijn. het is naar mijn mening dus niet de dynamo door de voltage te testen op de accu, maar wat kan het dan zijn ?
Alvast Bedankt.
Daan Rutten
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Controleer alle kabels van en naar de accu eens. De kabel naar de startmotor toe kan na zoveel jaren ook best eens doorgeroest zijn, heb ik ook al eens gehad. Een massakabel kan ook, als je radio opeens aan en uit gaat didt dat ook wel op een slechte stroomverbinding.
Verder is "start niet" een beetje onduidelijk.
Wat gebeurt er als je probeert te starten ?
- De startmotor draait wel maar de auto slaat niet aan
- De startmotor draait niet (maar wel een tikkend geluid ?)
Verder is "start niet" een beetje onduidelijk.
Wat gebeurt er als je probeert te starten ?
- De startmotor draait wel maar de auto slaat niet aan
- De startmotor draait niet (maar wel een tikkend geluid ?)
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16 okt 2013, 16:48
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Klinkt alsof je startmotor dus te weinig stroom krijgt, hij heeft te weinig stroom om je bendix naar buiten te zetten. Als je accu wel goed is (en die is nieuw, dus dat zal wel), dan zou ik toch eerst alle kabels van en naar de accu en van en naar de startmotor checken, en alle klemmen natuurlijk even nalopen.
Het zou ook eventueel de startmotor zelf kunnen zijn, maar meestal draaien ze dan helemaal niet.
Het zou ook eventueel de startmotor zelf kunnen zijn, maar meestal draaien ze dan helemaal niet.
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16 okt 2013, 16:48
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16 okt 2013, 16:48
Ik heb nu de dynamo eruit gehaald en de koolborstels vervangen. Vervolgens erin terug in gedaan. Maar helaas laad hij nog steeds niet bij.
Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Het probleem zit hem dus niet in de startmotor. Maar de dynamo.
Ik heb de plug uit de dynamo gehaald en gemeten hoeveel volt hij op alle 3 de aansluitingen had. Op 2 van de 3 had hij 12.4 (de accu spanning op dat moment) en op een van de maar 11.7 Klopt dat? Op de 2e kabel (bovenop de dynamo) had hij ook 12.4 volt.
Het lijkt dus dat de kabels in orde zijn.
Wat zou het dan nog kunnen zijn. (iets anders in de dynamo?)
Alvast bedankt voor het mee denken
Iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? Het probleem zit hem dus niet in de startmotor. Maar de dynamo.
Ik heb de plug uit de dynamo gehaald en gemeten hoeveel volt hij op alle 3 de aansluitingen had. Op 2 van de 3 had hij 12.4 (de accu spanning op dat moment) en op een van de maar 11.7 Klopt dat? Op de 2e kabel (bovenop de dynamo) had hij ook 12.4 volt.
Het lijkt dus dat de kabels in orde zijn.
Wat zou het dan nog kunnen zijn. (iets anders in de dynamo?)
Alvast bedankt voor het mee denken
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Meet anders ook even de weerstand over de twee koolborsteltjes. Daar bovenop zitten twee contacten, zet je meter op Ohm en meet er tussen. Als het goed is zou je een hele lage weerstand moeten meten (niet meer dan een paar honderd ohm of zelfs nog minder, zou ik even in het boek moeten kijken).
Verder meet je al op de terminal (B+) bovenop dat je verbinding met de accu hebt, dus dat is goed. De andere plug meten (vooral de kant van de dynamo dan) heeft ook zin, maar dan moet je wel de waardes weten, waarvoor je officieel Toyota 4A-GE boek nodig hebt. Die vertelt je waar je ongeveer hoeveel weerstand meten en waar je geen weerstand zou moeten meten, of oneindige weerstand (geen verbinding).
Ik vermoed eigenlijk dat het of je regulator is (die zit ingebouwd in de dynamo) of de wikkelingen van de dynamo die gewoon op zijn. Door de weerstand over de koolborsteltjes te meten kun je de koolborsteltjes uitsluiten, en ook de rotor.
Je kunt ook de dynamo wegbrengen naar een revisiebedrijf dat gespecialeerd is in dynamo's en elektromotoren.
Verder meet je al op de terminal (B+) bovenop dat je verbinding met de accu hebt, dus dat is goed. De andere plug meten (vooral de kant van de dynamo dan) heeft ook zin, maar dan moet je wel de waardes weten, waarvoor je officieel Toyota 4A-GE boek nodig hebt. Die vertelt je waar je ongeveer hoeveel weerstand meten en waar je geen weerstand zou moeten meten, of oneindige weerstand (geen verbinding).
Ik vermoed eigenlijk dat het of je regulator is (die zit ingebouwd in de dynamo) of de wikkelingen van de dynamo die gewoon op zijn. Door de weerstand over de koolborsteltjes te meten kun je de koolborsteltjes uitsluiten, en ook de rotor.
Je kunt ook de dynamo wegbrengen naar een revisiebedrijf dat gespecialeerd is in dynamo's en elektromotoren.
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16 okt 2013, 16:48
Ik heb de dynamo uit elkaar gehaald.
Inmiddels alles nagemeten en ik ben er achter gekomen dat de gelijkrichter kapot is (rectifier). http://images.oreillyauto.com/parts/img ... rimary.jpg
(dit is hem niet maar om een verbeelding te maken wat ik bedoel)
Heeft iemand zon ding voor mij liggen/ weet iemand waar ik die kan kopen. (alle auto materialen zaken in de buurt kunnen mij niet helpen)
Heeft iemand eventueel een hele dynamo die ik kan overkopen?
Het gaat dus om een AW11 met 4A-GE motor.
Alvast bedankt!
Inmiddels alles nagemeten en ik ben er achter gekomen dat de gelijkrichter kapot is (rectifier). http://images.oreillyauto.com/parts/img ... rimary.jpg
(dit is hem niet maar om een verbeelding te maken wat ik bedoel)
Heeft iemand zon ding voor mij liggen/ weet iemand waar ik die kan kopen. (alle auto materialen zaken in de buurt kunnen mij niet helpen)
Heeft iemand eventueel een hele dynamo die ik kan overkopen?
Het gaat dus om een AW11 met 4A-GE motor.
Alvast bedankt!
- Roland
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:23
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Dat onderdeel nummer van Joris lijkt wel te kloppen en zal zo'n 150 euro kosten bij de Toyota dealer. Denk dat het nog wel te bestellen is, al zal er wel wat levertijd zijn.
Maar wellicht wil je goedkoper, dan moet je een dynamo zien te vinden. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de dynamo van een jaren 90 Suzuki Swift ook zou passen, maar ik weet niet of het waar is.
Wellicht kun je ook een revisie bedrijfje bellen, en vragen of ze een rectifier/diode plaat kunnen repareren of vernieuwen, en voor hoeveel. Lijkt me dat dat gewoon mogelijk is, en goedkoper is dan die 150 euro nieuwe rectifier.
Maar wellicht wil je goedkoper, dan moet je een dynamo zien te vinden. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de dynamo van een jaren 90 Suzuki Swift ook zou passen, maar ik weet niet of het waar is.
Wellicht kun je ook een revisie bedrijfje bellen, en vragen of ze een rectifier/diode plaat kunnen repareren of vernieuwen, en voor hoeveel. Lijkt me dat dat gewoon mogelijk is, en goedkoper is dan die 150 euro nieuwe rectifier.
Zou ik inderdaad ook doen. Dat persen is ook echt niet moeilijk, dus kunnen ze ook niet veel geld voor vragen.Roland schreef:...
Maar wellicht wil je goedkoper, dan moet je een dynamo zien te vinden. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de dynamo van een jaren 90 Suzuki Swift ook zou passen, maar ik weet niet of het waar is.
...
Groeten,
Joris
-
- Knop gevonden hoor !
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 16 okt 2013, 16:48