Vraagje voor de kenners

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

mr dude
Ik lul al aardig mee !
Hoi mannen en vrouwen ;)
Warm he ?

Ik heb vandaag mijn emmer moeten laten staan.
Was aan de tour geweest en plots begon de auto te tikkeren.
Direct gestopt en geluisterd:
Het komt in eerst instantie onder de kleppendeksel vandaan, hij wil wel gewoon starten en als je gas geeft verdwijnt het vaak ook weer.

Eenmaal bij de garage gekomen wilde ik toch geen risico lopen dat er nog meer kapot loopt.
Het hoorde net alsof er een (hydraulische) bus van een van de kleppen bleef hangen.
Wie heeft hier enig kennis of ervaring mee ?
Morgen trek ik de deksel eraf.

En voor de 2zz-ers onder onder ons.
Er gaat incl. filter toch 4.5 liter olie in de het blok ?
Vreemd want ik heb er al 30k mee gereden, en 3 keer olie ververst, altijd nieuw filter met 4.5 liter olie..
En tot op heden helemaal geen problemen gehad.

Nou, jullie horen het nog wel wat er aan scheelt..

Groet

Tjerk
Spyder S.C.01
Ik lul al aardig mee !
Hi Tjerk,
Da's mooi balen. Tsja kan natuurlijk meerder oorzaken hebben, ik hoop voor jou dat het meevalt.
Mijn gedachten gaan naar de distributieketting, cq spanner.
De liftbolts geven bij het 2zzge blok ook nogwel eens problemen, maar of dat juist bij stationair toerental hoorbaar is?
Hou ons maar op de hoogte,
Grt Spyder sc01
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Hoi hoi,

Ik had vandaag een afspraak voor mijn rechter veer schotel voor, deze moest vernieuwd worden,
Druklager volledig verroest.
Maar ik heb me er even in verdiept en overlegd.
Blijkt dat Toyota in 2006 de specificaties heeft aangepast, van 10W40, naar 5W30.., voor de 2zz althans.
Trouwens toen ik m vanmorgen aanslingerde was er nix aan de hand, warm laten draaien en een proefrit..
Liep als een trein en was muisstil.
Dus voordat we de deksel zouden lichten, hebben we besloten om er een vol synthetische olie van een iets hogere viscositeit te proberen.
En nu zit er 5W40 in.
Ik had gister met het warme weer eerder het idee dat de 5W30 iets aan de dunne kant kon zijn.
Het blok verbruikt op 10.000 km ongeveer een halve liter olie, dus is het toch wel een goed motortje.
De 2zz kan wel iets warmer worden in de emmer, omdat ie achterin is geplaatst.
Vandaag met de hitte even een goede proefrit gemaakt, en de auto heeft zich voorbarig gedragen.
Toch maar even afwachten.
Ik hou jullie op de hoogte.
MarcoTwo
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
5W40 volsyntheet is met zo'n toerenmotor helemaal geen verkeerde gedachte (het enige puntje is dat het STERK reinigend is, kan bij een vervuilde motor die altijd op een halfsyntheet gelopen heeft en weinig lange afstanden/voldoende onderhoud gehad heeft, vuildeeltjes los laten weken), heeft deze er niet voorheen ook in gezeten?
Post Reply